۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
اعتراض فعالان صنعت چرم به شیوه ارزیابی محموله‌های صادراتی ضایعات پوست گاوی
در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

اعتراض فعالان صنعت چرم به شیوه ارزیابی محموله‌های صادراتی ضایعات پوست گاوی

تبریز- موضوع اعتراض فعالان صنعت چرم به شیوه ارزیابی محموله‌های صادراتی ضایعات پوست گاوی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به منظور بررسی مراتب اعتراض فعالان حوزه چرم استان به شیوه ارزیابی برخی ارگان های ذیربط در خصوص محموله های صادراتی ضایعات پوست گاوی ظهر امروز سه شنبه در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: با توجه به روال قانونی، صادرات کالا از جمله انواع پوست و محصولات چرمی باید با تایید دامپزشکی، محیط زیست و گمرک انجام شود ولی در برخی از مواقع شاهد رفتارهای سلیقه ای هستیم.

مهدی امینی افزود: به عنوان مثال در مورد کالایی که به عنوان ضایعات به تایید دامپزشکی و حفاظت از محیط زیست رسیده، گمرک از سازمان صمت استعلام می گیرد و با نظر کارشناس سازمان صمت نظری مبنی بر عدم ضایعات کالا ارائه شده و با قیمت گذاری و معرفی به تعزیرات توسط سازمان اموال تملیکی، کالای مدنظر به فروش می رسد.

از نظر قانونی سازمان صمت در این خصوص اختیاری ندارد

وی ادامه داد: این در حالی است که کالای مذکور، خام بوده و اختیار ارزیابی کالای خام بر عهده دامپزشکی است و از نظر قانونی سازمان صمت در این خصوص اختیاری ندارد.

شهرام عارفی، کارشناس بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز گفت: این موضوع مطرح می شود و بررسی های لازم انجام خواهد شد تا اگر نظر اشتباهی صادر شده باشد، حتما اصلاح شود.

مسئول بازبینی گمرک نیز افزود: روال کار به این صورت است که طبق بخشنامه ۲۹۱ کالاهای یاد شده توسط ارزیابان گمرک ارزیابی شده و با کسب نظر دامپزشکی و تایید آن، به مرز ارسال می شود.

رضا پیروی با بیان این که تعریف مرز ضایعات و کالاهای سالم، مرز ضایعات و کالاهای مستعمل در کشورهای مختلف متفاوت است، ادامه داد: همیشه در این زمینه، اختلاف نظر وجود دارد ولی این موضوع در گمرک جلفا اتفاق افتاده و سوالی که در این خصوص مطرح است، این است که چرا گمرک جلفا از سازمان صمت استعلام گرفته و سازمان صمت به چه علت به این استعلام پاسخ داده است؟

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: طبق قانون، اظهار نظر در خصوص هر گونه دام زنده و فرآورده های خام دامی در حیطه وظایف و اختیارات سازمان دامپزشکی است.

دامپزشکی به هیچ عنوان اجازه صادرات نمی دهد
محمدتقی محمدی افزود: کارشناسان ما در حین بارگیری حضور پیدا کرده و بازدید لازم را انجام داده و نظر خود را به گمرک اعلام می کنند.

وی ادامه داد: از تاریخ ۱۴۰۱/۷/۱ تا کنون اجازه صادرات ۷۹۳ تن از این کالا داده شده و از این تاریخ مجوز صادراتی صادر شد که بعد از ۲۰ روز EPLدر خصوص استعلام گمرک ارسال کردند. رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی آذربایجان شرقی علت این موضوع را درخواست آزمایش از سوی محیط زیست بیان کرد و گفت که به علت این که کالا فاسدشدنی بود به ناچار EPL را تایید کردیم که بعدها اعلام کردند این موضوع با محیط زیست حل شده است.

محمدی افزود: در کل اگر محموله، ضایعات پوست خام نباشد، دامپزشکی به هیچ عنوان اجازه صادرات نمی دهد و تنها بعد از محرز شدن این موضوع، مجوز صادرات صادر می شود.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک پسماند اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گفت: ما این محصولات را به عنوان پسماند می پذیریم و مانع بحث صادرات ضایعات نیستیم ولی طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان مرکزی، از بابت آنالیز پسماند باید به آزمایشگاه معتمدی ارسال کنیم.

حمید پیغامی افزود: اما با توجه به اینکه در استان آزمایشگاه معتمدی وجود ندارد به تهران ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: طبق شرایط صادرات، متقاضی صادرات پسماند باید کالای خود را در سامانه جامع محیط زیست ثبت کرده و گمرک شهرستان مربوطه آن را تایید کند.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک پسماند اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر ثبت، آنالیز و تایید گمرک شهرستان مربوطه مشکلی نداشته باشد پاسخ ۳ روزه اعلام خواهد شد.

پیغامی گفت: صادرکننده پسماند برای نمونه گیری باید چند روز قبل از بارگیری به کارشناس ما مراجعه کند و حداقل ۳ روز قبل در سامانه ثبت اطلاعات کند.

نماینده تعزیرات حکومتی نیز گفت: در خصوص موضوع مدنظر با وجود این که محیط زیست، دامپزشکی و کارشناسان گمرک نظر خود را اعلام کرده و ثبت سفارش صورت گرفته بود، گمرک مقصد بار را بررسی کرده و مشکل دار اعلام کردند.

احمد محمدی عظیم افزود: از کارشناس صمت نظرخواهی شده و کارشناس صمت نیز اعلام کرده محموله ضایعات نبوده و پوست است و برای آن قیمت گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: در حالی که وقتی بار با پلمپ سالم به گمرک مقصد می رسد، نیازی به بررسی مجدد نیست و نباید گمرک مقصد به گمرک تبریز ایراد بگیرد.

نماینده تعزیرات حکومتی با بیان این که گمرک مقصد بار را کالای قاچاق تلقی کرده و به تعزیرات حکومتی مرند ارجاع داده است، گفت: تعزیرات حکومتی مرند نیز اعلام کرده تخلفی صورت نگرفته و اگر هم باشد مربوط به گمرک تبریز است، به این علت به تعزیرات حکومتی تبریز ارجاع داده شد.

محمدی عظیم افزود: با توجه به گرمای هوا و احتمال فاسد شدن کالا، از کارشناسان رسمی دادگستری درخواست قیمت گذاری شد تا با این نرخ به عنوان ضایعات پوستی به فروش رسد.

وی ادامه داد: ما در این خصوص از صاحب کالا تا صادرکننده تحقیقات لازم را انجام دادیم حتی جلسه ای به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کردیم با حضور ۳ کارشناس قبلی که قیمت گذاری کردند و ۲ کارشناس جدید و نظرخواهی کردیم که تا حالا نتوانستند نظر نهایی خود را اعلام کنند.

گمرک جلفا نظر گمرک تبریز را رد کرده است
نماینده تعزیرات حکومتی گفت: گمرک جلفا با توجه به این که نظر گمرک تبریز را رد کرده است، اعلام کرده در صورت اعتراض، باید در کمیسیون مطرح شود و برای طرح در کمیسیون باید نیم درصد مبلغ کالا واریز شود در این زمینه برای اتخاذ تصمیم نهائی منتظر مطالبی هستیم.

حسن نجفی، نماینده دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز گفت: حکم و موضوع مشخص است. در تشخیص سالم یا ضایعات بودن کالا شبهه ایجاد شده و مراجع مرتبط باید با تعیین صورت جلسه ای، تعریف و مصادیق آن را مشخص کنند.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز گفت: با توجه به صحبت های ارائه شده، تعریف مشخصی از ضایعات وجود ندارد چرا که باعث ایجاد اختلاف نظرهایی در این زمینه شده است.

نسرین درخشانی افزود: از طرفی با توجه به این که متولی اصلی بحث انواع پوست خام و دام زنده، دامپزشکی است، بنابراین درخواست استعلام از سوی گمرک و پاسخ سازمان صمت مغایر با قانون است.

وی ادامه داد: این موضوع توسط اتحادیه چرم استان و پیگیری کارگروه تسهیل استان به دبیرخانه شورا برای جلوگیری از تکرار چنین ارزیابی ها و حل مشکلات این شرکت ارجاع شده است.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگو همچنین افزود: با عنایت به اعلام نمایندگان سازمان صمت و گمرک مبنی بر بررسی موضوع، ضرورتی برای طرح در شورا دیده نمی شود و با توجه به این که حساسیت کامل برای حل موضوع از سوی سازمان تعزیرات وجود دارد؛ بنابراین برای عدم تکرار رفتارهای سلیقه ای درخواست همکاری کامل دستگاه های متولی امر را داریم.

کد خبر: ۱۵۸٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha