۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
قیمت دلار به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید
رکوردشکنی دلار در بازار جهانی؛

قیمت دلار به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید

قیمت طلا در بازار جهانی سقوط کرد و ارزش دلار به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و تحولات اقتصادی این کشور تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که رشد نرخ تورم در این کشور و سیاستهایی که برای مقابله با این بحران در امریکا اجرا می شود تمامی بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار داده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط متال دیلی در روز گدشته قیمت طلا در بازار جهانی به پایین ترین سطح طی نه ماه اخیر رسید. ظرف یک روز قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بالغ بر ۱.۶ درصد تنزل یافت و به ۱۷۳۵ دلار رسید. این افت قیمت طی ماه های اخیر بی سابقه بوده است و تنها دلیل اعلام شده برای این تحول انتشار خبر افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور بود.

طبق گزارشهای موجود فدرال رزرو امریکا در ماه ژوین سال جاری نرخ به ره امریکا را ۰.۵ درصد افزایش داد و اعلام کرد در جلسه ماه جولای احتمال افزایش نرخ بهره با نرخ ۰.۷۵ درصد وجود دارد. این خبر بسیار مهمی برای بازارهای کالایی بود و نشان داد که بحران تورم و رکود در اقتصاد امریکا بسیار جدی است و امیدی به کنترل این بحران در آینده نزدیک وجود ندارد.

در نتیجه انتشار این خبر و اطمینان از اینکه فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ بهره را ادامه خواهد داد، ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا افزایش یافت. در روز هشتم ماه جولای سال ۲۰۲۲ ارزش دلار به بالاترین سطح طی دو دهه اخیر رسید و به دنبال آن قیمت طلا در بازار به شدت سقوط کرد. متال دیلی در این مورد نوشت: «سرمایه گذاران اعتمادی به بازار طلا ندارند زیرا شاهد تحولات زیادی در فضای اقتصادی دنیا هستند. تحولاتی که هر یک از انها می تواند بر دامنه آسیبهای اقتصادی اضافه کند و مشکلات مالی را افزایش دهد.»

دانیل گالی، تحلیلگر بازار کالا به رویترز گفت: «تقاضا برای همه کالاها در دنیا کاهش یافته است. خطر رکود اقتصادی جدی است و سرمایه گذاران دیگر گزینه های قابل اعتمادی برای سرمایه گذارای ندارند. در یک هفته اخیر تقاضا برای طلا ۷ درصد تنزل یافته است. این مقایسه با مدت مشابه ماه قبل انجام شده است. در صورتیکه نگرانی ها در مورد تشدید تورم در امریکا و افزایش نرخ بهره در این کشور ادامه داشته باشد، می توان اطمینان داشت که روند نزولی قیمت در بازار طلا ادامه پیدا می کند.»

نکته مهم این است که این سیاست تنها در امریکا اجرا نمی شود. در استرالیا نرخ بهره بانکی برای سه ماه متولی افزایش پیدا کرده است. در هر جلسه نرخ بهره بانکی ۰.۲۵ درصد رشد کرد و هم اکنون به مرز ۱.۳۵ درصد رسیده است. فدرال رزرو این کشور هم تاکید کرده است که روند ادامه پیدا می کند با وجود اینکه نرخ تورم مواد غذایی در این کشور از معضلات بزرگ معرفی شده است.

از طرف دیگر خبرهای منتشر شده در مورد بحران روسیه و اوکراین و تداوم و تشدید درگیری ها در این کشور، ترور نخست وزیر کشور ژاپن و نگرانی های ایجاد شده در مورد تبعات این بحران سیاسی در یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیا باعث شد تا نا امنی در فضای اقتصاد جهان بیشتر شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha