۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
روسیه از جنگ «انرژی» می گیرد؛ اروپا و امریکا نگران یک زمستان متفاوت
بازار گزارش می دهد؛

روسیه از جنگ «انرژی» می گیرد؛ اروپا و امریکا نگران یک زمستان متفاوت

جنگ روسیه انرژی را به میدان نبرد جدیدی تبدیل می کند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا در این زمینه چه اقدامی می توانند انجام دهند؟

بازار؛ گروه بین الملل: از آنجایی که جنگ قاره اروپا را فراگرفته است، بحث های پیرامون امنیت انرژی و انتقال سبز به طور جدایی ناپذیری با منطقه درگیری پیوند خورده است. پیوتر نایمسکی، وزیر امور خارجه لهستان هشدار داد: «آنچه باید با آن مقابله کنیم، بحرانی عادی نیست. اگر بپذیریم که در جنگ هستیم، عواقب آن بسیار واضح است: جنگ پرهزینه است».

«دانیل فرید»، از اعضای شورای آتلانتیک و سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در لهستان نیز در این زمینه گفت: ولادیمیر پوتین از انرژی به عنوان سلاحی برای پیشبرد جنگ خود در اوکراین استفاده می کند و آنهایی که در اروپا و ایالات متحده فکر می کردند که تهدید امنیت انرژی از جانب روسیه ربطی به آنها ندارد، اکنون به اشتباه خود پی برده اند.

پس از اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پرداخت هزینه گاز طبیعی خود به روبل خودداری کردند، روسیه صادرات انرژی به لهستان و بلغارستان را قطع کرده و انرژی جزء حیاتی واکنش غرب به مسکو بوده است، مانند طرح ۳۱۶ میلیارد دلاری "REPowerEU" برای قطع اتکای اروپا به انرژی روسیه تا سال ۲۰۳۰. با این حال، اروپا نمی تواند به تنهایی به استقلال انرژی دست یابد و این امر نیاز به تلاشی فراآتلانتیکی دارد.

تصمیمات میدان جنگ
لهستان به لطف اقدامات آینده نگر برای تأمین ذخایر نفتی و زیرساخت های انرژی که در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، برای این بحران انرژی آماده بود. اما اوکراین نباید تنها «میدان نبرد» حمله روسیه تلقی شود، از سلاح انرژی علیه اروپا و شرکت های اروپایی استفاده می شود و این مهم اروپا را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار می دهد.

رهبران اروپایی تمایل خود را برای تقبل این هزینه نشان داده‌اند، به‌ویژه با تصمیم اتحادیه اروپا برای اجرای مرحله‌ای ممنوعیت نفت روسیه - با توجه به اینکه مسکو قبلاً حدود ۲۷ درصد نفت وارداتی و ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می‌کرده است. «یول یورگنسن» گفت که رهایی از انرژی روسیه رویکردی سه بخشی دارد: صرفه جویی در انرژی، تولید انرژی تجدیدپذیر و تنوع بخشیدن به منابع انرژی.

صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) ایالات متحده به اروپا از سال گذشته تا ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۲ سه برابر شد و دولت بایدن متعهد شد که چنین صادراتی را افزایش دهد

همکاری فراآتلانتیک نقش کلیدی در بخش سوم خواهد داشت. صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) ایالات متحده به اروپا از سال گذشته تا ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۲ سه برابر شد و دولت بایدن متعهد شد که چنین صادراتی را افزایش دهد.

این بحران یک تعادل چالش برانگیز بین نیازهای فوری انرژی کوتاه مدت اروپا و اهداف بلندمدت پایداری آن ایجاد کرده است. خطرات قریب الوقوع ناشی از زمستان آینده باید در اولویت قرار گیرند و دانمارک و سایر کشورها از قبل محدودیت های عرضه گاز را پیش بینی می کنند. واقعیت این است که ایجاد پایانه‌های LNG بیشتر و سایر زیرساخت‌های انرژی می‌تواند چند سال طول بکشد، در حالی که هنوز دهه‌ها تا انتقال سبز واقعی باقی مانده است.

فرصت هایی برای کار روی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به طور همزمان وجود دارد. باید به تصمیم دولت بایدن در ماه مارس برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر آمریکا برای کمک به کاهش برخی از جهش‌های کوتاه‌مدت قیمت‌های ناشی از جنگ در اوکراین اشاره کرد که به دنبال آن از اختیارات قانون تولید دفاعی برای تحریک استخراج معادن حیاتی استفاده کرد - مواد معدنی برای تولید باتری های بیشتر برای وسایل نقلیه الکتریکی.

کمیسیون اروپا اخیراً یک پلتفرم خرید انرژی برای خرید مشترک گاز، LNG و هیدروژن ایجاد کرده است. تنها حدود ۶۰ درصد از ظرفیت انرژی اروپا در سال های گذشته پر شده است، که نشان می دهد همکاری می تواند کارایی را به حداکثر برساند و هزینه ها را کاهش دهد. با این حال باید تردید داشت که اتحادیه اروپا بتواند از یک مسابقه تسلیحاتی انرژی درون قاره‌ای که خرید جمعی را تضعیف می‌کند اجتناب کند: رقابت بین شرکت‌های اروپایی، دولت‌های اروپایی، عمیق‌تر و عمیق‌تر است و در هر زمینه ای رقابت وجود دارد.

تحریم های اقتصادی ایالات متحده آمریکا، همراه با کمک های نظامی و بشردوستانه، برای تقویت اوکراین و در عین حال تضعیف روسیه ایجاد شده اند. با این حال، کاخ سفید همچنین در تلاش است تا از افزایش قیمت‌های جهانی انرژی به حدی اجتناب کند که تحریم‌ها «تأثیر نامطلوب بر پوتین» را ایجاد کند.

به باور غرب هرگونه تحریمی «نیازمند اقدامات عملی است». مورخان روزی از این روزها به عنوان جنگ سرد دوم یاد خواهند کرد و جهان وارد دوران بسیار خطرناکی می شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      داره جونشون میآد بالا تا دفعه دیگه حواسشون به آدمهای بی چاره باشه