۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
برق از سر سیمان پرید؛ تبعات خروج سیم صنایع از پریز برق
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

برق از سر سیمان پرید؛ تبعات خروج سیم صنایع از پریز برق

ساری- کاهش و سهمیه بندی برق سبب افت تولید سیمان در مازندران شد و ظرفیت تولید این محصول را در استان از نصف هم نصف تر کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن دو کارخانه بزرگ سیمان توان تولید ۱۰۰ میلیون تن سیمان را دارد اما در حال حاضر این کارخانه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و سهمیه بندی و اعمال محدودیت‌های برق، میزان تولید را در سراشیبی نزول قرار داده است.

کاهش تولید سیمان و عرضه آن در بورس سبب شده که طی چند روز گذشته نرخ سیمان بین ۹۰ تا هزار تومان به ازای هر پاکت عرضه شود و قیمت آن به ازای هر تن نیز از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فراتر رفته است.

محمد جعفری فعال در تولید فرآورده‌های بتنی در مازندران با بیان اینکه عرضه سیمان در قیمت گذاری می‌شود، اظهار داشت: هر هفته اول هفته سیمان در بورس قیمت گذاری می‌شود.

نوسانات قیمتی سیمان
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شروع هفته قیمت سیمان در بورس بیش از ۹۵ هزار تومان بود، افزود: اواسط هفته نرخ سیمان چند هزار تومانی کاهش یافت و به مرز ۹۰ هزار تومان رسیده است.

وی با عنوان اینکه کاهش تولید سیمان به دلیل محدودیت برق در گرانی و عرضه محدود آن مؤثر است، افزود: هر سال تابستان با چنین مشکلی در سطح استان روبرو هستیم.

پای حرف سیمانی‌ها که می‌نشینیم، کاهش تولید به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در تأمین انرژی برق را از جمله دغدغه ها و مشکلات عنوان می‌کنند.

میزان مصرف صنایع سیمانی استان به برق ۴۴ مگاوات است اما برای جلوگیری از خاموشی برق بخش خانگی درپی افزایش مصرف و پیک، این میزان به ۲۲ مگاوات در روزهای پیک کاهش یافته است.

خروج سیمان از پریز| تبعات برق نصفه نیمه صنایع

میزان مصرف صنایع سیمانی استان به برق ۴۴ مگاوات است اما برای جلوگیری از خاموشی برق بخش خانگی درپی افزایش مصرف و پیک، این میزان به ۲۲ مگاوات در روزهای پیک کاهش یافته است

استاندار مازندران با بیان اینکه سیمان از کالاهای استراتژیک به شمار می‌رود، افزود: افزایش مصرف برق به دلیل رشد تقاضا سبب شده تا بخش‌های تولیدی از جمله سیمان با مشکلاتی روبرو شوند.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشکلات فراروی کارخانه‌های سیمان به دلیل کمبود سهمیه‌های برق مصرفی است و باید این مشکلات بررسی و رفع شود.

وی در مجموع شاخص‌های محاسبات مصرف برق را در سال جاری مطلوب‌تر دانست و گفت: برای کاهش مصرف انرژی باید برنامه ریزی و فرهنگ سازی صورت گیرد.

استاندار مازندران با اظهار اینکه خوشبختانه تاکنون خاموشی برق در بخش خانگی نداشتیم، گفت: با همکاری مردم و صرفه جویی امیدواریم تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.

سیمان مازندران نیازمند حمایت است
افت تولید سیمان در پی محدودیت‌های ایجاد شده در تأمین انرژی، سبب رکود بازار ساخت و ساز و فشار بر صنعت ساختمان شد و کار واحدهای تولیدی را لنگ کرده است. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تاکید بر اینکه کارخانه‌های سیمان را دریابیم، گفت: فعالیت کارخانه‌های سیمان فشار را برای بازار دیگر واحدها و صنایع کم می‌کند و جلوی دلال بازی را خواهد گرفت.

خروج سیمان از پریز| تبعات برق نصفه نیمه صنایع

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سیمان تمامی ظرفیت‌ها را در بورس عرضه می‌کند، برق مورد نیاز برای صنایع سیمان را ۴۴ مگاوات ذکر کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده، ۲۲ مگاوات برق به این صنعت تعلق می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به نامه توانیر مبنی بر ارائه مشوق برای واحدهای تولیدی که برای صرفه جویی در مصرف انرژی همکاری دارند، گفت: میزان برق مصرف در زمان پیک محاسبه نشود.

محدودیت‌های مصرف برق در کارخانجات از جمله سیمان چرخ بسیاری از واحدهای تولید مازندران را لنگ کرده است در حالی که میزان تولید روزانه استان ۱۲ هزار تن است اما در حال حاضر میزان تولید کاهش یافته است.

محدودیت عرضه تولید سیمان، فعالیت واحدهای تولیدی از جمله بتن‌های آماده را با مشکلات زیادی روبرو کرده است و این محدودیت‌ها در روزهای گرم تابستان در مازندران بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      9 0
      دولت برق را صادر مکند مشکلات را برای مردم ایجاد میکندچون هر دولتی میای وعد مید ولی عمل نمی کند
    • ناصر IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      5 0
      شمایی که از صنایع این همه سود میبرید چرا این همه سال نیروگاه خصوصی برای صنایع سیمان نزدید، مگه کم در آمد دارید اون هم درآمد ملی نفت که به جیب میزنید
    • ناصر IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      3 0
      شمایی که از صنایع این همه سود میبرید چرا این همه سال نیروگاه خصوصی برای صنایع سیمان نزدید، مگه کم در آمد دارید اون هم درآمد ملی نفت که به جیب میزنید
    • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      چی شد ۴ میلیون واحدی که آقای رئیسی گفته بود یکساله تحویل میده اگر به تعهدات خودشون عمل میکردن ملک وساختمان قیمتش سر به فلک نمیزد وبالطبع سیمان و میلیگرد هم اینقدر گران نمیشد مردم هرچی میکشن از این دولتهای نا کارآمد است برجام رو قبول کنید بزارید مردم نفس بکشن ستون فقراتمون شکست ل ع ن ت ی ه ا