۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
ارز ترجیحی دارو به جای تولید در واردات هزینه می شود! | حتی تولیدکنندگان برگزیده هم حمایت نمی شوند
رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با بازار:

ارز ترجیحی دارو به جای تولید در واردات هزینه می شود! | حتی تولیدکنندگان برگزیده هم حمایت نمی شوند

رجبی، تولید کننده تجهیزات پزشکی گفت: به رغم اینکه ایمپلنت های جراحی ستون فقرات، ‌ آرتورپلاستی و غیره شرکت دو بار به عنوان دستاورد سال وزارت بهداشت معرفی شدند اما تاکنون هیچ حمایتی نشده ایم.  

بازار؛ گروه صنعت: هر چند طی سال های اخیر شاهد مزین شدن نام سال به شعارهای اقتصادی از جمله «رونق تولید ۱۳۹۸»، «جهش تولید ۱۳۹۹»، «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ۱۴۰۰» و امسال هم «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» هستیم اما هنوز آن طور که باید و شاید از تولیدات شرکت های داخلی نه در راستای تامین نیاز داخلی، کاهش ارزبری، اشتغال زایی و خنثی سازی تحریم ها حمایت می شود و نه مسیر برای تولیدات به خصوص شرکت های دانش بنیان برای رقابت با تولیدات خارجی بدون مانع است.

در این راستا به سراغ مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی رفتیم که به رغم برگزیده شدن نام مجموعه او آن هم دو بار در سطح کشور هنوز با چالش های متعددی در زمینه تولید مواجه است؛ معضلاتی که بخش عمده آن به نحوه سیاست گذاری های متولیان بر می گردد. در این رابطه گفت و گوی بازار با عباس رجبی، رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی را در ادامه خواهید خواند.

۱۲ قطعه ایمپلنت ضایعه نخاعی دانش بنیان برای اولین بار در ایران طراحی و تولید کردیم که در مراکز درمانی متعددی مورد استفاده و استقبال قرار گرفته اند و نه تنها عوارضی از آن گزارش نشده بلکه به راحتی جوابگوی نیاز مراکز درمانی و بیماران هم بوده است

* بفرمایید به عنوان رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی چه محصولاتی را تولید می کنید؟
همانطور که اشاره کردید به عنوان یک شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت داریم و از جمله محصولاتی که در این حوزه تولید می کنیم می توان به ایمپلنت های جراحی ستون فقرات، آرتروپلاستی و مدیسن اسپورت اشاره کرد.

با توجه به دانش بنیان بودن محصولاتی که تولید می کنیم تاکنون توانسته ایم دو مرتبه به عنوان شرکت های برگزیده سال وزارت بهداشت در دولت های یازدهم و دوازدهم معرفی شویم. به تازگی نیز یکی دیگر از تولیدات مان مورد توجه وزارت بهداشت دولت سیزدهم قرار گرفته و معرفی شده است.

محصولات دانش بنیان شرکت نیز ۱۲ قطعه ایمپلنت ضایعه نخاعی است که برای اولین بار در ایران طراحی و تولید شدند. این ۱۲ قطعه تاکنون در مراکز درمانی متعددی مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است و نه تنها عوارضی از آن گزارش نشده بلکه به راحتی جوابگوی نیاز مراکز درمانی و بیماران هم بوده است.

به دنبال این تولیدات امسال نیز محصول دیگری عرضه و رونمایی کردیم که به عنوان پروتز لانگستن هیپ (لگن) معرفی می شود؛ بنابراین زمانی که شخصی دچار حادثه می شود جراح عمل پرایمری را تشخیص می دهد و این قطعه در چنین زمانی کاربرد پیدا می کند.

* قبل از ورود شرکت دانش بنیان شما به این حوزه و تولید پروتزی که به آن اشاره کردید در گذشته جراحان از چه شیوه ای بهره می بردند و تولیدات مجموعه شما چه چالشی را برطرف کرده است؟
کمی قبل تر از تولید دانش بنیان پروتزی که به آن اشاره شد برای گودی لگن از دو قطعه استفاده می شد که به دلیل ثابت بودن آن مشکلات بسیاری را هم برای جراح و هم بیمار ایجاد می کرد. اما اکنون با محصول متحرکی که تولید کرده ایم جراح به سادگی می تواند زاویه مناسبی که مورد نظر دارد را به کاپ پروتز بدهد و بدون هیچ چالشی عمل موفقیت آمیز را انجام دهد.

بنابراین قطعه نامبرده برای اولین بار در ایران توسط مجموعه بنده طراحی و وارد بازار شد و هم اکنون در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و در ردیف قطعاتی است که تا امروز عوارضی نداشته و بسیار موفقیت آمیز بوده است.

ارز ترجیحی دولت به مواد اولیه قطعه ای که از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت و برگزیده شد اختصاص داده نمی شود اما زمانی که می خواهیم محصول را به مراکز درمانی بفروشیم باید براساس قیمت دستوری و متناسب با ارز دولتی بفروشیم

* تولید قطعه ای که به آن اشاره کردید بدون مانع و چالش است؟
خیر، یکی از معضلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم تامین مواد اولیه پروتزی است که به آن اشاره کردم. مواد اولیه قطعه مذکور از خارج از کشور وارد می شود و ضمن ایجاد یک ارزش افزوده قابل ملاحظه مانع ارزبری بیشتر در صنعت تجهیزات پزشکی می شود اما تامین همین مواد اولیه به سادگی انجام نمی شود.

ارز ترجیحی دولت به مواد اولیه قطعه ای که از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت و برگزیده شد اختصاص داده نمی شود و ارز مورد نیازمان را آزاد دریافت می کنیم اما زمانی که می خواهیم محصول را به مراکز درمانی بفروشیم باید براساس قیمت دستوری و متناسب با ارز دولتی بفروشیم.

* با این تفاسیر نه تنها برای تامین مواد اولیه ارز ترجیحی دریافت نمی کنید اما محصولات تان بر مبنای تولیداتی که ارز ۴۲۰۰ دریافت کرده اند محاسبه می شود؟
بله، همین طور است. متاسفانه هر سال متولیان از حمایت از تولید صحبت و نور امیدی در دل تولیدکنندگان روشن می کنند اما در عمل هیچ حمایتی از ما نمی شود. به عنوان یک تولیدکننده در حوزه تجهیزات پزشکی تا به امروز دچار مشکلات و چالش های متفاوتی شده ایم و بارها با نامه نگاری سعی کرده ایم که معضلات مان را به گوش متولیان برسانیم اما هیچ تغییری ایجاد نشده است.

علاوه بر چالش دریافت ارز و قیمت گذاری دستوری محصولات، اداره تجهیزات پزشکی در ارائه برخی از مجوز ها نیز خیلی تعلل می کند و زمان گرفتن مجوز ها خیلی طولانی است. همچنین در بحث قیمت ها هم بهایی که برای محصولات مان تعیین می کنند بسیار ناچیز است و در عمل متولیان توجه بیشتری به محصولاتی که وارداتی هستند و کیفیت چندانی ندارند دارند.

در شرایطی که ارز ترجیحی حتی برای واردات مواد اولیه محصول داخلی هم تخصیص داده نمی شود واردکنندگان می توانند برای کل پروسه تولید ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کنند که این موضوع خلاف حمایت از تولید است

* با این شرایط چه انتظاری از مسئولان وزارت بهداشت و سایر متولیان مربوطه دارید؟
انتظار داریم متولیان قدری بیشتر به تولیدکنندگان داخلی توجه داشته باشند و با مانع زدایی از تولید و کنترل واردات از سرمایه های داخلی کشور بیشتر حمایت کنند.

تولیدکنندگان به خصوص آن هایی که از جان و مال شان برای کشور گذشته اند و به حوزه دانش بنیان ورود کرده اند جای دیگری جز کشورشان ندارد که برود و همچون برخی از افراد نیستند که بعد از فروش محصولات خود بخواهد به سایر کشور ها مهاجرت کنند و در جای دیگری سرمایه گذاری کنند. تولید کننده تمام سرمایه خود را در کشور سرمایه گذاری کرده لذا انتظار حمایت خالص و درستی را از مسئولان دارد.

با این حال به عنوان تولید کننده ای که محصولات بنده چندین دوره به عنوان دستاورد سال معرفی شده هیچ گونه حمایتی دریافت نکرده ام. بنابراین نه تنها بنده بلکه تمام تولیدکنندگان نیاز به حمایت خالصانه و درست از سوی متولیان داریم تا قدری دلگرم شویم و بتوانیم موانع را کنار بزنیم.

زمانی که ارز ترجیحی به تولیدکننده اختصاص داده می شود فقط به مواد اولیه اختصاص می یابد که همین ارز هم الان برای مواد اولیه ای که وارد می کنیم نیست، با این حال اگر یک سوم قیمت تمام شده یک محصول را مواد اولیه در نظر بگیریم، دو سوم محصول دستمزد مستقیم است و سبب اشتغال زایی می شود و مابقی مشاغل را هم در چرخه اقتصادی فعال می کند.

اما اگر قرار باشد محصول وارد شود تمام قیمت آن به صورت ارز ترجیحی داده می شود و عملا ظلم مضاعفی به تولید کننده و خلاف حمایت از تولید داخل است. بنابراین امیدوارم مسئولان فکر خالص و درستی به تولید داشته باشند؛ چرا که فقط با شعار نمی توان تولید و اشتغال ایجاد کرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha