۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
استقراض دولت از بانک مرکزی عامل افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد

استقراض دولت از بانک مرکزی عامل افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: استقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی در کشور می‌شود و ادامه آن این اثرات را تشدید می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه تورم در کشور در دو گروه فشار ناشی از افزایش تقاضا و فشار ناشی از هزینه‌ها، تقسیم‌بندی می‌شود گفت: در بخش افزایش تقاضا، فشار ناشی از اضافه برداشت بانک‌های تجاری از بانک مرکزی باعث ایجاد تورم می‌شود و قسمتی از افزایش نقدینگی به دلیل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است.

قادری ادامه داد: استقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی در کشور می‌شود و ادامه آن این اثرات را تشدید می‌کند.

وی گفت: عوامل دیگری همچون تورم وارداتی ناشی از جنگ بین روسیه و اوکراین هم از جمله عوامل افزایش تورم بوده از طرف دیگر وقوع خشکسالی در کشور، جنگ سیاسی بین آمریکا و چین و جنگ سیاسی بین اتحادیه اروپا و روسیه هم بر این مسئله تاثیرگذار است.

این نماینده مجلس گفت: افزایش هزینه‌ها در سال‌های پایانی دولت‌ها، برای دولت بعدی قابل تحمل نیست و جمع کردن آن، کار بسیار مشکلی است و این مسئله احتیاج به یک قانون دارد تا از رخ دادن این موارد جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: افزایش هزینه‌های دولتی و سنگین تر شدن بدهی دولت هم مسئله مهمی در این خصوص است.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: از طرف دیگر درست است که دولت باید به وسیله دستگاه های نظارتی، نظارت های جدی تر و دقیق‌تری انجام دهد ولی گاهی با ورود دستگاه قضایی مشکلات تشدید می‌شود. گاهی فشار دستگاه قضایی باعث شده هزینه‌های تولید برای بخش‌های تولیدی افزایش یابد، روندی که بر افزایش قیمت‌ها تاثیر مستقیم دارد.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      ...شعر نگو