۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
رشد ۳۵ درصدی سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ۱۴۰۱

رشد ۳۵ درصدی سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ۱۴۰۱

آمارهای بانک مرکزی از رشد ۳۵ درصدی مانده سپرده‌ها و افزایش ۳۴.۹ درصدی مانده کل تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش بازار، بانک‌ها به عنوان واسطه وجوه سپرده‌های سپرده گذاران را دریافت و به صورت وام و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

بررسی اعطای تسهیلات از آن جهت اهمیت دارد که این منابع مالی می‌تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند. تسهیلات در واقع منابع مالی قابل تخصیص و تسهیلات منابع مالی تخصیص یافته‌ای است که رشد و توسعه کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها بر پایه پولی و نقدینگی کشور اثرگذار است.

بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی را منتشر کرد. بر این اساس مانده کل سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از ۵۶ هزار و ۸۱۷ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۰ هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات نیز ۴۱ هزار و ۸۶۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۰ هزار و ۸۳۸ هزار میلیارد ریال بود ۳۴.۹ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۴۴۶ هزار میلیارد ریال برابر با ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۵ هزار و ۸۸۸ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با رقم ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۹ درصد است که در پایان این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۳ واحد درصد افزایش و نسبت به پایان سال قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال در تهران ۹۲.۴ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰.۹ درصد است.

البته باید توجه داشت که بالا بودن رقم سپرده‌های تسهیلات در استان تهران به دلیل استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های این استان انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha