۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
ضرورت کشت محصولات مقاوم تر در برابر گرما| نقش کلیدی تولید محلی غذا برای تضمین امنیت غذایی جهان
آیا می‌توان جهان را با سیاره گرم‌تری تغذیه کرد؟

ضرورت کشت محصولات مقاوم تر در برابر گرما| نقش کلیدی تولید محلی غذا برای تضمین امنیت غذایی جهان

درحالیکه جهان با پدیده گرمایش جهانی مواجه است کارشناسان میگویند: ضمن ضرورت کشت محصولات مقاوم تر در برابر گرما، برای تامین امنیت غذایی جهان بایستی محصولات متنوع تری کشت شود تا تنوع زیستی تقویت گردد.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولیدات کشاورزی جهانی در حال حاضر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است به طوری که از رشد گیاهان گرفته تا عملکرد محصولات، امنیت غذایی ما از جنبه‌های مختلف به چالش کشیده می‌شود، خشکسالی، درجه حرارت بالاتر و سیل همگی تلفات خود را به همراه دارند. کارشناسان و تحلیلگران در پی این هستند که دریابند همانطور که الگوهای آب و هوا در سراسر جهان متغیرتر می شود، چه کاری می توان انجام داد تا محصولات غذایی ما در برابر گرم شدن جهان مقاوم تر شوند؟

طبق گزارش کوپرنیک تولید جهانی مواد غذایی به طور کلی هر سال کمتر از ۳ درصد در نوسان است، بنابراین، تولید محلی غذا برای تضمین امنیت غذایی کلیدی است

تغییرات آب و هوایی، مصرف انرژی، مصرف آب و جنگ؛ فشارهای فعلی بر کشاورزی جهان است
به گفته کارشناسان امر، تغییرات اقلیمی به این معنی است که الگوهای آب و هوای متغیر، تغییر فصول و رویدادهای شدید آب و هوایی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت روزانه هستند و تولید محصولات کشاورزی را برای کشاورزان سخت‌تر می‌کنند. البته تغییرات آب و هوایی تنها فشاری نیست که سیستم کشاورزی ما با آن مواجه است و تولید غذا همچنین با مصرف انرژی، مصرف آب و حتی جنگ مرتبط است، همانطور که کمبود گندم فعلی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین بیانگر این موضوع است.

طبق گزارش کوپرنیک، ۹۰درصد مواد غذایی تولید شده در سطح جهان در کشورهای تولیدکننده آن مصرف می شود و در حالی که عملکرد محصول می تواند تا ۲۵درصد از یک سال به سال دیگر متفاوت باشد، تولید جهانی به طور کلی هر سال کمتر از ۳ درصد در نوسان است. بنابراین، تولید محلی غذا برای تضمین امنیت غذایی کلیدی است، اما با تغییر الگوهای آب و هوا به دلیل تغییرات آب و هوا، این برای کشورها و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان یک کل چه معنایی دارد؟

به گفته کارشناسان جهانی، کشاورزی فشرده نیز به بحران آب و هوا کمک می کند، به طوری که صنعت مقادیر قابل توجهی متان و اکسید نیتروژن را آزاد می کند و در عین حال باعث ایجاد تک کشت و آسیب به تنوع زیستی می شود. به طوری که بر اساس جدیدترین گزارشات سازمانهای مربوطه تحت عنوان «تأثیر سیستم غذایی بر از بین رفتن تنوع زیستی» کشاورزی برای ۸۶درصد از گونه‌های جهانی در معرض خطر به معنای انقراض است.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند: فشار جهانی برای تولید مواد غذایی ارزان‌تر در چند دهه گذشته به این معنی است که صنعت کشاورزی اکنون مسئول حدود ۳۰درصد از گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط انسان است. اگرچه بخش عمده ای از آسیب ها توسط بخش دامداری و دامپروری وارد می شود، کشاورزی تک محصولی نیز منجر به مشکلات گسترده ای در زمینه تنوع زیستی و از دست دادن زیستگاه می شود.

بنابراین به گفته کارشناسان اگر می‌خواهیم امنیت غذایی را در آینده حفظ کنیم، سیستم‌های آب و هوای متغیر و کمبود آب نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

فائو: از ۶هزار گونه گیاهی مختلف که برای غذا استفاده می شود، در حال حاضر فقط ۹ گونه از جمله گندم، برنج و ذرت وجود دارد که ۶۶درصد از کل تولیدات زراعی را تشکیل می دهد

آیا کشاورزی می تواند سبز شود؟
با وجود این همه خطر و مشکلات بسیار پیچیده، صنعت کشاورزی چگونه می تواند خود را با آن سازگار کند؟ اولاً، اگر بخواهیم واقعاً مشکلاتی را که با آن روبرو هستیم درک کنیم، باید تولید مواد غذایی را در یک زمینه وسیع تری دید که شامل تجزیه و تحلیل و هدف گذاری برای کاهش مصرف انرژی، استفاده از زمین و استفاده از آب است. ما همچنین باید درک کنیم که شرایط در سراسر جهان متفاوت است و فشارها به طور نابرابر در مناطق مختلف اروپا و جهان گسترده تر توزیع شده است.

بر اساس این گزارش در چنین شرایطی چگونه می توانیم محصولات مقاوم تری بکاریم. به گفته کارشناسان استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها در صنعت کشاورزی نیز باید فوراً مورد توجه قرار گیرد تا زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها احیا شوند.

بر اساس یک مقاله که در سال ۲۰۱۹ از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با عنوان «وضعیت تنوع زیستی جهانی برای غذا و کشاورزی» منتشر شد، از ۶هزار گونه گیاهی مختلف که برای غذا استفاده می شود، فقط ۹ گونه از جمله گندم، برنج و ذرت وجود دارد که ۶۶درصد از کل تولیدات زراعی را تشکیل می دهد. به گفته کارشناسان، اتکای بیش از حد به تعداد انگشت شماری از محصولات زراعی، آنها را در برابر آفات و بیماری ها مستعدتر می کند و حاصلخیزی خاک را ضعیف و کاهش می دهد. این به نوبه خود استفاده از کودهای شیمیایی را برای بهبود باروری از دست رفته تشویق می کند.

همچنین به گفته کارشناسان، به منظور بهبود انعطاف پذیری مواد غذایی، باید محصولات متنوع تری کشت شود و زمین های بیشتری به طبیعت واگذار شود تا تنوع زیستی تقویت شود و به اکوسیستم های محلی فرصت بازیابی داده شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha