۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
آیا افت قیمت نفت خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا افت قیمت نفت خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است؟

قیمت نفت در بازار جهانی برای اولین بار طی سه ماه اخیر به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. سوال این است که آیا این خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است یا خبر بدی است؟

بازار؛ گروه بین الملل: افت قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزهای اخیر خبر اصلی همه رسانه ها بود. طبق گزارش منتشر شده توسط اویل پرایس در دهه اول ماه جولای سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار ۲۰ درصد پایین تر از ماه مارس بود.

این آمار نشان می دهد در بازه سه ماهه تغییر چشمگیری در قیمت ایجاد شده است. در مورد دلایل این تغییر در بازار نفت گزارشهای زیادی ارایه شده است ولی آنچه در میان تمامی تحلیل گران بازارها اشتراک دارد نگرانی از ورود اقتصاد دنیا به رکود است.

این نگرانی زمانی بیشتر شد که سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای صنعتی با سرعت پیگیری می شود ولی همچنان آمارهای رسمی از افزایش تورم در بازار محصولات کشاورزی و غذایی خبر می دهد.

اویل پرایس سیاست های فروش را هم در ایجاد این وضعیت دخیل می داند می نویسد: «برخی از تولیدکنندگان بزرگ برای اینکه از تداوم فروش محصول خود اطمینان داشته باشند، اقدام به انعقاد قرار دادهای آتی برای فروش نفت کردند. این سیاست باعث شد تا عرضه نفت به بازار با وجود تمامی تنشهای اقتصادی و چالشهای پیش رو ادامه داشته باشد و بخشی از فشار ایجاد شده در نتیجه کمبود عرضه و عدم اطمینان در مورد تداوم عرضه نفت کاهش پیدا کند.»

آمارها نشان می دهد در روز هفتم جولای امسال برای اولین بار طی سه ماه اخیر قیمت هر بشکه نفت در بازار به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. اگرچه این روند تنها یک روز ادامه داشت و دوباره ما شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار در روز هشتم جولای بودیم ولی این پیام را به اقتصاد دنیا مخابره کرد که شرایط برای افت قیمت فراهم است ولی این بار این پیام برای تمامی دنیا نگران کننده است.

این بار این پیام نشان دهنده افزایش احتمال رکود اقتصادی و کاهش تقاضا است. بحرانی که می تواند رشد بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم را به همراه بیاورد و کشورها را به سمت چالشهای مالی زیادی هدایت کند.

سرعت کاهش قیمت نفت زمانی تشدید شد که گزارشهایی در مورد تصمیم فدرال رزرو امریکا برای افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی در جلسه روزهای ۲۶و ۲۷ ماه جولای منتشر شد.

این بالاترین افزایش نرخ بهره در یک جلسه طی سی سال اخیر است و تایید می کند که از نظر کارشناسان فدرال رزرو امریکا اوضاع اقتصادی در این کشور بحرانی و تورم در مسیر تبدیل شدن به معضلی جدی است. آنان تصمیم گرفته اند به هر قیمتی شده در مقابل تورم ایستادگی کنند ولی هزینه ای که اقتصاد امریکا و در نهایت اقتصاد دنیا خواهد پرداخت تجربه یک رکود اقتصادی عمیق و بسیار طولانی خواهد بود.

در نتیجه افت قیمت نفت در بازار جهانی، ارزش سهام شرکتهای نفتی در شاخص اس اند پی ۵۰۰ با سرعت بی سابقه ای کاهش پیدا کرد. بیزینس اینسایدر در این مورد نوشت: «افت ارزش سهام شرکتهای نفتی به اندازه ای بالا بود که نمی توان امیدی به احیای آن در ماه های آتی داشت. در ضمن بعد از اینکه امریکا خبر از افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش نرخ تورم داد و در کشورهای استرالیا و اروپا هم گزارشهای مشابهی منتشر شد، قیمت نفت برای فروش در قراردادهای آتی هم به شدت تنزل یافت. طبق آمارهای موجود قیمت نفت در قراردادهای آتی فروش در دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۸.۸ درصد نسبت به قیمت کنونی کمتر است. این دوره ای است که اغلب اقتصاددانان انتظار دارند نشانه های رکود اقتصادی در تمامی دنیا کاملا عیان شده باشد و بازار کار شرایط متزلزل تری نسبت به قبل پیدا کرده باشد.»

کد خبر: ۱۶۰٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha