۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
تک نرخی شدن ارز راهبرد درست دولت در حوزه دارو

تک نرخی شدن ارز راهبرد درست دولت در حوزه دارو

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: تخصیص مقطعی و توقف تخصیص ارز موجب کمبودهای دارویی در کشور می‌شود.

به گزارش بازار، محمد عبده زاده گفت: صنعت داروسازی در تامین ارز و بهای تمام شده دچار چالش شده است، ارزبری صنعت داروسازی ماهانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار است و اگر داروهای وارداتی را هم درنظر بگیریم، ارزبری دارو در کشور ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار است که باید ماهانه و به موقع تخصیص پیدا کند؛ زیرا توقف‌های مقطعی در تخصیص ارز موجب کمبودهای دارویی می‌شود و بیماران دچار چالش می‌شوند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان کرد: از ابتدای امسال که قانون بودجه ابلاغ شد، مبنای بسیاری از هزینه‌ها از ارز ترجیحی به نیمایی تغییر پیدا کرد، اگر سازمان برنامه و بودجه مورد نظر برای پوشش بیمه‌ای داروها را تامین نکند؛ تولیدکننده نمی‌تواند دارو تولید کند و با کمبود دارو مواجه می‌شویم، در این صورت باید دارو را با قیمت چند برابری و مصرف ارز بیشتر وارد کنیم، برای جلوگیری از کمبودهای دارویی باید قیمت دارو مانند سایر صنایع اصلاح شود.

عبده زاده با اشاره به اینکه با اصلاح قیمت دارو نباید پرداختی از جیب مردم تغییر کند، گفت: مجلس مصوب کرده است که قیمت دارو با انتقال ارز ترجیحی به بیمه‌ها مشابه معادل شهریور ۱۴۰۰ باشد، به منظور تحقق این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه باید بودجه سازمان‌های بیمه گر را تامین کند تا پرداختی از جیب مردم تغییر نکند. سازمان تامین اجتماعی که حق بیمه دریافتی از بیمه شدگانش به دلیل افزایش حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده است، می‌تواند منتظر سازمان برنامه و بودجه نماند و پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش دهد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تک نرخی شدن نرخ ارز را راهبرد درست دولت در حوزه دارو دانست و افزود: باید نقدینگی شرکت‌ها و بودجه سازمان‌های بیمه گر از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین شود، در این صورت صنعت داروسازی دچار چالش نمی‌شود و پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو افزایش پیدا نمی‌کند، به طور کلی باید سیاستگذاری سلامت کشور به نحوی باشد که دارو برای مردم در دسترس و با هزینه کم باشد.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha