۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
نماد ثامید و ثبهساز در راس سوددهی ساختمانی ها| پایداری برنامه شرکت ها را ملاک سرمایه گذاری قرار دهید
عضو هیئت مدیره توسعه و عمران امید مطرح کرد

نماد ثامید و ثبهساز در راس سوددهی ساختمانی ها| پایداری برنامه شرکت ها را ملاک سرمایه گذاری قرار دهید

بهداد، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و عمران امید به بازار گفت: برخی در بازار سرمایه به جای توجه به ثبات برنامه ریزی شرکت ها سود یک باره آن ها را ملاک قرار می دهند و متضرر می شوند.  

بازار؛ گروه بورس: ثامید و ثبهساز دو نماد شرکت های توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران از مجموعه گروه توسعه ساختمان تدبیر در راس بازار سرمایه گروه ساختمانی قرار دارند؛ نمادهایی که به دلیل برنامه ریزی پایدار و هدفمند نه تنها در شرایط نامناسب بازار توانسته اند موقعیت خود را حفظ کنند بلکه به اعتقاد کارشناسان این حوزه همچنان جای رشد زیادی دارند.

در این راستا مهدی بهداد، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه عمران امید و معاون املاک مشارکت و فروش گروه توسعه ساختمان تدبیر در گفت و گو با بازار ضمن بررسی کلی بازار سرمایه در خصوص شرکت های ساختمانی تدبیر توضیح می دهد.

* شرکت های ساختمانی در بازار سرمایه از چه وضعیتی برخوردار هستند؟ وضعیت دو نماد بورسی ثامید و ثبهساز را چطور ارزیابی می کنید؟
به رغم اینکه صنعت ساختمان خیلی بزرگ است اما شرکت هایی که از این صنعت در بازار سرمایه حضور دارند چندان بزرگ نیستند و حدود ۵۴ درصد از این شرکت های بورسی کوچک محسوب می شود و ۲۰ درصد متوسط و مابقی که سهم چندانی هم ندارند بزرگ مقیاس هستند.

شرکت های بزرگ مقیاس گروه های ساختمانی در بورس شامل شرکت های توسعه و عمران امید، بهساز کاشانه تهران، کیسون و شاهد می شود که به لحاظ پورتفوی و ساختار سرمایه شان از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند و در طبقه بندی شرکت های بزرگ قرار دارند.

بنابراین وقتی عملکرد این شرکت ها را از لحاظ شاخص سود سازی بررسی می کنیم خواهیم دید که بر اساس گزارش ۱۲ ماهه، ۷۷ درصد سودی که در صنعت ساختمان محقق شده از این چند شرکت است. همچنین در ترکیب همین شرکت ها نیز مشاهده می کنیم که ساختمانی ترین آن ها بهساز کاشانه تهران و توسعه و عمران امید و کیسون است که بیشترین درآمدها را ایجاد کرده اند.

همچنین اگر شاخص P به B را ملاک بگیریم، اتفاقا پایین ترین شاخص این بخش در همین شرکت های بزرگ مثل کیسون، بهساز کاشانه تهران و توسعه و عمران امید است که فاصله قیمت بازاری شان از ارزش دفتری شان خیلی زیاد نیست؛ بنابراین این شرکت ها ظرفیت خوبی برای رشد قیمتی در صورتی که بازار اقبال خوبی داشته باشد، دارند.

به نظر می رسد شرکت های توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران استعداد رشد خوبی در آینده داشته باشند. هرچند شرکت های بورسی دیگر صنعت ساختمان هم زحمت خیلی زیادی می کشند ولی وقتی گزارش های مقطعی شان را بررسی می کنیم می بینیم که خیلی از آن ها نتوانسته اند سهام داران را به سمت خودشان جذب کنند

* با توجه به گفته های تان دو نماد ثامید و ثبهساز گروه توسعه ساختمان تدبیر که اکنون در راس گروه های ساختمانی بازار سرمایه قرار دارند همچنان به نهایت رشد خود نرسیده اند و اگر شرایط بهتر باشد شاهد رشد بیشتری در این حوزه خواهیم بود؟

بله، به نظر می رسد این شرکت ها استعداد رشد خوبی در آینده داشته باشند. هرچند شرکت های بورسی دیگر صنعت ساختمان هم زحمت خیلی زیادی می کشند ولی وقتی گزارش های مقطعی شان را بررسی می کنیم می بینیم که خیلی از آن ها نتوانسته اند سهام داران را به سمت خودشان جذب کنند.

هرچند به نظر بنده همین شرکت ها هم استعداد مثبت کردن زیان های شان را دارند و برعکس می توانند در انتهای سال مالی با یک معامله کوچک از سود به زیان برسند و بروز این اتفاق در ساختمانی ها خیلی محتمل است. بنابراین اگر ملاک مان را گزارش های مقطعی قرار دهیم خواهیم دید که حدود چهار تا پنج شرکت هستند که از وضعیت خوبی برخودار هستند. همین شرکت ها از بهمن ماه که جهت بازار به سمت مثبت برگشته با عملکردی که دارند توانسته اند عدد مثبتی را روی تابلو ثبت کنند. بنابراین آن ها توانسته اند خودشان را از ورطه زیانی که به جهت افزایش سرمایه انجام داده اند خارج کنند و اکنون در شرایط خوبی قرار بگیرند.

* با این تفاسیر به نظرتان بازار سرمایه صنعت ساختمان متفاوت از گروه های دیگر عمل می کند؟
بله، صنعت ساختمان خاص و متفاوت از سایر صنایع است و ضابطه شناسایی درآمد حکایت از این موضوع دارد. برای مثال در حالی که قیمت مسکن یا زمین در کشور ۲۰۰ درصد رشد می کند این شرکت ها نمی توانند به اندازه ۲۰۰ درصد افزایش سودآوری داشته باشند و در دفاتر شان به لحاظ استاندار حسابداری محدودیتی دارند و این محدودیت مانع از این موضوع است.

البته این موضوع نشان دهنده ضعیف عمل کردن یا سرمایه گذاری نامناسب در شرکت های ساختمانی نیست و در مقابل همان ضوابط حسابداری کمک می کند که این شرکت ها بتوانند جریان درآمد و سود دهی پایدار را در طول سال های مختلف فارغ از سیکل هایی که در صنعت ساختمان رخ می دهد داشته باشند. بنابراین این موضوع امیدی برای کسانی است که در این شرکت ها سرمایه گذاری می کنند و می تواند جز نقاط قوت شان به حساب بیاد که سرمایه گذاری بر روی آن ها را منطقی می کند.

سهم خوب سهمی نیست که یک سال خوب باشد و سال های دیگر خوب نباشد. بنابراین باید یک بار مشخص کنیم که استراتژی مان بر روی سهام داری چیست؟ تجربه نشان می دهد آن روزی که شما فکر می کنید اوضاع نامناسب است اتفاقا شرکت ها در یک مسیری حرکت می کنند که سرمایه سهام داران را به مسیر سوددهی ببرند

* در همین شرکت های بورسی گروه های ساختمانی فارغ از دو نماد ثامید و ثبهساز گاهی می بینیم که سهام داران از وضعیت سود دهی نمادها چندان رضایت ندارند و به دنبال سود های یک شبه هستند؟ چه توضیحی به این افراد دارید و به نظرتان دیدگاه آن ها برای دریافت سود یک باره درست است؟
به اعتقاد بنده، سهم خوب سهمی نیست که یک سال خوب باشد و سال های دیگر خوب نباشد. بنابراین باید یک بار مشخص کنیم که استراتژی مان بر روی سهام داری چیست؟ تجربه نشان می دهد آن روزی که شما فکر می کنید اوضاع نامناسب است اتفاقا شرکت ها در یک مسیری حرکت می کنند که سرمایه سهام داران را به مسیر سوددهی ببرند. بنابراین شرایط نه تنها بد نیست بلکه در مسیر سود رسانی است.

برای مثال سهمی در بازار داشتیم که در یک مقطعی به سختی به قیمت ۳۵۰ تومان معامله می شد اما در طول یک سال و نیم به ۶ یا ۷ هزار تومان رسید. بنابراین اگر سهام داران تحمل داشته و سهم خود را با دید تحلیلی خریده باشند نباید نگران بازدهی که بازار سهام در سال های گذشته داشته باشند.

بنابراین نیاز است که سهام داران خیلی هیجان زده رفتار نکنند و به این موضوع اشراف داشته باشند که سهم خوب آن سهمی نیست که یک سال خوب باشد پنج سال ریزشی باشد. سهم خوب آن سهمی است که بتواند سود دهی پایدار داشته باشدو سود دهی آن تکرار شونده باشد.

در مقابل برخی از شرکت های فعال در صنعت ساختمان را می بینیم که اقدام به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه می کنند و این اقدام نیز جزو اساس نامه شان هست که وقتی نگاه می کنید خواهید دید که در یک جریان ۱۰ ساله به طور کلی یک یا دو پروژه ساختمانی داشته اند اما صورت های مالی سال ۱۴۰۰ آن را که نگاه می کنید می بینید سود بزرگی را نشان داده است.

این سود بزرگ منجر به این شده که سهام داران از سهام این شرکت ها استقبال کنند، اما همان شرکت در سال بعد چون دیگر سرمایه گذاری نکرده درآمد و سودی نداشته است؛ بنابراین این سهم نمی تواند خیلی خوب باشد ولی شما در همین سهم هایی که پیشانی بازار هستند فاسمین، کنور، پردیس وخیلی از سهم های دیگر نماد های بزرگ خوب زیادی را خواهید که شرکت هایی هستند که تکرار شوندگی دارند.

این شرکت ها دارای ثبات در کاری که انجام می دهند هستند و علی رغم همه نقدهایی که ممکن است به آن ها وارد شود و همه محدودیت هایشان تکرار شوندگی و پایداری دارند.

عملکرد شرکت های بهساز کاشانه و توسعه و عمران امید به طور شفاف بر روی کدال قرار دارد و مخاطبان و هر یک از سهام داران می توانند به سادگی به تکرار شوندگی سود دهی این شرکت ها پی ببرند

* با این تفاسیر عملکرد شرکت هایی همچون بهساز کاشانه تهران و توسعه و عمران امید را در پایداری برنامه ها و سوددهی چطور ارزیابی می کنید؟
عملکرد شرکت های بهساز کاشانه و توسعه و عمران امید به طور شفاف بر روی کدال قرار دارد و مخاطبان و هر یک از سهام داران می توانند به سادگی به تکرار شوندگی سود دهی این شرکت ها پی ببرند. برای مثال توسعه و عمران امید در سه ماه اول مالی سال ۱۴۰۱ تقریبا کل در آمد و سود سال مالی ۱۴۰۰ خود را محقق کرده است.

بنابراین می توان به این موضوع پی برد که سهام این شرکت در عمل گارانتی شده است. همچنین در مورد بهساز کاشانه تهران نیز خبرهای خوبی در پیش است که به موقع آن را هم افشا خواهیم کرد. به طور کلی توصیه می کنیم به صورت هیجانی با بازار سرمایه برخورد نشود و سهام داران بیشتر به شاخص های مالی و اقتصادی توجه کنند.

* در مورد عرضه های اولیه نمادها چه توصیه ای دارید؟ آیا الان زمان مناسبی برای عرضه اولیه سهام شرکت ها است؟
اقبال به عرضه اولیه ها خیلی به فضای بازار بستگی دارد؛ یعنی اگر بازار مثبت باشد و فضای خوبی بر آن حاکم باشد، عرضه اولیه ها می توانند جذاب باشند اما اگر بازار شرایط ثابتی نداشته باشد با اقبال مواجه نخواهند شد. البته شاید سازمان بورس هم با احتیاط وارد شود کما اینکه الان در عرضه هایی که در دست دارد با احتیاط و دور اندیشی عمل می کند.

به هر صورت اگر مجموعه دولت و بازار سهام بیایند عرضه های اولیه را در قامت شستا ارائه کند بازار سهام را به سمت خود می کشد و نمادهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین نماد هایی که عرضه اولیه می شوند مهم است که کوچک یا بزرگ هستند.

نماد بزرگ های بزرگ به خودی خود بازار را تحت تاثیر قرار می دهند اما نماد های کوچک و متوسط را که می آورند فقط تعداد شرکت ها بیشتر می شود. در این راستا سازمان بورس سیاست هایی را در این چند وقت اتخاذ کرده که افراد مستقیم وارد نشوند و ورود شان از طریق صندوق ها باشد. در مجموع به اعتقاد بنده انجام عرضه اولیه ها اقدامی خوب است.

کد خبر: ۱۵۸٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبری IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 6
      قیمت سهم ها ۳ سال است بجای رشد در بدترین حالت قرار دارد بایستی قیمت هر سهم بین ۱۰ تا ۴۰ برابر رشد کند با این رشد قیمت کالاها و..