فرآیند صدور کارت بازرگانی و عضویت نیازمند انسجام بیشتر است
در نشست معاونت کسب‌وکار اتاق ایران مطرح شد

فرآیند صدور کارت بازرگانی و عضویت نیازمند انسجام بیشتر است

رفع مشکلات پروژه جداسازی کارت‌های عضویت از بازرگانی و آموزش نحوه صدور گواهی مبدا اوراسیا، محورهای اصلی نشست معاونت کسب‌وکار با مدیران خدمات فنی اتاق‌های استانی بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، انسجام و وحدت‌رویه در پروسه صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت در بین اتاق‌های سراسر کشور، رفع چالش‌های مربوط به پروژه جداسازی کارت‌های عضویت از بازرگانی، آموزش نحوه صدور گواهی مبدا اوراسیا و نهایی کردن آیین‌نامه گواه مبدا برای تصویب توسط هیات رئیسه اتاق ایران، محورهای دوره آموزشی دو روزه معاونت کسب‌وکار اتاق ایران با حضور مدیران خدمات فنی اتاق‌های استانی بود.

از آنجا که در طول سه سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا، به منظور هماهنگی بین اتاق‌های استانی، جلسه‌ای برگزار نشده بود، دوره دو روزه‌ای به همت معاونت کسب‌وکار اتاق ایران ترتیب داده شد و در آن اصلاح آیین‌نامه عضویت که مرداد ۹۸ از سوی شورای عالی نظارت ابلاغ شده است، تشریح و بررسی شد.

در این رابطه فرآیندها و شرایط عضویت تغییر پیدا کرد و به دنبال آن سامانه جامع تجارت وارد فرآیند شد و کل روندها را تغییر داد و چون در این مدت جلسه‌ای برای هماهنگی برگزار و اطلاعات به خوبی منتقل نشده بود در نتیجه انسجام در اجرای فرآیندها از بین رفته بود و هر استانی به شیوه‌ای مجزا، امور مربوط به صدور و تمدید کارت را انجام می‌داد. بنابراین لازم بود جلسه‌ای تشکیل و فرآیند واحد و منسجمی تعریف شود.

در روز اول این دوره، از ابتدا تا انتهای فرآیند ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت تشریح و فرصتی فراهم شد تا هر یک از مدیران امور فنی اتاق‌ها نقطه نظرها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند. این پیشنهادها برای اعمال در سامانه باید طی نامه‌نگاری با متولی سامانه جامع تجارت (سازمان توسعه تجارت) پیگیری شود.

از طرفی طی بررسی سامانه اتاق ایران در این جلسه بیش از ۳۰ تا ۴۰ فیلد اضافی که در سامانه وجود داشت، حذف شد. در نشست روز بعد نیز فرآیند عضویت مرور و موارد اضافه در این حوزه نیز حذف شد. تشریح پروژه جداسازی و به‌روزرسانی آیین‌نامه گواهی مبدا که مربوط به سال ۱۳۹۲ است از دیگر محورهای این دوره بود.

در این جلسه آیین‌نامه به‌روز شده‌ گواهی مبدا که توسط واحد بیمه، مالیات، تامین اجتماعی و گمرک اتاق ایران تهیه شده است، مورد بررسی‌ قرار گرفت تا نسخه نهایی آن برای تصویب در اختیار هیات رئیسه اتاق ایران قرار گیرد

نکته دیگری که در این دوره مورد توجه قرار گرفت آموزش نحوه صدور گواهی مبدا اوراسیا بود. اتاق‌های استانی در حوزه اوراسیا مشکلات زیادی دارند. چون تعهدنامه بین‌المللی منعقد شده و باید بر اساس آن گواهی‌های مبدا طبق فرمت مشخصی صادر شود، نحوه صدور آنها در این دوره تشریح شد.

در بخش دیگری از این دوره، موضوع جداسازی کارت عضویت از بازرگانی مورد توجه قرار گرفت، حدود ۲ الی ۳ سال گذشته پروژه‌ای با عنوان فرآیند جداسازی کارت‌های بازرگانی از عضویت توسط هیات رئیسه اتاق ایران به تصویب رسید. از ابتدای سال جاری، روند اجرای آن در دستورکار اتاق ایران قرار گرفت و به صورت پایلوت در شش استان به اجرا درآمد.

البته به دنبال بروز برخی مشکلات و چالش‌های آیین‌نامه‌ای، فرآیند جداسازی متوقف شد تا مشکلات شناسایی شده‌ طبق ابلاغیه شورای عالی نظارت برطرف شود.

بابک ولی‌زاده، مدیر بیمه، مالیات، تامین اجتماعی و گمرک اتاق ایران درباره علت توجه هیات رئیسه اتاق ایران به جداسازی کارت بازرگانی از عضویت، گفت: از زمانی که سامانه جامع تجارت در ابتدای فرآیند دریافت کارت بازرگانی قرار گرفت و بخشی از اطلاعات در آن سامانه بارگذاری ‌شد، اتاق ایران به منظور تکمیل سامانه اطلاعاتی خود، تصمیم گرفت، کارت عضویت را از کارت بازرگانی جدا و به این ترتیب سامانه اطلاعاتی را از اعضای خود غنی‌تر کند. طبق قانون هر فردی قصد دارد برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کند باید ابتدا کارت عضویت را از اتاق دریافت کند.

او تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر حذف فیزیکی کارت بازرگانی اصرار دارد در حالی که طبق بررسی‌هایی که انجام شده، فیزیک کارت به عنوان یک کارت شناسایی در جلسات با طرف‌های تجاری قابلیت استفاده دارد، بنابراین به نظر می‌رسد با جداسازی کارت عضویت از کارت بازرگانی، اتاق ایران می‌تواند کارت عضویت را چاپ کرده و در اختیار افراد قرار دهد.

کد خبر: ۱۵۹٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی ضریفی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      سلام هر چی نظم بیشتر شود بهتر است کار باید به کاردان سپرده شود