۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
‌ترمز نقدینگی ۴۳ هزار برابری ۵۰ ساله کشیده شد
مدیر کل مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد:

‌ترمز نقدینگی ۴۳ هزار برابری ۵۰ ساله کشیده شد

‌مدیر کل مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد تصریح کرد کاهش نرخ رشد نقدینگی باید به صورت مستمر صورت بگیرد، تا همگان بتوانند شاهد کاهش نرخ تورم و سطح عمومی قیمت‌ها باشند.

به گزارش بازار، علل و عواملی که موجب کاهش رشد نقدینگی و منفی شدن آن در فروردین ماه سال جاری شده است در برنامه روز گذشته میز اقتصاد خبر ۱۴ سیما با حضور مجید کریمی، مدیرکل مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد، جعفر مهدی زاده، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی و مهدی اشعری کارشناس اقتصادی بررسی شد.

‌کریمی، مدیر کل دفتر بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد بیان کرد که طی ۵۰ سال گذشته میزان رشد نقدینگی به نحوی بوده است که نقدینگی ۴۳ هزار برابر شده است، اما میزان تولید در این فاصله زمانی کمتر از ۳ برابر افزایش داشته است و این موضوع نشان دهنده عدم وجود تناسب میان اعداد این دو شاخص است که این موضوع در هیچ کشوری وجود ندارد.

‌وی عامل اصلی تورم را نقدینگی اعلام کرد و اظهار داشت: سایر عوامل مانند نرخ ارز، انتظارات تورمی و ... عواملی هستند که باید به صورت کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار بگیرند. ‌مدیرکل دفتر بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد بیان کرد که در مورد سایر عوامل تورم زا باید اقداماتی صورت بگیرد، اما عامل اصلی تورم کشور نقدینگی است و به هیچ وجه نباید از آن غافل شد و باید بر آن تمرکز کنیم. ‌وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز کاهش شتاب رشد نقدینگی را شاهد بوده ایم.

کنترل ترازنامه بانک گام بعدی کنترل تورم
‌کریمی درمورد بسته راهکارهای ضد تورمی نیز یادآور شد: تصمیم بر این است که با کمک بانک مرکزی کنترل ترازنامه اتفاق بیافتد و این به معنی جلوگیری از واگذاری تسهیلات بیش از حد است که این موضوع از خلق بی مهابای پول جلوگیری می‌کند.

‌ مدیر کل دفتر بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد اضافه کرد: این امر از چند قاعده پیروی می‌کند؛ نقطه آغازین تعیین نرخ تورم هدف توسط بانک مرکزی است و این که برای رسیدن به این نرخ تورم، نقدینگی متناسب با آن در طول سال به چه میزان است. در مرحله بعدی، میزان این نقدینگی که باید توسط شبکه بانکی خلق شود، برای هر بانک توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود و همچنین بانک مرکزی بر حسن اجرای این امر ناظر خواهد بود.

‌وی اشاره کرد که دارایی‌های مسموم بانک‌ها باید از ترازنامه بانک‌ها خارج شود و نکته مهم‌تر این است که اگر بانکی کفایت سرمایه ندارد و بدون اعتبار اقدام به خلق پول میکند، بانک مرکزی موظف است بر این موضوع نظارت و این موضوع را پیگیری کند.

مهار تورم با استمرار کاهش نقدینگی
‌کریمی تصریح کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی باید به صورت مستمر صورت بگیرد تا همگان بتوانند شاهد کاهش نرخ تورم و سطح عمومی قیمت‌ها باشند.

‌این مقام مسئول در وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که کدام نوع از تسهیلات در زمینه ایجاد تورم مورد بحث هستند اشاره کرد: مسئله مرتبط با تسهیلات، مسئله تسهیلات خرد نیست و بیشتر مرتبط با تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط است، در برخی موارد مشاهده می‌شود که بانک‌ها یی که پشتوانه‌ای برای اعطای وام ندارند و اقدام به اعطای وام به افراد مرتبط با خود می‌کنند و این موضوع باید کنترل شود.

دولت در فروردین ماه تنخواه نگرفت
‌در این برنامه همچنین جعفر مهدی زاده، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی بیان کرد: زمانی که رشد نقدینگی از رشد تولید بیشتر باشد، شکلی از فزونی تقاضا شکل می‌گیرد که در نهایت می‌تواند به افزایش سطح قیمت‌ها منجر شود. ‌وی تصریح کرد: رشد نقدینگی ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی است.

‌مهدی زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برای مهار نقدینگی بیان کرد که رشد خوب تولید در سال گذشته که فراتر از انتظار بود ما را به روند تحولات اقتصادی امیدوار می‌کند. ‌مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی افزود: اقدامات بانک مرکزی از سال گذشته شروع شد، برخی از این اقدامات در داخل بانک مرکزی صورت گرفت که شامل کمیته نقدینگی و کمیته پایش پایه پولی بود.

‌وی بیان کرد که بانک مرکزی محدودیت‌های تسهیلات دهی بر روی بانک‌ها اعمال کرده است، به عنوان مثال برای بانک‌های دولتی ۲.۵ درصد و برای بانک‌های تجاری ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

‌مهدی زاده در ادامه گفت: امسال بر خلاف سال‌های قبل با هماهنگی بین بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور، در فروردین ماه سال جاری تنخواهی به دولت داده نشده است و این موضوع موجب کنترل رشد پایه پولی شده است؛ علاوه بر این بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز کنترل شد.

هدفمند شدن تسهیلات بانکی
‌مهدی زاده اشاره کرد که کلیه تسهیلات عرضه شده توسط بانک‌ها باید در سامانه سمات ثبت شود و بانک‌ها در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. وی افزود که صرفا به میزان تسهیلات ارائه شده نباید توجه کرد بلکه باید دید که این تسهیلات به کجا و برای چه ارائه شده است.

‌وی در این مورد گفت: اگرچه عرضه تسهیلات به منزله خلق پول و درنتیجه ایجاد تورم است، اما اگر این تسهیلات به بخش تولید اصابت کند، خود می‌تواند با ایجاد عرضه و تولید متناظر یک سیاست ضد تورمی باشد.

کنترل ترازنامه بانک ها، عاملی مهم در کنترل تورم است
‌در این برنامه همچنین مهدی اشعری، کارشناس اقتصادی، عامل پایدار تورم را نقدینگی بیان کرد. ‌وی افزود: مخارج برخی از نهادها مانند تامین اجتماعی، خودروسازان، شرکت گاز و ... از درآمدهای آن‌ها بیشتر است و به اصطلاح زیان ده هستند و برای پوشش هزینه‌های خود به نظام بانکی روی می‌آورند و این موضوع از عوامل مهم افزایش رشد نقدینگی در سال‌های گذشته بوده است.

‌اشعری مهم‌ترین اقدام برای کاهش نرخ تورم را به کارگیری یک سیاست پولی انقباضی برشمرد و بیان کرد که رشد تسهیلات دهی بانک‌ها باید کمتر از تورم باشد. ‌وی مهمترین کار در سیاست پولی انقباضی برای کاهش تورم را سیاست کنترل رشد ترازنامه‌ها بیان کرد و اشاره کرد که بانک مرکزی اخیرا در این موضوع عملکرد بسیار خوبی داشته است.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha