۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
احیای صنعت فرش همدان نیازمند تعامل و ارتباط نسل قدیم و جدید است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

احیای صنعت فرش همدان نیازمند تعامل و ارتباط نسل قدیم و جدید است

همدان - اسکندری، یک صادر کننده فرش دستباف با بیان اینکه احیای صنعت فرش همدان نیازمند تعامل نسل قدیم و جدید است، گفت: پیشکسوتان صنعت فرش با جوانان ارتباط برقرار نمی‌کنند.

محمدرضا اسکندری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای احیای فرش همدان باید ارتباط بین نسل جدید و قدیم شکل گیرد، گفت: در همدان رشته فرش در هنرستان و دانشگاه وجود دارد اما برای فارغ‌التحصیلان آن بازار کار وجود نداشته و ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی بازار کاری مهیا نباشد مشخص است که تحصیل در آن رشته جذابیت نخواهد داشت، گفت: زمانی که دانشجو بودم در تهران همکلاسی‌هایی داشتم که کارشناسی فرش خوانده بودند و چون اهل کاشان بودند خیالشان بابت بازار کار راحت بود بنابراین با انگیزه هم درس می‌خواندند.

پیشکسوتان صنعت فرش با جوانان ارتباط برقرار نمی‌کنند
اسکندری با تاکید بر اینکه بخشی از این اقدام سهم دولت است و دولتمردان باید برای آن برنامه‌ریزی کنند و بخشی هم مربوط به پیشکسوتان است که کم‌لطفی می‌کنند و با جوانان ارتباط برقرار نمی‌کنند، گفت: چند سال پیش قصد داشتیم نقشه‌های فرش همدان را جمع‌آوری کنیم اما کسی نقشه‌ای در اختیار ما قرار نداد و شاید تصورات دیگری داشتند.

وی با بیان اینکه برای این رشته دانشگاهی علاوه بر دولتمردان به همراهی بازاریابان هم نیاز است ضمن اینکه باید تولیدات را با هدف ارزش افزوده انجام بدهیم، گفت: برای رونق در این بخش تبلیغ و معرفی ضعیف است.

سفارتخانه‌ها باید خارج از کشور روی فرهنگ ایران و کشورهای مربوطه کار و تحقیق کنند که آنها چه فرهنگ‌هایی داشته و به چه چیزهایی نیاز دارند و ایران چه توانمندی‌هایی دارد تا با کمک کارشناسان و تلفیق فرهنگ دو کشور بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم

اسکندری با تاکید بر اینکه سفارتخانه‌ها باید خارج از کشور روی فرهنگ ایران و کشورهای مربوطه کار و تحقیق کنند که آنها چه فرهنگ‌هایی داشته و به چه چیزهایی نیاز دارند و ایران چه توانمندی‌هایی دارد تا با کمک کارشناسان و تلفیق فرهنگ دو کشور بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم، گفت: باید فرش را مطابق با سلیقه آنها تولید کنیم و دوباره بازار دنیا را بگیریم.

این فعال صنعت فرش دستباف با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف سفارتخانه‌ها همین است که علاوه بر کارهای سیاسی، برنامه‌های ارزآوری را هم دنبال کنند، گفت: کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان امکاناتی برای صادرکنندگان فراهم کرده‌اند به طوری که آنان بتوانند محصولات خود را برای مثال به مدت یکسال در مجموعه‌هایی به صورت اعتباری در انباری بگذارند تا صادرکنندگان بتوانند در فرصت مناسب برای ایجاد بازار فروش کار کنند و محصولات کشور خود را بفروشند.

وی گفت: وقتی چنین مجموعه‌هایی از سوی دولت حمایت شود، مردم به راحتی می‌توانند به بازار و فروش و آینده امیدار باشند و در نتیجه کارهای اقتصادی بزرگ شکل می‌گیرد.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha