۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کاهش ۶۰ درصدی صادرات فرآورده های لبنی؛ زمینه‌ساز صادرات ۲۰ هزار تن شیرخشک
دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در گفت‌وگو با بازار گفت

کاهش ۶۰ درصدی صادرات فرآورده های لبنی؛ زمینه‌ساز صادرات ۲۰ هزار تن شیرخشک

باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی صادرات فرآورده‌های لبنی در پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: باکاهش صادرات، تولید شیر خشک افزایش یافته و ستاد تنظیم بازار نیز پیش بینی کرده برای مازاد شیر خشک تولیدی، به میزان ۲۰ هزار تن اجازه صادرات بدهد و مصوبات آن هم صادر شده است.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار- رضا باکری در خصوص وضعیت فعلی بازار صنایع لبنی کشور گفت: در حال حاضر شیرخام به میزان کافی تولید و تحویل صنایع لبنی داده می شود. صنایع لبنی نیز مثل سابق میزان کالاهای مورد مصرف خانوار را تولید می‌کنند و تحویل شبکه توزیع بازار میدهند. به این ترتیب فعلا هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

باکری در خصوص وضعیت فعلی صادرات صنایع لبنی نیز گفت: صادرات فرآورده های لبنی به دلیل بسته بودن مرزها ناشی از شرایط کرونا، کاهش شدیدی دارد. به طوری که صادرات بین  ۶۰ تا ۷۰ درصد تقلیل پیدا کرده و نهایتا به جای آن تولید شیر خشک افزایش یافته است.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار نیز پیش بینی کرده برای مازاد شیر خشک تولیدی، به میزان ۲۰ هزار تن اجازه صادرات بدهدکه مصوبات آن هم صادر شده است.

مازاد تولیدمان را به تولید ۳ قلم کالا برای مصرف چهاردهک پایین جامعه تخصیص بدهید

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران خاطر نشان کرد: پیشنهاد انجمن صنایع لبنی به دولت این بوده که با توجه به اینکه چون ۴ دهک خانوار ایرانی به دلایل عدیده قدرت خرید کافی ندارند و تحت فشار هستند، لذا دولت این مازاد تولید ناشی از کاهش صادرات را به تولید ۳ قلم کالا یعنی شیر، ماست و پنیر برای عرضه به خانوارهای این چهار دهک تخصیص بدهد. تا به این ترتیب عملا مواد غذایی تا جایی که امکان دارد در کشور ذخیره و مصرف شود و کمتر از کشور خارج گردد.

باکری در خصوص میزان خسارت وارد شده به صنایع لبنی به واسطه شیوع کرونا نیز گفت: تا این لحظه صنایع گزارشی به انجمن ارائه نداده اند و ما نیز برآوردی از این مساله به طور واقعی نداریم.

فروش مان در فروردین امسال نسبت به سالهای دیگر بهتر بوده است

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران نیز در خصوص تحولات صنایع لبنی ناشی از شیوع کرونا گفت: به تعبیر من فروش در فروردین امسال بسیار خوب بوده و حتی نسبت به تمام فروردین‌های سالهای گذشته بهتر بوده، که به نظر من به دلیل در خانه ماندن خانوارها و افزایش میزان مصرف آنها بوده است.

محمد فربد افزود: به عبارت دیگر هیچ صنعتی نیست که به واسطه اتقافات اخیر در حال حاضر با مشکل روبه رو نباشد. به این معنا که مشکلات عمومی که امروز دیگر صنایع دارند نیز صنایع لبنی دارد، با این تفاوت که ما در فروردین ماه مشکل فروش نداشته‌ایم.

فربد در پاسخ به این سوال میزان تولید و مصرف شیر درکشور سالانه چه میزان است، گفت: بر اساس آنچه که مرکز آمار اعلام کرده است، در  سه ماهه انتهایی سال ۹۸، ۲ میلیون تن شیر تولید شده است و بر اساس همین آمار نیز سرانه مصرف کشور کمتر از ۸۰ کیلوگرم  است.

وی در خصوص حجم صادرات و مشکلات پیش آمده برای این امر نیز گفت: صادرات با توجه به معضلات پیش آمده مقداری کاهش یافته است. چرا که بسیاری از مرزها بسته است و یکسری محدودیت‌ها در حمل و نقل کالا وجود دارد، به این ترتیب صادرات پس از کرونا کاهش داشته است.

کاهش سرانه مصرفه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم موضوعی قطعی است

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران تصریح کرد: به طور کلی با توجه به اینکه بخشی از درآمد مردم به هر صورت کاهش یافته است بنابراین اگر به عنوان مثال دستمزد را ۱۵ درصد هم افزایش بدهند، با این میزان تورم موجود، قدرت خرید مردم کاهش می‌ یابد که این کاهش قدرت خرید هم به طور طبیعی روی مصرف سرانه اثر می‌گذارد. به عبارت ساده تر کاهش مصرف سرانه جزو مواردی است که قطعا اتفاق خواهد افتاد.

فربد در پاسخ به این سوال که آیا در این دوران تعطیلی در واحدهای تولیدی صنایع لبنی رخ داده است یا خیر، گفت: بنده شخصا از کل صنعت اطلاعات  جامع ندارم اما همانطور که گفتم با توجه به اینکه وضعیت فروش در فروردین امسال نسبت به ماه های مشابه در سالهای قبل بهتر بوده،   قائدتا تعطیلی به معنای اینکه عدم فروش موجب آن شده باشد، رخ نباید داده باشد.

کد خبر: ۱۶٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha