۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
شرکت های دانش بنیان آماده ورود به حوزه انرژی | کاهش ۸۰ درصدی مصرف برق در ادارات با اجرای یک طرح نو
مدیر عامل مرکز نوآوری انرژیک مطرح کرد

شرکت های دانش بنیان آماده ورود به حوزه انرژی | کاهش ۸۰ درصدی مصرف برق در ادارات با اجرای یک طرح نو

شاهرخی مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک با بیان اینکه اقتصاد نوآور تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است، گفت: وقتی محصولی تولید می شود ۱۰  درصد راه رفته شده و  ۹۰ درصد دیگر مربوط به تجاری سازی محصول است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در روزهایی که کشور با کسری ۱۵ هزار مگاواتی برق دست و پنجه نرم می کند، روزبه شاهرخی، مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک از طرحی می گوید که می تواند مصرف برق را در ادارات و سازمان و مجتمع های پتروشیمی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. طرحی که به گفته او، مرحله پایلوت آن با موفقیت در برخی بخش ها اجرا شده اما هنوز ابهامات مربوط به این مساله که درآمد و سود حاصل از صرفه جویی برق قرار است چگونه به سازمان و ها و ادارات برق بازگردد، رفع نشده است.

او که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اهمیت به کار گیری فناوری ها در صنعت را مورد تاکید قرار داد و گفت : وقتی محصولی تولید می شود ۱۰ درصد راه رفته شده و ۹۰ درصد دیگر مربوط به تجاری سازی محصول است. چرا که دغدغه‌های بخش فناور با دغدغه‌های بخش صنعت متفاوت است و این دو باید نسبت به هم آگاهی پیدا کنند.

مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا پلی ارتباطی بین صنعت و شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم و نیازهای صنعت را مطرح کرده تا راه حل آن توسط شرکت های دانش بنیان برطرف شود.

هرچند که شاهرخی نسبت به تصویب و اجرای قوانین حمایتی از شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت در امسال بسیار امیدوار است، اما این را هم گفت که ممکن است برخی طرح‌ها با وجود حمایت‌ها، به محصول ختم نشده و شکست بخورند. در چنین شرایطی باید مشخص شود که ریسک به نتیجه نرسیدن طرح ها و اجرای پایلوت را چه کسی قرار است بر عهده بگیرد. چه سازمانی حاضر است این هزینه ها را بیمه می کند.؟

به باور مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک، تنها راه برون‌رفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، اقتصاد نوآور است و کشور ما در این زمینه ظرفیت بسیاری دارد تا تمام صنایع کشور بتوانند نیازهای خود را از طریق شرکت‌های ایده‌محور و دانش بنیان رفع کنند.

او همچنین با بیان اینکه این مرکز، بستری برای حل فناورانه مسائل صنعت به دست فناوران داخلی است، افزود: مرکز انرژیک، اولین مرکز نوآوری خصوصی دانش بنیان در حوزه نفت و انرژی بوده که هدف از ایجاد آن، حل چالش‌ها و مسائل صنعت به وسیله نوآفرینان داخلی در حوزه نفت انرژی و بهم‌رسانی نوآفرینان و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر این حوزه است.

شاهرخی با اشاره به اهداف مرکز نوآوری انرژیک، گفت: این مرکز با هدف حل چالش‌های صنعت نفت با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان کشور راه اندازی شده است.

به گفته او، در بین طرح‌های متعدد، اگر یک‌طرح هم به محصول ختم شود و بتواند نیازی از صنعت نفت را با محصولی دانش‌بنیان رفع کند، ما به هدف خود رسیده‌ایم؛ البته تعداد متعددی از طرح‌ها هستند که ایده آنها در مرحله تست و پایلوت به نتیجه رسیده و در حال بررسی برای ورود به عرصه صنعت هستند.

مدیرعامل مرکز انرژیک با بیان اینکه برای نخستین بار چند شرکت داخلی به فکر ورود به سرمایه گذاری خطرپذیر شدند، اظهار کرد: تاکنون ۱۴ شرکت فناور و دانش بنیان و ۱۰ شرکت صنعتی عضو این مرکز هستند و سه تیم نیز برای شتابدهی شرکت های دانش بنیان وجود دارند.

شاهرخی با بیان اینکه این مرکز در طرح های شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری می کند که ممکن است موفق یا ناموفق باشد، گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان با استفاده از هوش مصنوعی موقعیت‌های خطرناک را با دوربین ها شناسایی کرده و هشدار می دهد که این طرح در پالایشگاه اصفهان اجرا شده است.

او همچنین با اشاره به فعالیت های انجام شده برای طرح احیای چاه‌های کم بازده گفت: این طرح در اختیار پارک نوآوری صنعت نفت است اما با توجه به ارتباط مناسبی که داریم، در این زمینه حضور خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۵۸٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha