۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
ایده های پولساز در مازندران| ۳۲ رسته شغلی کم سرمایه است
بازار گزارش می‌دهد؛

ایده های پولساز در مازندران| ۳۲ رسته شغلی کم سرمایه است

ساری- ایده ها و کسب وکارهای زیادی در مازندران وجود دارد که با سرمایه اندک می توان راه اندازی و سودهای هنگفتی را کسب کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشاغل خرد و کوچک اما پردرآمد زیادی در مازندران وجود دارد که با سرمایه کم و تسهیلات اندک می‌توان آن را راه اندازی کرد و به سودهای خوبی دست یافت.

طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای چهار هزار شغل و طرح روستایی در مازندران هزینه و صرف شد و این تعداد پروژه به طور میانگین برای ۱.۵ نفر و در مجموع پنج هزار و ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند.

پایش شغل‌های ایجاد شده در روستاهای مازندران نشان می‌دهد که ۳۲ رسته شغلی با تسهیلات اندک, سود بالا وجود دارد که می‌تواند متقاضیانش را پولدار کند. پایش آمار و ارقام تسهیلات ارائه شده در مازندران نشان می‌دهد که رسته‌های دامپروری، کشاورزی، زنبور عسل، مشاغل خرد و خانگی، ایده‌های فناورانه، بسته بندی حبوبات، صنایع دستی، پرورش قارچ و بوقلمون، پرورش بز و غیره هم اشتغال زایی پایدار و مناسبی دارد و هم سرمایه به مراتب کمتری نسبت به دیگر مشاغل نیازمند است.

دامپروری از جمله مشاغلی است که می‌تواند اشتغال پایداری را رقم زند و یک دامدار بابلی که در زمینه پرورش تخصصی گونه‌های خارجی بز فعالیت دارد، با اظهار اینکه بزهای آلپایین و سامت از سازگاری و بهره وری بالایی برخوردار هستند، گفت: پرورش بز را با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومانی شروع کردم.

ایده های پولساز در مازندران| ۳۲ رسته شغلی کم سرمایه است

محسن خان محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: دامداری و پرورش تخصصی بز در استان مازندران بسیار محدود فعالیت دارد. وی با بیان اینکه کمتر دامداری پیدا می‌شود که روی پرورش گونه‌های بز به صورت تخصصی کار کند، اظهار داشت: برای توسعه این طرح نیازمند حمایت مسئولان هستیم و انتظار داریم مسئولان حامی باشند.

وی با اظهار اینکه پرورش تخصصی بز کاری طاقت فرساست، افزود: در کنار اصلاح نژاد دام در پی توسعه دامداری هستیم که حمایت مسئولان می‌تواند مشوق خوبی برای ادامه فعالیت باشد.

خان محمدی بهره وری بالا و سازگاری بز سامن و آلباین را سبب توسعه اشتغال در روستاهای استان دانست و گفت: این گونه‌های دام می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی برای فعالان اقتصادی و دامداران داشته باشد. این پرورش دهنده بز گفت: جوانان می‌توانند با اشتغال در این حرفه، درآمدهای مناسبی داشته باشند.

این گونه‌های دام می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی برای فعالان اقتصادی و دامداران داشته باشد. این پرورش دهنده بز گفت: جوانان می‌توانند با اشتغال در این حرفه، درآمدهای مناسبی داشته باشند

زراعت چوب و چوبکاری از دیگر حرفه‌های درآمدزای مناطق شمال کشور است که طی سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است و به عنوان یک کسب وکار دارای منفعت مورد اقبال قرار گرفته است.

بهرام حمیدی فعال در زراعت چوب در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در گلوگاه افزود: طی چند سال گذشته کشاورزان زیادی به کشت انواع درختان زودبازده در اراضی کم بازده شهرستان اقدام به کاشت نهال کردند.

وی با اظهار اینکه سال قبل اقدام به کشت نهال در اراضی کم بازده کرده ام، افزود: در حال حاضر شرایط کشت نهال در مزرعه ایده آل است و برداشت از این مزارع بعد از هفت سال صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پس از دوره هفت ساله نیاز به کشت مجدد نهال نیست، داشتن صرفه اقتصادی را از مزایای زراعت چوب ذکر کرد و گفت: از چوب‌های تولیدی می‌توان برای ساخت نئوپان و صنایع چوب و کاغذ بهره گرفت.

ایده های پولساز در مازندران| ۳۲ رسته شغلی کم سرمایه است

حمیدی از کشاورزان خواست تا اراضی کم بازده را به زراعت چوب اختصاص دهند و گفت: زراعت چوب سبب می‌شود که پس از چند سال در اقتصاد خانوار اهالی نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز در سطح بیش از پنج هکتار از اراضی نهال زراعت چوب غرس شده است.

مشاغل روستایی پایش شود
طی سال جاری بیش از چهار هزار و ۶۰۰ طرح اشتغال خرد و روستایی در مازندران تعریف و اجرا شد که از این تعداد سه هزار و ۷۰۵ طرح اجرا شد و ۲۹۵ پروژه عملیاتی نشده است. پایش مشاغل و طرح های ایجاد شده در مازندران، لزوم بازنگری در پروژه‌های اشتغال روستایی، رصد و پایش اشتغال، به روزشدن اطلاعات سامانه‌های کارا و اشتغال را ضروری می‌سازد.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه سالانه تسهیلات زیادی پرداخت می‌شود که باید هدفمند شوند، رصد و پایش اشتغال را مسئله بسیار مهم دانست و گفت: بهنگام شدن اطلاعات سامانه بهین یاب صمت، اطلاعات اشتغال سامانه رصد وابسته به تعاون و غیره ضروری است.

وی با اظهار اینکه همچنین بانک‌ها موظف به ثبت تسهیلات مصارف هستند، ادامه داد: بانک‌های استان ۱۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که باید اطلاعات آنها به روز شود و اطلاعات مربوط به سامانه رفاه نیز به روز شود و تمامی اشتغال و تولید را در استان رصد و پایش کنیم.

فتح الله پور ادامه داد: در سال جاری ۲۹۵ پروژه اشتغال در استان به رغم آن که تسهیلات دریافت کردند، اما اجرایی و عملیاتی نشد و این به معنای انحراف است و ۱۲ درصد اشتغال موجود دارای انحراف بوده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha