۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
صنایع دستی مازندران؛ غریب و مهجور| صنعتگران دلخوش به فرداها
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع دستی مازندران؛ غریب و مهجور| صنعتگران دلخوش به فرداها

بابل- همانند هنرشان غریب و مهجور و در آرزوی چند متر غرفه برای بازاریابی و فروش دست ساخته های سنتی و باارزش خود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: همه امید و آرزویشان به چند متر مربع غرفه‌های نمایشگاه‌هایی است که در گوشه و کنار مازندران برپا می‌شود و با هزار امید و آرزو دست ساخته‌هایشان را در این غرفه‌ها برپا می‌کنند.

حرف دل همه هنرمندان صنایع دستی یکی است یا بازارچه فروش ندارند و یا بیمه نیستند و یا نیازمند تسهیلات هستند. این مسائل دغدغه همه هنرمندان است چه از بانوی سرامیک ساز گرفته تا نورالسادات شرفی ۸۰ ساله که بیش از نیم قرن در زمینه دست ساخته‌های هنری و بافتنی فعالیت می‌کند.

با آن که بیش از ۸۰ سال سن دارد اما امید در چشمان و کلامش موج می‌زند، بانوی هنرمندی که بیش از نیم قرن در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کند و محصولاتش را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رساند.

وعده مسئولان برای برپایی غرفه‌های فروش فراموش شد
نورالسادات در گفتگو با خبرنگار بازار از وعده مسئولان برای راه اندازی غرفه وو بازارچه‌ای برای فروش سخن گفت و افزود: قرار بود غرفه‌ای در شهر برای عرضه محصولات صنایع دستی راه اندازی تا مشکلات هنرمندان این رشته‌ها برطرف شود.

صنایع دستی مازندران؛ غریب و مهجور| صنعتگران دلخوش به فرداها

وی گفت: با گذشت بیش از دو سال هنوز چشم انتظار تحقق وعده‌ها هستیم و با راه اندازی آن می‌توان چرخ صنایع دستی و کارهای هنری را در شهرستان رونق بخشید.

اگرچه کرونا منجر به رکود بازار صنایع دستی شد اما هنرمندان این رشته که از وعده‌هایی مسئولان برای راه اندازی بازارچه‌های سنتی و موقت و یا دائمی ناامید شدند به فضای مجازی روی آوردند و از این طریق برخی از نیازهایشان را رفع کردند.

برندسازی محصولات هزینه بر است
بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار زیادی در مازندران وجود دارند که از طریق صنایع دستی و تولید و پرورش غذاهای ارگانیک و سنتی به امرار معاش می‌پردازند و این هنرمندان نیز برای فروش تولیدات با مشکلاتی روبرو هستند. طیبه علی پور تولیدکننده محصولات غذایی ارگانیک در گفتگو با خبرنگار بازار مهمترین دغدغه زنان کارآفرین و سرپرست خانوار را فروش محصولات ذکر کرد و گفت: متأسفانه تسهیلات برای توسعه کسب وکار و تأمین تجهیزات از سوی دستگاه‌های متولی ارائه نشده است.

وی راه اندازی بازارچه فروش را برای فعالان مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار مهم برشمرد و گفت: هزینه شرکت در نمایشگاه‌ها نیز بالا است و بسیاری از بانوان توان تأمین آن را ندارند.

وی برندسازی برای تولیدات غذایی و صنایع دستی را لازم دانست و گفت: به دلیل هزینه بالا قادر به ثبت برند محصولاتم نشدم و در حال حاضر بیشتر فروش محصولات و فرآورده‌ها از طریق مجازی و اینترنتی است.

علی پور که در زمینه تولید روغن، عرقیات، انواع رب، مرباجات، حلوشکری، کره محلی و غیره فعالیت می‌کند، افزود: مصرف غذاهای ارگانیک و طبیعی نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است و اگر متولیان امر تسهیلات ارائه دهند، قادر به توسعه کسب وکار خواهم بود.

نبود بازارهای فروش، مستأجر بودن و عدم ارائه تسهیلات حمایتی شرایط را برای بانوان شاغل در هنرهای سنتی سخت و مشکل کرده است و این هنرمندان برای تأمین تجهیزات نیازمند حمایت مسئولان هستند.

ماریا حیدرنژاد که در زمینه عروسک سازی و شمع فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۲ سال به کار بافندی مشغول هستم و خرج زندگی خود و دو فرزندم را از طریق صنایع دستی تأمین می‌کنیم، افزود: حدود یکسال به عروسک سازی و شمع سازی روی آورده ام.

صنایع دستی مازندران؛ غریب و مهجور| صنعتگران دلخوش به فرداها

وی با بیان اینکه مستأجر هستم و قادر به تأمین هزینه‌های کارگاه نیستم، افزود: شمع سازی نیازمند تجهیزات قالب گیری و کارگاه است و بخشی از منزلم را به این کار اختصاص دادم.

وی با اظهار اینکه برای تزئینات شمع از وسایل دورریز استفاده می‌کنم، افزود: انواع زیورآلات، جا سوئیچی، شمع‌های معطر و غیره را با شمع تولید می‌کنم.

این صنعتگر نبود بازار را از جمله مشکلات و چالش‌های فراروی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تولیدات را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانم و نیازمند بازارچه و غرفه‌ای برای فروش هستیم.

حیدرنژاد دریافت تسهیلات برای خرید قالب و تجهیزات را از جمله درخواست‌ها بیان کرد و گفت: امیدواریم مسئولان به زنان سرپرست خانوار و هنرمند توجه کنند.

راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در بابل
در بین شهرهای مختلف مازندران، بابل برای راه اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی و مشاغل خانگی پیشگام شده است و محمود تشکا رئیس اداره صمت بابل در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازارچه دائمی مشاغل خانگی و صنایع دستی در منطقه راه اندازی می‌شود، افزود: این طرح شغل پایداری را برای کسب و کارهای خرد ایجاد می‌کند.

وی با اظهار اینکه صنایع دستی مرتبط با بافندگی، پوشاک، حصیربافی، صنایع دستی چوبی و همچنین صنایع غذایی بومی و محلی از ظرفیت‌های منطقه به شمار می‌رود، افزود: مهمترین نیاز فعالان مشاغل خانگی و صنایع دستی بازار فروش است و بسیاری از تولید کنندگان مشاغل خانگی ما یا بازار فروش ندارند یا تولیدات خود را به نازل‌ترین قیمت عرضه می‌کنند این امر سبب می‌شود دلالان سودجو تولیدات شهرستان را با قیمت اندک از تولیدکننده خریداری کرده و به عنوان برند در شهر خود به فروش رسانند.

بیش از ۸۰ نوع هنر دستی و سنتی در مازندران تولید می‌شود و ۷۰ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha