۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت

درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت

داده‌های منتشرشده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان داد درآمدهای نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ میلادی با رشد ۷۷ درصدی همراه بوده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز سه‌شنبه با انتشار بولتن آماری سالانه خود اعلام کرد که به‌دلیل بهبود قیمت‌ها و تقاضا نسبت به اوج همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، درآمد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش یافت. این در حالی است که شمار دکل‌های حفاری فعال اعضای این سازمان با رشدی جزئی همراه بوده و تعداد چاه‌های جدید نیز کاهش داشته است.

بر اساس بولتن آماری سالانه اوپک، ارزش صادرات نفت ۱۳ عضو این سازمان در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۷۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ به ۵۶۱ میلیارد دلار رسید.

با رشد تولید اوپک در سال ۲۰۲۱، شمار دکل‌های نفتی فعال در کشورهای عضو اوپک نیز با ۱۱ درصد افزایش به ۴۸۹ دستگاه رسید که در مقایسه با تعداد دکل‌های جهان افزایش کمتری داشته است.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶ دکل به ۶۵ دکل خود اضافه کرد، هرچند تعداد کل دکل‌های این کشور کمتر از سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است.

اوپک و متحدانش، موسوم به اوپک‌پلاس، در تلاش هستند تولید نفت را همسو با اهداف خود افزایش دهند که این موضوع سرمایه‌گذاری ناکافی بعضی از اعضا را در زمینه حفاری و اکتشاف آشکار می‌کند.

کمبود سرمایه‌گذاری‌ها از دلایل افزایش قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌شمار می‌رود.

بر اساس بولتن آماری سالانه اوپک، شمار چاه‌های تکمیل‌شده در کشورهای عضو این سازمان در سال ۲۰۲۱ میلادی به یک هزار و ۵۸۸ حلقه کاهش یافت که نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۸۰ حلقه کمتر است و کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون به‌شمار می‌رود. تکمیل چاه‌ها شامل فرآیند آماده‌سازی چاه برای تولید است و یکی دیگر از روش‌های شاخص رصد اوپک محسوب می‌شود.

یک منبع در اوپک درباره داده‌های مربوط به حفاری این سازمان گفت: این رقم‌ها نگران‌کننده و نشان‌دهنده کاهش ظرفیت مازاد اوپک در کوتاه‌مدت است.

بر اساس گزارش اوپک، چاه‌های تکمیل‌شده در همه کشورهای عضو این سازمان به جز لیبی، ونزوئلا، گینه استوایی، آنگولا و ایران کاهش یافته، این در حالی است که شمار چاه‌های تکمیل‌شده در سراسر جهان در سال گذشته افزایش داشته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه (ششم تیرماه) اعلام کرد که رئیس‌ دولت امارات متحده عربی به او گفته است که عربستان و امارات ظرفیت زیادی برای افزایش تولید نفت خود ندارند.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha