۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
افت قیمت سکه، طلا و ارز در بازار| سکه ۱۴ میلیون و دلار در کانال ۳۰ هزار تومان!
«بازار»گزارش می دهد

افت قیمت سکه، طلا و ارز در بازار| سکه ۱۴ میلیون و دلار در کانال ۳۰ هزار تومان!

با آنکه قیمت ها در بازار طلا و ارز با شیبی رو به بالا مدت هاست نوسانی است اما امروز قیمت این کالاها در بازار نزولی شد، طوری که سکه در کانال ۱۴ میلیون تومان قرار گرفت و دلار نیز ۳۰ هزار تومان شد.

مهدی محمدی: قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز متاثر از مباحث سیاسی چون چگونگی روند انجام مذاکرات برجام مدتی است ثبات خاصی ندارند و نرخ ها هر روز بالا و پایین می شوند، طوری که تداوم مذاکرات و عدم توافق نهایی برای حل مسائل برجام طی دو سه هفته گذشته نرخ این کالاها را افزایش داد و دلار را تا ۳۳ هزار تومان همچنین سکه را به حدود ۱۷ میلیون تومان رساند.

اظهارات شب گذشته علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر ادامه دار بودن روند مذاکرات برجام، بار دیگر بازار را تحت تاثیر قرار داد طوری که قیمت ها در این بازار شکسته شد و دلار ۳۲ هزار تومانی دیروز، امروز و در شرایطی که تهران تعطیل است به کانال ۳۰ هزار تومان آمد همچنین سکه نیز حدود ۱ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان شد

اظهارات برجامی که ارز و طلا را ارزان کرد
مذاکراتی که اخیرا نیز در دوحه انجام شد به دلیل نبود تضامین لازم و ...نتیجه چندانی را در بر نداشت. این موضوع موجب شد تا بار دیگر قیمت ها در بازار ارز طلا دچار تغییر شود. اما اظهارات شب گذشته علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور مبنی بر ادامه دار بودن روند مذاکرات برجام، بار دیگر بازار را تحت تاثیر قرار داد طوری که قیمت ها در این بازار شکسته شد و دلار ۳۲ هزار تومانی دیروز، امروز و در شرایطی که تهران تعطیل است به کانال ۳۰ هزار تومان آمد. همچنین سکه نیز حدود یک میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان شد.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان، سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه تمام‌ بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون تومان است. همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۸ میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی روندی نزولی به خود گرفته اند که قیمت طلای ۱۸عیار دیروز یکشنبه هر گرم یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلا امروز دوشنبه در بازار داخلی، ۶ میلیون و ۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۸ دلار است.

قیمت طلا و سکه امروز در بازار در حالی سیر نزولی را می پیمایند که این کاهش قیمت متاثر از افت نرخ ارز در بازار است چرا که دلار امروز روندی کاهشی را پی گرفته است و قیمت آن که روز گذشته ۳۲ هزار تومان بود امروز به ۳۰ هزار تومان رسیده است

افت نرخ ارز، بهای سکه و طلا را کاهشی کرد
قیمت طلا و سکه امروز در بازار در حالی سیر نزولی را می پیمایند که این کاهش قیمت متاثر از افت نرخ ارز در بازار است چرا که دلار امروز روندی کاهشی را پی گرفته است و قیمت آن که روز گذشته ۳۲ هزار تومان بود امروز به ۳۰ هزار تومان رسیده است. هر چند قیمت ارز امروز در بازار کاهشی بود اما نرخ این کالا در صرافی های بانکی به نسبت روز گذشته رقم بالاتری را نشان می دهد طوری که در صرافی‌های بانکی ن قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۷۷۶ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۹۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۹۸ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۱۳ تومان اعلام شده است.

این در حالی است که روز گذشته فروش دلار در صرافی‌های بانکی به قیمت ۲۷ هزار و ۷۵۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۷۶ تومان تعیین شده بود و قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۷۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۸۷ تومان اعلام شد.

سیرصعودی و نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها منوط به چگونگی روند انجام مذاکرات و اظهارنظرها و اخباری که ازسوی مسئولان مذاکره کننده منتشر می شود بوده چرا که هر گونه پالسی که از روند چگونگی انجام مذاکرات برجام به گوش می رسد بی درنگ تاثیر مستقیم و آنی خود را بر روی قیمتها در بازار طلا و ارز به جای می گذارد

بازار طلا و ارز گوش به زنگ مذاکرات
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: سیرصعودی و نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها منوط به چگونگی روند انجام مذاکرات و اظهار نظرها و اخباری که از سوی مسئولان مذاکره کننده منتشر می شود بوده چرا که هر گونه پالسی که از روند چگونگی انجام مذاکرات برجام به گوش می رسد بی درنگ تاثیر مستقیم و آنی خود را بر روی قیمتها در بازار طلا و ارز به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه قیمت سکه و ارز امروز و در پی برخی اخبار از تداوم روند مذاکرات برجام در بازار کاهش یافته است، گفت: افت نرخ ارز در بازار آزاد بر کاهش قیمت سکه و طلا تاثیر مستقیم گذاشت طوری که با کاهش نرخ دلار در بازار قیمت سکه نیز هم اکنون به کانال ۱۴ میلیون تومان آمده است.

وی در ادامه افزود: اکنون که قیمت سکه بهار آزادی در کانال ۱۴ میلیون قرار دارد با حباب یک میلیون نیم همراه است و این احتمال وجود دارد که فردا در پی افت قیمت ها در بازار میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا در صورت تداوم کاهش قیمت ها افزایش یابد.
سخنان نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص نوسان قیمتها در بازار سکه و طلا در حالی است که برخی کارشناسان می گویند؛ افسار تعیین نرخ ارز در بازار در دست بانک مرکزی است چرا که این بانک نرخ ها را را روزانه تعیین و به صرافی ها ابلاغ می کند.

از آنجایی که بانک مرکزی تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز است بنابراین این بانک با سیاست های خود به راحتی می تواند بازار را مدیریت کند و نگذارد قیمت ها روندی افزایشی به خود گیرند

ثبات بخشی قیمت ها در بازار ارز و تعین نرخ ها در دست بانک مرکزی است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در باره نوسان قیمت ها در بازار ارز گفت: از آنجایی که بانک مرکزی تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز است بنابراین، این بانک با سیاست های خود به راحتی می تواند بازار را مدیریت کند و نگذارد قیمت ها روندی افزایشی به خود گیرند.

وی با بیان اینکه وقتی خود بانک مرکزی نرخ ارز را در صرافی ها بالا در نظر می گیرد، مسلم است که بازار آزاد نیز با مشاهده قیمت ها در صرافی های مجاز قیمت های خود را افزایش دهد. بنابراین سیاست های ارزی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز بسیار مهم به نظر می رسد اما از آنجایی که دولت با افزایش نرخ ارز در بازار منتفع می شود خیلی نمی خواهد نرخ ارز در بازار با جهشی رو به پایین مواجه شود.

بنا به این گزارش، قیمت ها همچنان در بازار ارز و سکه نوسانی است و معلوم نیست سرنوشت نرخ این کالاها در روزهای آتی چگونه خواهد شد، اما کارشناسان معتقدند؛ در بازار پرریسکی که ثبات قیمتی در آن وجود ندارد، سرمایه گذاری اشتباه است چرا که این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران با زیان مواجه شوند.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha