۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور
بازار از مجمع عمومی برکت گزارش می دهد

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

درآمد حاصل از سرمایه گذاری سال ۱۴۰۰ و سود خالص گروه دارویی برکت بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بازار؛ گروه بورس: مجمع عمومی سالانه گروه دارویی برکت با حضور حسن جلیلی عضو هیئت مدیره گروه دارویی، رحیم اسماعیلی دانا نماینده گروه سرمایه گذاری البرز به عنوان رئیس مجمع، سید مهدی ناصری نماینده سرمایه گذاری اعتلا البرز و به عنوان ناظر مجمع، فرشید مرادی نماینده گروه دارویی سبحان و ناظر مجمع، مصطفی ظهیر معاون مالی شرکت و به عنوان منشی مجمع، ‌ جعفر پور به عنوان نماینده سازمان بورس و جمعی از اعضای هیئت مدیره این گروه دارویی و سهام داران حقیقی به منظور استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌ های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و سایر موارد دستور جلسه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، رحیم اسماعیلی دانا نماینده شرکت گروه سرمایه گذاری البرز اظهار داشت: بیش از نیمی از سهام داران یعنی ۵۳.۷۴ درصد از آن ها در جلسه عمومی عادی سالانه حضور دارند و بنابراین رسمیت جلسه را اعلام نمود.

حسن جلیلی، عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت گزارش در خصوص فعالیت هیئت مدیره در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه داد و بیان کرد: مقام معظم رهبری در سالیان اخیر شعار سال را با محور اقتصاد نام گذاری کردند که در ادامه همین روند نیز امسال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است که با حیطه فعالیت گروه دارویی برکت تناسب دارد. گروه دارویی برکت در طی چند سال اخیر تمرکز خود را بر روی توسعه دانش بنیان گذاشته و به عنوان یک گروه تولیدی، با افزایش تولید و به تبع آن اشتغال آفرینی را هم به ارمغان خواهد آورد.

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

این عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت با اشاره به چالش های صنعت دارو سازی کشور در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: در این سال هم شاهد تحریم های ظالمانه و افزایش تنگنای مالی شرکت ها بودیم. همچنین عدم امکان خرید اعتباری از شرکای خارجی، تغییر نرخ ارز گروه خرید مواد اولیه؛ چرا که برخی از مواد اولیه از ارز ترجیحی به نیمایی تغییر یافت. علاوه بر این عدم تناسب قیمت دارو و بهای تمام شده که سندیکای تولیدکنندگان دارو هم مدتی قبل نامه ای را خطاب به مسئولان عالی رتبه نظام منتشر و به این موضوع اعتراض کردند.

وی اضافه کرد: کاهش منابع خرید مواد اولیه، طولانی شدن دوره وصول مطالبات از دولت، احتمال آزاد شدن قیمت ارز و افزایش قیمت دارو یک فضای مبهمی را پیش رو گذاشته که آیا ارز ترجیحی به طور کامل حذف خواهد شد یا همه بر اساس ارز نیمایی است یا هنوز کالاهایی در سبد ارز ترجیحی قرار خواهند گرفت. افزایش هزینه های تامین مالی در پی رشد حجم تسهیلات، مشکلات شدید نقدینگی در شرکت های دارویی؛ هر کدام از این عوامل می توانند اثرهای متقابل هم بر روی همدیگر داشته باشند. به طور مثال وقتی مشکلات شدید نقدینگی به وجود می آید به طور طبیعی حجم تسهیلات بالا می رود و یا وقتی قیمت ارز از ترجیحی به نیمایی تغییر پیدا می کند دوباره مشکلات نقدینگی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین برای رفع آن نیاز به تسهیلات دارد.

تاکنون بیش از ۸۵۰ قلم دارو در تمام حوزه های درمانی در گروه دارویی برکت تولید شده است

تولید ۸۵۰ قلم دارو
جلیلی با اشاره به نگاهی اجمالی به گروه دارویی برکت بیان داشت: اولین شرکت گروه دارویی برکت کی بی سی در سال ۱۳۳۳ راه اندازی شد و آخرین آن بیوسان فارمد است که در سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد. همچنین این گروه دارویی به عنوان دومین هلدینگ دارویی کشور از نظر فروش مقداری معرفی می شود. سهم ۱۲ درصدی بازار تولید را در اختیار دارد و بزرگترین شهرک تخصص دارویی برکت در منطقه کردان با وسعت بیش از ۲۰۰ هکتار متعلق به این گروه است. ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه فناوری های پیشرفته، اولین سایت تولید داروهای ضد سرطان تزریقی در منطقه منا، سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های تولید واکسن که شامل انسانی و حیوانی است که هم در بیوسان و هم شفافارمد این امر محقق شده است. همچنین تاکنون بیش از ۸۵۰ قلم دارو در تمام حوزه های درمانی در این گروه تولید شده است.

وی با اشاره به ساختار شرکت های وابسته به گروه دارویی برکت اضافه کرد: در گروه دارویی برکت، شفا فارمد، بیوسان فارمد، شهرک صنعتی دارویی برکت، سرمایه گذاری های البرز با زیر مجموعه هایش یعنی پخش البرز، سرمایه گذاری اعتلای البرز، البرز بالک، داروسازی تولید دارو و گروه دارویی سبحان قرار دارد. همچنین گروه دارویی سبحان متشکل از البرز دارو، سبحان دارو، سبحان آنکولوژی، ایران دارو و کی. بی. سی است.

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت با اشاره به عملکرد گروه دارویی در سال مالی ۱۴۰۰ ادامه داد: درآمدهای عملیاتی در این سال بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان و سود خالص شرکت نیز ۲ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. اگر در مقام مقایسه با سال ۹۹ درآمد گروه دارویی را بررسی کنیم خواهیم دید که درآمد عملیاتی تلفیقی رشد ۹۳ درصدی داشته است. همچنین سود عملیاتی تلفیقی نیز ۱۵۷ درصد و سود خالص تلفیقی نیز ۱۶۸ درصدی داشته است.

وی در مورد عملکرد مالی شرکت اصلی افزود: درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سود عملیاتی و سود خالص بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. این ارقام در مقایسه با سال مالی قبل از آن یعنی در سال ۹۹ شاهد این هستیم که درآمد سرمایه گذاری رشدی ۴۴۳ درصدی داشته است. همچنین سود عملیاتی رشد ۴۶۱ درصدی داشته است. علاوه بر این سود خالص نیز رشد نزدیک به ۵۰۰ درصدی داشته است.

درآمدهای عملیاتی صنعت دارو در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که گروه دارویی برکت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برکت
عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت در مورد عملکرد گروه دارویی برکت در مقایسه با صنعت در سال ۱۴۰۰ گفت: درآمدهای عملیاتی صنعت دارو در این سال ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که گروه دارویی برکت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر بخواهیم در مقایسه با صنعت بررسی کنیم خواهیم دید که صنعت دارویی کشور در زمینه درآمدهای عملیاتی رشد ۷۴ درصدی را شاهد بوده که گروه دارویی برکت رشد ۹۳ درصدی را به دست آورده است.

جلیلی با مقایسه سود خالص صنعت دارو و گروه دارویی برکت اضافه کرد: صنعت دارو ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و گروه دارویی برکت ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در مقام مقایسه در سال ۹۹ در زمینه سود خالص صنعت ۸۸ درصد رشد داشته است. بنابراین در این شاخص اقتصادی نیز گروه دارویی برکت در مقایسه با صنعت عملکرد بهتری داشته است.

وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری در کل صنعت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ انجام شده درحالی که یک و نیم برابر کل صنعت یعنی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گروه دارویی برکت در این سال سرمایه گذاری کرده است. در مورد کارایی پرسنل نیز، سرانه سود خالص گروه دارویی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان بوده در حالی که صنعت داروی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان سود داشته است. بنابراین در زمینه کارایی پرسنل نیز گروه دارویی برکت در مقایسه با صنعت دارو عملکرد بهتری داشته است.

صادرات ۱.۹ میلیون دلاری
جلیلی در خصوص شرکت های تابعه گروه دارویی برکت اظهار داشت: در آمدهای عملیاتی سرمایه گذاری البرز تلفیقی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن شاهد رشد ۶۴ درصدی بوده است.

وی اضافه کرد: در زمینه سود خالص، ‌گروه سرمایه گذاری البرز تلفیقی بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با رشد ۴۶ درصدی همراه بوده است. در مورد عملکرد شرکت های تابعه گروه سرمایه گذاری البرز؛ رتبه نخست سرانه فروش و رتبه دوم سرانه سود خالص توسط شرکت البرز دارو در صنعت را شاهد هستیم. این مقامی است که سال های متوالی شرکت البرز دارو به آن دست یافته است. همچنین شرکت سبحان دارو نیز طی سال های متوالی توانسته کسب رتبه اول از لحاظ میزان فروش مقداری در صنعت دارو را به خود اختصاص دهد. شرکت پخش البرز نیز توانسته طی سال های اخیر رتبه نخست از لحاظ فروش نسبت به سایر شرکت های صنعت توزیع را به خود اختصاص دهد. سبحان آنکولوژی توانسته از حیث رشد فروش مقداری و ۲۸ درصدی در بین شرکت های صنعت دارو رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. همچنین البرز بالک نیز توانسته رتبه نخست رشد فروش و سود خالص در صنعت تامین ماده اولیه را دریافت کند.

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت با اشاره به شرکت سرمایه گذاری اعتلای البرز ادامه داد: این شرکت در چهار سال متوالی عملکرد بهتری نسبت به پرتفوی سایر شرکت های سرمایه گذاری محقق کرده است. واردات داروهای فوریتی مورد نیاز کشور و تامین تجهیزات پزشکی در شرکت کی. بی. سی، عرضه ۶۱ محصول جدید در شرکت تولیدی زیر مجموعه گروه البرز نیز از دیگر افتخارات این مجموعه ها است. همچنین صادراتی بالغ بر ۱.۹ میلیون دلار را در سال ۱۴۰۰ علیرغم تمام سختی هایی که در صادرات دارو و اخذ مجوزهای صادراتی از سازمان غذا و دارو داشتیم، شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان مدرن ترین و مجهزترین شهرک تخصصی دارویی کشور از دیگر شرکت های دارویی برکت به حساب می آید؛ به طور تقریبی ۶۰ درصد اراضی این صنعت واگذار شده است. اقدام مهمی در زمینه تبدیل شهرک صنعت به منطقه ویژه اقتصادی انجام گرفته است که در صورت عملیاتی شدن، قوانین مربوطه مصوب شده و گام بزرگی در این راستا برداشته خواهد شد و به عنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی دارو قلمداد خواهد شد. قیمت زمین های شهرک تقریبا نسبت به سال ۹۹ دو برابر شده است. همچنین اجرای پروژه تقویت برق از ۴۰ به ۱۰۰ مگاوات رسیده است. علاوه بر این استقرار سیستم اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه آب و برق شهرک، ایجاد زیرساخت سایت هواشناسی شهرک صنعتی دارویی برکت از جمله فعالیت های دیگر این مجموعه است.

جلیلی در خصوص درآمدهای عملیاتی شهرک دارویی برکت ادامه داد: سود خالص شهرک نسبت به سال قبل ۵۷ درصد سود داشته است.

در سال ۱۴۰۰ تعداد دوز واکسن های تحویل شده به وزارت بهداشت ۱۵ میلیون دوز بوده است

توسعه اولین واکسن کووید در دنیا بر پایه سویه امیکرون
عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت در خصوص عملکرد شفا فارمد بیان کرد: سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه تولید واکسن کووید که از این مقدار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ارکان بالادستی گروه دارویی برکت با نرخ بهره صفر و به صورت قرض الحسنه در اختیار این گروه قرار گرفته است. ۱۵ میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است. هرچند در کشور هیچ دارویی را نداریم که مورد تایید WHO قرار گرفته باشد اما باید این اقدام صورت بگیرد تا هم از جهت صادرات مشکل گشا و هم اینکه برای صنعت دارویی کشور یک امتیاز قلمداد می شود. بنابراین تقاضای قرار گرفتن لیست وزارت بهداشت جهانی را داشتیم که اقدامات لازم در این خصوص انجام پذیرفته است. پیرو اقداماتی که انجام شد در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بازدید کارشناسان بین المللی از سایت تولید ما محقق شد و گزارشی را در مورد اقدامات آتی دادند و همکاران در حال ارزیابی و پاسخ به مسائلی که اشاره کرده بودند هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه دارویی برکت به عنوان اولین شرکت دنیا در توسعه تولید واکسن کووید بر پایه سویه امیکرون معرفی می شود، ‌اضافه کرد: ۲۹ روز زمان لازم بود تا از بدو ورود سویه امیکرون به کشور مقدمات تولید واکسن انبوه سویه امیکرون فراهم شود که این مهم محقق شد. ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ اولین مورد کرونا در کشور گزارش شد و ۹ دی ۱۳۹۹ تزریق مطالعه بالینی واکسن کووید با طی ۱۱ ماه انجام شد. در حالی که در مورد سویه امیکرون ۲۹ روز بعد آماده تولید انبوه بودیم و درخواست مطالعه بالینی دادیم.

جلیلی ادامه داد: نیکاراگوئه و ونزوئلا کشورهایی هستند که مجوز مصرف واکسن برکت را دریافت کردند؛ که به ترتیب ۲۰۰ هزار دوز و ۱۰۰ هزار دوز به آن ها صادر شد. طی مذاکراتی که با آن ها داشتیم، علاقه مند به واکسن امیکرون بودند که ابتدا باید در کشور مبدا مجوز صادر شود که آن ها هم بتوانند استفاده کنند.

وی اضافه کرد: زیرساختی که در شرکت شفا فارمد فراهم شده؛ زیر ساخت تولید فرآورده های تولید بیولوژیک است و واکسن فقط یکی از این فرآورده ها است. در این راستا واکسن هاری که کاملا وارداتی است و در سال حدود ۷ میلیون دلار واردات داریم. روتا ویروس هم در کشور تولید نمی شود و واکسن های دام و طیور هم از لحاظ ارزبری اهمیت بالایی دارند. همچنین داروهای بیولوژیک هم ظرفیت تولید در خط شفا دارد که هر کدام زود بازده تر و سودآور تر باشد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دریافت دانش فنی آنزیم هایی با ارزبری بالا و امکان ایجاد صرفه جویی ارزی در این حوزه
جلیلی اظهار داشت: در زمینه درآمدهای شفا فارمد رشد ۳ هزار و ۷۶۵ درصدی داشتیم و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی بوده است.

وی در خصوص فعالیت های شرکت بیوسان فارمد توضیح داد: تولید فرآورده های پپتید، بیوسیمیلار، تولید واکسن را شامل می شود که به ترتیب بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان، بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

جلیلی ادامه داد: فرایند تدوین سی تی دی واکسن HPV همان واکسنی که از سرطان دهه رحم جلوگیری می کند و هورمون رشد هم در حال انجام است و در حدود دو ماه دیگر واکسن HPV مطالعه بالینی خودش را آغاز می کند. همچنین تاکنون ۳۰ هزار ویال ۲ میلی گرمی داروی سانتگریلین تولید شده است. آکتروتاید آهسته رهش تولید شده است، دانش فنی ۵ آنزیم دارویی از جمله آنزیم های دارویی است که هرچند مقدار تولید و مصرف آن ها در کشور کم است اما ارزبری بسیار بالایی را دارد. فروش تکنولوژی و ارائه خدمات و اجاره ماشین آلات به شرکت شفا فارمد؛ یکی از انگیزه هایی است که سایت تولید واکسن در شفافارمد قرار گرفت این بود که بتواند از زیرساخت های بیوسان استفاده کند.

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت بیان داشت: شرکت بیوسان در سال ۱۴۰۰ در حدود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سود ثبت شده است.

جلیلی با اشاره به طرح های توسعه شرکت ها اضافه کرد: البرز دارو ساخت و توسعه انبارها، ساخت و توسعه خط آنتی بیوتیک و خرید ماشین آلات تولیدی و تجهیزات را انجام داده است. همچنین سبحان دارو تجهیز و نوسازی فضای خطوط تولید نیمه جامدات و خرید ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و پشتیبانی را انجام داده است. سبحان انکولوژی ساخت خط تولید محصولات پریفیلد و خرید دستگاه هوا ساز را عملیاتی کرده است. ایران دارو تحقیق و توسعه محصولات جدید و تغییر فرمولاسیون محصولات فعلی، اصلاح و بازسازی خطوط برای اخذ گواهینامه GMP و پخش البرز نیز ساخت انبار توزیع و راه اندازی سیستم انبار گردانی مکانیزه را اجرایی کرده اند.

گروه دارویی برکت سال پیش، ۱.۹ میلیون دلار به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، لبنان، قزاقستان، فیلیپین، اوگاندا، اوکراین، ونزوئلا و نیکاراگوئه صادرات داشته است

مروری بر برنامه های آینده گروه دارویی برکت
عضو هیئت مدیره گروه دارویی برکت در خصوص گواهینامه های تعالی سازمانی EFQM اخذ شده توضیح داد: تندیس سیمین البرز دارو، تقدیر نامه پنج ستاره ایران دارو، تقدیرنامه چهار ستاره داروسازی تولید دارو، تقدیرنامه چهار ستاره سبحان دارو، تقدیرنامه چهار ستاره سبحان انکولوژی، تقدیر نامه یک ستاره پخش البرز، تقدیرنامه یک ستاره البرز بالک و تقدیر نامه سه ستاره گروه دارویی برکت دریافت شده است.

جلیلی در خصوص صادرات محصولات اضافه کرد: ۱.۹ میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، لبنان، قزاقستان، فیلیپین، اوگاندا، اوکراین، ونزوئلا و نیکاراگوئه صادرات داشتیم. همچنین در کشور عراق ۱۸ دارو، در سوریه ۲۹ دارو، در افغانستان یک دارو، در تاجیکستان پنج دارو و در گرجستان یک دارو ثبت شده است.

وی ادامه داد: توسعه همکاری های بین المللی از جمله مواردی است که می تواند چشم انداز خوبی را برای گروه دارویی برکت فراهم کند در همین مرحله است. تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی دانشگاهی و شرکت های تولیدکننده دارو به ارزش بالغ بر ۱۱ میلیون یورو، تمدید نمایندگی انحصاری شرکت های دارویی، خرید تجهیزات پزشکی به ارزش ۳۳ میلیون یورو و تحویل آن به مراکز درمانی، تامین حجم قابل توجهی از مواد اولیه تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز پروژه واکسن کرونا، واردات و تامین داروهای تک نسخه ای برای بیماران از جمله فعالیت های گروه در ردیف توسعه همکاری های بین المللی است.

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

رشد ۴۹۸ درصدی سود خالص گروه دارویی برکت| صادرات ۱.۹ میلیون دلاری به ۱۱ کشور

جلیلی در خصوص اهم برنامه های سال ۱۴۰۱ توضیح داد: تولید واکسن کووید و در صورت عدم نیاز تولید سایر واکسن های انسانی، تولید واکسن های انسانی مانند هاری، روتا ویروس با ارزش بازار حدود ۵۰ میلیون دلاری، تولید واکسن های دام و طیور با ارزش بازار حدود ۶۴ میلیون دلاری جزو اهم برنامه های سال ۱۴۰۱ است.

وی اضافه کرد: تجدید ارزیابی گروه دارویی برکت که قدمتی بیش از ۵۰ سال تاکنون تجدید ارزیابی نکرده است. بنابراین برنامه ریزی برای اخذ گزارش های کارشناسی تجدید ارزیابی از محل سرمایه گذاری ها و برآورد ارزش دارایی های مجموعه انجام خواهد شد.

جلیلی ادامه داد: برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال در شرکت های زیر مجموعه، تدوین راهکارها و استراتژی های عملیاتی همراه با افزایش سهم صادرات در فروش شرکت های گروه، ادامه انجام اصلاحات و بازسازی در خطوط تولیدی شرکت های زیر مجموعه در راستای اخذ گواهینامه GMP، مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی در جهت تکمیل سبد محصولات و تولید محصولات قراردادی، ایجاد هم افزایی در خرید و تامین مواد اولیه شرکت های زیر مجموعه در شرکت کی بی سی، ورود به بازار محصولات جدید دارویی در راستای تکمیل بیشتر سبد دارویی از جمله برنامه های سال ۱۴۰۱ گروه دارویی برکت است.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha