۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
نمی توانیم به اصناف زور بگوییم؛ دولت نظارتی بر سایر اقلام زنجیره تولید ندارد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نمی توانیم به اصناف زور بگوییم؛ دولت نظارتی بر سایر اقلام زنجیره تولید ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برخوردهای قهری با تولیدکنندگان در زمینه کاهش قیمت محصولاتشان در تمامی سالهای گذشته جواب نداده و در حال حاضر هم هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. 

محسن علیزاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه هیچ وقت نمی توانیم با در نظر گرفتن قیمت گذاری دستوری جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی را بگیریم، بیان کرد: اگر ما قیمت گذاری دستوری داشته باشیم و بعد از آن بخواهیم اقدام به مقابله با افزایش قیمت ها بکنیم حتما نمی توانیم جلوی رشد قیمت ها را بگیریم.

وی بیان کرد: تجربه سالهای گذشته به درستی نشان داده که در شرایط قیمت گذاری دستوری، نه توانستیم قیمتی را اعمال و نه از رشد قیمت ها جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح پیشنهادی در زمینه مقابله دولت با گرانی کالاهای اساسی، بیان کرد: دولت باید راهکاری اساسی برای توزیع عدالانه یارانه ها داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما در این رابطه در مجلس این بوده که دولت کالا برگ الکترونیکی را تهیه کند و از طریق این ابزار قیمت ها را رصد و مورد کنترل قرار دهد.

علیزاده با بیان اینکه متاسفانه دولت تاکنون اقدام به تهیه کالابرگ الکترونیکی نکرده است، ادامه داد: با وجود مصوبه مجلس در این بخش هنوز این اتفاق رخ نداده است، در این شرایط اگر ما بخواهیم به زور به تولید کننده و اصنافمان بگوییم که باید از رشد قیمت محصولات خود جلوگیری کند، حتما این اتفاق رخ نخواهد داد، چراکه تولید کننده مواد اولیه تولید خود را به قیمت روز خریداری کرده است.

وی تاکید کرد: بنابراین برخوردهای قهری با تولیدکنندگان در زمینه کاهش قیمت محصولاتشان در تمامی سالهای گذشته جواب نداده و در حال حاضر هم هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به ماموریت های سازمان تعزیرات در زمینه برخورد با گرانی ها بیان کرد: همواره سازمان تعزیرات باید بررسی کند و ببیند که بهای تمام شده یک کالا به چه میزان تمام شده است و با در نظر گرفتن یک درصد سود فروش از مابقی رشد قیمتی آن جلوگیری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: البته گاهی بهای تمام شده محصولی خیلی بیشتر از آن بوده که در بازار عرضه شده است و البته برخی اوقات هم آن محصول اصلا در کشور تولید نشده است.

وی با ذکر مثالی در زمینه قیمت فروش لبنیات در کشور بیان کرد: دولت در این بخش نرخی را برای خرید شیر خام مشخص کرده است و شرکت ها هم باید شیر خود را با نرخ مصوب خریداری کنند و در کنار آن سایر اقلامی را برای تهیه محصول نهایی خود تهیه کنند. این در صورتی است که این اقلام گران تر شده و دولت نتوانسته رصد درستی در این بخش داشته باشد. دولت باید به سراغ این اقلام رفته و بهای تمام شده آنها را پایین بیاورد.

وی ادامه داد: تولید کننده همواره تاکید دارد که بهای تمام شده محصولش ( آ) ریال شده است و دلیلش این است که اقلامی را که نظارتی بر آن وجود نداشته را گران خریداری کرده است و نهایتا مجبور است محصولش را گران به فروش برساند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: دولت باید سامانه ای را طراحی کند که قیمت تمامی اقلام در آن به صورت شفاف مشخص باشد تا هر تولیدکننده ای که مواد اولیه ای را تهیه می کند بداند قیمت آن مواد اولیه به چه میزان است.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha