مکانیسم محاسبات برق در سال ۱۴۰۱ بهتر شده است
استاندار مازندران:

مکانیسم محاسبات برق در سال ۱۴۰۱ بهتر شده است

استاندار مازندران معتقد است: مکانیسم محاسبات مصرف برق در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل و بهتر شده است؛ اما همچنان باید بر کاهش مصرف عمومی برق و صرفه‌جویی اصناف، دستگاه‌ها و شهروندان تمرکز کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دستور کار نخست جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران به بررسی اعتراض دو شرکت سیمان مازندران و آرین شیمی در خصوص محاسبات مبلغ قبض ترانزیت با حداکثر دیماند در فصل تابستان اختصاص داشت. نماینده شرکت توانیر در این مورد از تلاش برای رفع مشکل و همچنین موافقت با تقاضای کاهش دیماند آرین شیمی خبر داد.

دستور دوم نشست شورای گفت‌وگو، به بررسی مراتب اعتراض اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی گل و گیاه مازندران مبنی بر حذف معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا ۵ نفر در مراکز تولید گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی اختصاص داد که مورد تصویب قرار گرفت و در شورای مرکزی به آن پرداخته می‌شود.

دستور سوم جلسه به طرح و بررسی لغو معافیت پرداخت حقوقی تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به استناد بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت که در این زمینه با ارائه گزارشات و توضیحات سید اسماعیل یزدان پناه رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی اتاق ساری و حمایت رئیس اتاق، همچنین با نظر مساعد استاندار، پیشنهادات دبیرخانه به تصویب رسید.

استاندار مازندران با اعتقاد به اینکه مکانیسم محاسبات مصرف برق در سال جاری به جهت شاخص‌گذاری‌های انجام شده متفاوت از سال‌های قبل و بهتر شده است، افزود: البته هنوز در کاهش مصرف عمومی جای کار زیاد است و رسانه‌ها در این زمینه نقش بسزایی دارند.

سید محمود حسینی‌پور توصیه کرد: اصناف و دستگاه‌ها و شهروندان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که کارخانه سیمان مازندران به دلیل کمبود سهمیه برق مصرفی با آن مواجه است، عنوان کرد: سیمان از کالاهای استراتژیک کشور است و مسئولان مربوطه باید بار دیگر بررسی کنند که مشکلات این شرکت کاهش یابد.

حسینی‌پور ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات انجام‌شده، همانند هفته‌های گذشته قطعی برق در بخش خانگی و نداشته باشیم و از تابستان امسال بدون مشکل برق عبور کنیم.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق ساری هم با تأکید بر لزوم حمایت از فعالیت کارخانه سیمان، گفت: بسیاری از مشکلات ساخت‌وساز با تولیدات این کارخانه حل می‌شود.

عبداله مهاجر دارابی بیان کرد: با فعالیت استاندارد کارخانه سیمان، ۲۰ تا ۳۰ درصد فشار بر بازار سیمان و التهابات این بخش کم می‌شود، از سوی دیگر دلال‌هایی که پشت ماجرا هستند نیز نمی‌توانند تأثیر چندانی بر این بازار بگذارند.

وی با اظهار اینکه برخی شرکت‌ها تمام ظرفیت خود را در بورس عرضه نمی‌کنند؛ اما سیمان مازندران صد درصد ظرفیت را در بورس عرضه می‌کند، اعلام کرد: دیماند این شرکت ۴۴ مگاوات است اما ۲۲ مگاوات یعنی ۵۰ درصد دیماند برق به آن تعلق می‌گیرد.

رئیس اتاق ساری درباره مشکل برق آرین شیمی نیز با اشاره به نامه شرکت توانیر، عنوان کرد: مشترکان برق با قدرت مصرف ۵ مگاوات به بالا با هر تعرفه تولید، در ازای کاهش یا قطعی برق، بر مبنای حداقل دیماند مصرفی محاسبه می‌شود لذا پیشنهاد دبیرخانه این است که میزان برق مصرفی در زمان پیک محاسبه نشود.

مهاجر دارابی تصریح کرد: همچنین این شرکت درخواست کاهش انشعاب شرکت از ۱ به ۶ مگاوات را ارائه می‌دهد و در خصوص تأمین فاز دو آرین شیمی در بندر امیرآباد نیز از محل ۹ مگاوات باقیمانده از دیماند قراردادی، شرکت برق منطقه‌ای با رایزنی ستاد مرکزی ارائه راهکار کند که دیماند جابجایی برای آرین شیمی لحاظ شود.

با نظر مساعد استاندار مازندران، پیشنهادات دبیرخانه برای شرکت سیمان و آرین شیمی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت و مصوب شد. همچنین شورا با پیشنهاد دبیرخانه مبنی بر «مجاز نبودن اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات و تجهیزات بخش تولید مشروط به اینکه مشابه ساخت داخل نداشته باشد» موافقت کرد.

در زمینه اعتراض فعالان قارچ و گل و گیاه زینتی که در جلسه عنوان شد نیز اعضا با پیشنهاد دبیرخانه مبنی بر تعیین تکلیف موضوع و اعلام معافیت تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی، از پرداخت سهم به کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر از سوی سازمان تأمین اجتماعی و اداره کل استان، و همچنین نسبت به دریافت لیست بیمه کارکنان کارگاه‌های مذکور مساعدت شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha