۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
حمایت صمت از بازار آهن و فولاد

حمایت صمت از بازار آهن و فولاد

پس از ریزش مکرر قیمت روز آهن آلات از ابتدای هفته تا پایان آن، روز گذشته شاهد نوسانات متعدد در بازار آهن و فولاد بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، پس از ریزش مکرر قیمت روز آهن آلات از ابتدای هفته تا پایان آن، روز گذشته شاهد نوسانات متعدد در بازار آهن و فولاد بودیم. در کنار کاهش قیمت مقاطع طویل در اکثر مبادی فروش، افزایش جزئی نرخ برخی محصولات مشهود بود، همچنین برخی نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز پس از افت قیمت دلار و ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی، روز گذشته نیز با انتشار خبر عدم پیشرفت مذاکرات برجام، مجددا افزایش یافت و به کانال ۳۱ هزار تومان برگشت، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

نوسانات دلار و برخی بازارهای دیگر در حالی تحت تأثیر اخبار مذاکرات برجام است که قرار نبود نتایج به معیشت مردم گره زده شود و بازارها را تحت تأثیر قرار دهد.

تحلیل روزانه بازار آهن
به رغم استمرار کاهش نرخ اهن در عمده شرکت‌ها، هیچ خبری در بازار نیست، تقاضای مصرفی با رکود مواجه است و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

در همین رابطه روز گذشته نرخ روز میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد و لی کاماکان در برخی شرکت‌ها قیمت‌ها درحال کاهش بود که رقم آن از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان برآورد شد. به این ترتیب نرخ میلگرد استاندارد روز گذشته از ۱۶ هزار و ۶۰۰ الی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام قیمت می‌شد.

قیمت روز تیرآهن با اینکه در بخش شاخه‌فروشی ثابت و بدون تغییر بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان مشاهده شد که روندی خلاف سایر محصولات در پیش گرفته بود. قیمت روز ورق سیاه نیز به همین ترتیب اعلام شد، به طوری که در اغلب شرکت‌ها با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود اما نرخ روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی عمدتا ثبات قیمت داشتند.

نرخ روز نبشی و ناودانی نیز علاوه‌بر کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند شرکت، عمدتا با ثبات اعلام قیمت می‌شد، همچنین نرخ روز لوله داربستی، مانیسان و ... و انواع قوطی پروفیل نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

نوساناتی که بررسی شد در شرایطی است که تقاضا همچنان با رکود مواجه است و دلیل آن را می‌توان در بازه دوهفته‌ای جست‌وجو کرد که قیمت‌ها افزایشی بود، چراکه نوسانات نرخ دلار، قطعی برق، کاهش عرضه محصولات در بورس و القای کمبود محصول، خریدار نیز به‌دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها، محصول مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر تهیه کرد.

همچنین مقاطع عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز چندان استقبالی نداشت و تنها نیمی از محصولات که حدود ۴۱ درصد بود معامله شدند، به طوی که در حوزه ناودانی هیچ معامله‌ای انجام نشد و میلگرد نیز با ۱/۸ درصد رشد بیشتر نسبت به نرخ پایه، حدود ۱۵ هزار و ۲۲۳ تومان به فروش رسید.

نتیجه معاملات بورس دیروز ثبت فاصله ۱۵/۵ درصدی نرخ میلگرد و شمش بود. ضمن اینکه به دلیل پیشنهاد نرخی پایین‌تر از قیمت پایه برای ناودانی، این محصول از روی تابلو بورس کالا حذف شد.

وزارت صمت درصدد اصلاح بازار
همانطور گه بیان شد نوردسازان در پی رایزنی با وزارت صمت در پی جلوگیری از سقوط بیشتر قیمتها هستند، در همین زمینه شنیده‌ها حاکی از آن است که روز گذشته جلسه کارگروه مدیریت بازار وزارت صمت با هدف بالابردن توان رقابت فولاد کشور برگزار شد که طی هفته آتی برای تصویب شدن به وزیر صمت ارائه می‌شود.

گفتنی است از جمله مواردی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت می‌توان به: جایگزین کردن ارز نیمایی با دلار سنا برای تعیین نرخ پایه فولاد در بورس کالا که موجب رشد نرخ محصولات داخلی می‌شود، کاهش قیمت مواد اولیه فولاد و حقوق دولتی معادن برای کاهش فشار به صنایع پایین دست، لغو دریافت عوارض صادراتی و مالیات از صادرکنندگان، تغییر فرمول تعیین قیمت از هفتگی و براساس نرخ صادراتی به هر ۳ ماه یکبار و براساس تناسبی از قیمت محصولات مختلف زنجیره فولاد و... اشاره کرد.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha