۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در ماه های آینده
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اعلام کرد

انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در ماه های آینده

جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: انتقال آب از طریق تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه، در ماه های آینده انجام می شود.

به گزارش بازار، محمد جوانبخت، گفت: احداث تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب با ظرفیت انتقال آب ۵ متر مکعب در ثانیه، از جمله طرح هایی است که برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وی هدف از احداث این تونل را انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه دانست و افزود: در ماه های گذشته حفاری تونل کانی سیب به اتمام رسیده و مجموعه شرکت آب نیرو، در حال انجام کارهای تکمیلی و پایانی آن است تا هدف نهایی طرح را محقق کند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال نهایی آب از طریق تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه نیازمند تکمیل چند مرحله از این طرح است، ادامه داد: در دریاچه مخزن سد کانی سیب، اراضی وجود دارد که باید تملک شوند؛ زیرا تراز مخزن سد باید به حدی باشد که تونل قابلیت آبگیری پیدا کند.

وی تاکید کرد: اقدامات فنی در بخش هایی از این تونل جهت تحکیم و تقویت آن و لایروبی رودخانه گدار چای در پایین دست کانی سیب نیز باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مجموعه این اقدامات در دستور کار شرکت آب نیرو قرار دارد و پیمانکار آن، فعالیت های اجرایی را آغاز کرده است، مطابق با طرح احیای دریاچه ارومیه، در ماه های آینده و در همین امسال، آب به صورت رها شده و جاری در این دریاچه مشاهده شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      7 0
      باز هم دروغ، خسته شدیم
    • سوران IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 11
      متاسفانه فقط کوردها باید باج خشک شدن دریاچه ارومیه بدهند به چه قیمتی 600میلون متر مکعب آب شیرین میخواان شور کنن طبیعت انتقام خود را خواهد گرفت
      • عالی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
        2 1
        کورد عزیز اگه خدایی نکرده دریاچه ارومیه خشک بشه ۱۵ میلیون نفر به خاطر طوفان های نمک آواره میشه که شماهم جزو اونها هستین
      • راستی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
        1 0
        عالی جان فقط ایناباید نگران منافع ملی باشن چرا آبیاری غرق آبی را نمیگی چرا درختان پرشمار سیب و منفعت طلبی روستاییان را نمیگی چرا حلقه های چاه غیر مجاز را مثال نمیزنی اگر دریای خزر را توی ارومیه خالی کنن فایده نداره آلما کمر دریاچه را شکسته راست میگه اول خودتان برای خودتان کمک کنید یاشاسین اورمو!!!!!
    • م IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      9 0
      تا کی فقط فقط دروغ،، الان 15 ساله دارید قول میدید،، شما وامثال شما دروغ گویی را در وجودتان نهادینه کردید، هرموقع احساس اعترا% می کنید یه قولی می دهید و 25 سال دیگه یه قول دیگه،،
    • الهام IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 1
      سلام خسته نباشید... انشاا... چنین اقدامی که در نظر گرفته شده بزودی اجرا شود... قبل از آنکه دریا کلا خشک شود سریع و جدی به کمک دریاچه ارومیه بشتابند... من خودم اهل ارومیه هستم، عکسها و فیلمهایی که ازین دریاچه در اینترنت میذارن، وقتی میبینم نفسهای آخرشو میکشه،افسوس میخورم که چرا به این روز افتاد...!!! آخه ما دهه های ۴۰ و ۵۰ پر آبی و کثرت آب دریاچه رو دیدبم و کلی هم شنا کردیم حتی در عمبق ترین قسمتهایش اون زمونها که ابتدایی میخوندم یادمه چطور با شوق فراوان سوار ماشین شده و میرفتیم برای شنا و تفریح... یاد اون روزا بخیر. امیدوارم به نگبن آبی ما علاجی کنن... ??
    • داریا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      همین تونل هم دولت روحانی کشید همون موقع مارش تموم شده بود و قرار بود سه ماهه آب از تونل به دریاچه برسه الان بعد از یک سال شما میگید چند ماه دیگه آب میرسه
    • کیوان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      با یک رودخونه میخواهید دریاچه رو زنده کنید کار از این حرفها گذشته
    • حق IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      باز هم دروغ باز هم وعده. فکر میکنم شما خشم ملت رو دست کم گرفتین.میترسم کار از کار بگذره