۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
پارس جنوبی همچنان در مسیر توسعه/ ‌افزایش تولید در اوج تحریم‌ها
بازار گزارش می دهد؛

پارس جنوبی همچنان در مسیر توسعه/ ‌افزایش تولید در اوج تحریم‌ها

بوشهر - پارس جنوبی در حالی به سمت پایداری و افزایش تولید در حرکت است که شدیدترین تحریم‌ها بر علیه کشورمان اعمال شده است.

خبرگزاری بازار- میدان گازی مشترک پارس جنوبی که به صورت همزمان مورد بهره‌برداری کشورهای ایران و قطر قرار دارد، بزرگترین میدان گازی جهان است که حدود ۸ درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است. مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع آن متعلق به ایران است.

قطر از سال ۱۹۹۲ و ایران ۱۰ سال بعد یعنی از سال ۲۰۰۲ تلاش برای بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی را آغاز کردند که قطر با توجه به اینکه زودتر آغاز کرده بود سهم بیشتری از برداشت از این میدان داشت.

با وجودی که قطری‌ها ۱۲ سال زودتر از ایران بهره برداری را شروع کردند، کارشناسان و متخصصان ایرانی با سرعتی بی نظیر و تلاشی شگرف توانستند میزان بهره برداری ایران را با قطر برابر کنند.

طرح توسعه فازهای پارس جنوبی در ۲۴ فاز در دستور کار قرار گرفت که تأسیسات دریایی آن در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ساحل قرار داشت و تأسیسات خشکی آن نیز در شهرستان‌های عسلویه و کنگان قرار دارد.

تأسیسات پتروشیمی از دیگر ظرفیت‌ها مهم مستقر در پارس جنوبی است که صنایع پتروشیمی در هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در کنار فازهای عظیم پالایشگاهی ایجاد شده و با تولید محصولات متنوع ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور می‌کند. ساخت ۲۵ مجتمع عظیم پتروشیمی در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است که برخی وارد مدار تولید شده و طرح توسعه برخی از این مجتمع‌ها در دست اجرا است.

همچنین با توجه به فراهم بودن مواد اولیه تولید شده توسط صنایع پتروشیمی در منطقه و تأمین خوراک مورد نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی، سایتی به وسعت یک هزار هکتار برای استقرار و توسعه صنایع پایین دست از قبیل پلیمرها، لاستیک و پلاستیک، الیاف مصنوعی و نساجی، روغن‌های صنعتی، رزین ها و چسب‌ها، رنگ‌های و پوشش‌های حفاظتی، سموم دفع آفات، شوینده‌های بهداشتی، کودهای شیمیایی در نظر گرفته شده است.

طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با سرعت ادامه دارد و امید می‌رود این منطقه بخش عظیمی از نیاز داخلی و صادرات گاز ایران را تأمین کند.

تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه و افزایش تولید در پارس جنوبی صورت گرفته است و شاهد استقرار تأسیسات عظیمی برای گسترش تولید در این منطقه هستیم

توسعه پارس جنوبی با توان داخلی

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه و افزایش تولید در پارس جنوبی صورت گرفته است و شاهد استقرار تأسیسات عظیمی برای گسترش تولید در این منطقه هستیم.

عبدالکریم گراوند پارس جنوبی را افتخاری بزرگی کل کشور دانست و اضافه کرد: در شرایطی شاهد توسعه و پیشرفت فازهای مختلف پارس جنوبی هستیم که شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور ما اعمال شده است.

وی استقرار صنایع عظیم پتروشیمی در این منطقه را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: توسعه صنایع پائین‌دست در این منطقه با هدف افزایش ارزش افزوده و پیشگیری از خام‌فروشی از اقدامات مهم دیگر است.

استاندار بوشهر با اشاره به کارشناسان و متخصصان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به دستاوردهای بسیار بزرگی در پارس جنوبی دست یافته‌اند، ادامه داد: توسعه این صنایع با دست متخصصان داخلی افتخاری بزرگ است.

گراوند با بیان اینکه تمدن بزرگ صنعتی در پارس جنوبی شکل گرفته است، ادامه داد: روند توسعه پارس جنوبی با جدیت ادامه دارد و مشکلاتی نظیر کرونا نیز توقفی در میزان تولید و توسعه این صنایع ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید گام‌های مهمی برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و بهره‌برداری از این طرح‌ها صورت گرفته و شاهد افزایش قابل توجه تولید گاز در پارس جنوبی و افزایش میزان تولید کشورمان نسبت به قطر بودیم.

تقویت تولید در شرایط تحریم

هر چند که احداث و ساخت تاسیسات پارس جنوبی با حضور شرکتهای خارجی آغاز شد ولی در ادامه با اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، متخصصان داخلی کار را در دست گرفتند و در مسیر توسعه به خوبی پیش رفتند.

علی‌رغم تحریم‌هایی که هم در زمینه تامین قطعات و هم در زمینه ارائه دانش و خدمات فنی وجود داشت، گام‌های اساسی در راستای خودکفایی در این منطقه برداشته شد و پارس جنوبی در مسیر افزایش تولید پیش رفت.

با سختی‌های فراوان فازهای مختلف پارس جنوبی یکی پس از دیگری تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند و شاهد افزایش قابل توجه میزان برداشت و فرآورش در این منطقه هستیم.

روند توسعه پارس جنوبی همچنان ادامه دارد و تحریم‌های شدیدی که علیه کشورمان اعمال شده است، نتوانسته این روند توسعه را متوقف کند و به دست متخصصان داخلی دشوارترین کارها در حال انجام است.

افزایش دو برابری تولید فازهای ۲۰ و ۲۱

مدیر پالایشگاه هشتم پارس جنوبی گفت: پالایشگاه هشتم مربوط به فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی است که به تازگی راه‌اندازی شده و برخی از واحدهای عملیاتی یا تجهیزات داخل فازها هنوز راه‌اندازی نشده است.

فازهای ۲۰ و ۲۱ مجتمع گاز پارس جنوبی در حال حاضر روند افزایش تولید و راه‌اندازی و تکمیل تمام واحدهای خود را به خوبی پشت سر می‌گذارد و در سال جاری افزایش تولید چشمگیری را شاهد خواهد بود

هادی چابوک ادامه داد: فازهای ۲۰ و ۲۱ مجتمع گاز پارس جنوبی در حال حاضر روند افزایش تولید و راه‌اندازی و تکمیل تمام واحدهای خود را به خوبی پشت سر می‌گذارد و در سال جاری افزایش تولید چشمگیری را شاهد خواهد بود.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جدید پالایشگاه هشتم در راستای تحقق جهش تولید، افزایش ظرفیت تولید ۱۱۰ درصدی با استفاده از منابع گازی سایر منابع و مبادی است که برنامه‌ریزی های لازم در این خصوص صورت گرفته و در نیمه دوم سال جاری محقق خواهد شد.

مدیر پالایشگاه هشتم پارس جنوبی ادامه داد: میزان شاخص قابلیت اطمینان پالایشگاه در سال ۱۳۹۸ عدد ۶۵.۹۹ بوده که نسبت به عدد ۴۹.۹۹ سال ۹۷ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بهبود قابل توجه داشته است. رسیدن به این شاخص در حالی است که پالایشگاه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است.

بر اساس این گزارش که توسط روابط عمومی مجتمع گازی پارس جنوبی منتشر شده است، گفت: در خصوص سایر شاخص‌های حوزه تولید نیز با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال ۹۸ هدف‌های مورد نظر حاصل شده و به منظور ادامه روند بهبود تدوین برنامه‌های سال ۹۹ در دست انجام است.

چابوک مهمترین شاخص عملکردی پالایشگاه هشتم در سال گذشته را تحقق ۱۰۰ درصد برنامه در افزایش قابلیت اطمینان عنوان کرد و گفت: این امر منجر به حفظ تولید پایدار در طول سال شده است و شاخص تحقق تولید محصولات نیز به بیش از ۹۷ درصد رسیده است.

توسعه تولید در فازهای ۲ و ۳

سرپرست مدیریت پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تحقق ۹۵ درصدی فعالیت‌های برنامه ریزی شده در تعمیرات اساسی سال ۹۸ یکی از دستاوردهای مهم است.

حسین باغبان با اشاره به روند تقویت تولید در فازهای دوم و سوم پارس جنوبی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای پالایشگاه کاهش زمان تعمیرات اساسی سال ۹۸ به میزان ۲.۰۸ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: تحقق شاخص دارایی فیزیکی پالایشگاه دوم به مقدار ۲۹.۹ و کسب رتبه دوم در مجتمع از دیگر فعالیت‌های مهم انجام شده در این حوزه است.

سرپرست مدیریت پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موارد در پایداری تولید دستیابی به شاخص‌های مناسب در بهره برداری است، گفت: قابلیت اطمینان پالایشگاه دوم در سال‌های گذشته روند رو به بهبودی را نشان داده است و در سال گذشته نیز رشد داشته و به ۹۹.۹۱ درصد رسیده است.

وی گفت: به‌روز رسانی سیستم کنترل توربین بخار، به‌روز رسانی سیستم کنترل کمپرسور پروپان و اصلاح سیستم صاعقه‌گیر پالایشگاه دوم در افزایش قابلیت اطمینان پالایشگاه و دستیابی به این شاخص بسیار مؤثر بوده است.

بهبود راندمان فازهای ۴ و ۵ 

به گفته محمد شفیع موذنی مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی(فازهای ۴ و ۵)، موفقیت‌های خوبی در این فازها محقق شده است که از جمله آنها می‌توان به کاهش ۷۰ درصدی میزان فلرینگ نسبت به شرایط طراحی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان فلرینگ در سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است افزود: در همین راستا کاهش ۲۰ میلیون متر مکعبی طی برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است.

مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی بیان کرد: بهبود پارامترهای آلایندگی پساب و کاهش حجم پساب خروجی با مصرف مجدد بخشی از پساب و ساخت انبار استاندارد برای جمع‌آوری ضایعات صنعتی و شیمیایی پالایشگاه از دیگر اقدامات در این راستا است.

وی با بیان اینکه کاهش آلاینده‌های هوا با کاهش میزان فلرینگ و سوزاندن گازهای اسیدی همواره در برنامه این پالایشگاه بوده است، گفت: بهبود راندمان واحدهای گوگردسازی و برنامه‌ریزی برای کاهش یک هزار تنی گاز اسیدی در سال ۹۹ و افزایش سرانه فضای سبز پالایشگاه نیز در دستور کار قرار دارد.

جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل شد

بر اساس اعلام حمیدرضا مسعودی مدیرعامل گروه پتروپارس، عملیات ساخت جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل شده است و اکنون مراحل مقدماتی بارگیری در حال انجام است، تصریح کرد: امیدواریم عملیات بارگیری این جکت نیمه اردیبهشت‌ماه انجام شود.

در صورت متعادل بودن شرایط آب و هوایی، اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه حفاری چاه‌های فاز ۱۱ را شروع می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه  پس از بارگیری و رسیدن این جکت به آب‌های خلیج فارس عملیات نصب آغاز می‌شود، گفت: حفاری پنج حلقه چاه این فاز نیز پس از نصب جکت آغاز خواهد شد.

مدیرعامل گروه پتروپارس درباره زمان آغاز حفاری چاه‌های فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی اظهار کرد: در صورت متعادل بودن شرایط آب و هوایی، اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه حفاری چاه‌های فاز ۱۱ را شروع می‌کنیم.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) چین به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده است.

ثبت رکورد جهانی تولید بی‌وقفه استایرن مونومر

بر‬ اساس‬ اعلام‬ شرکت پتروشیمی پارس، این شرکت با تولید چهار میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۲۷ تن محصول معادل ۱۰۰ درصد ظرفیت ‌اسمی در سال ۹۸ موفق ‌به شکستن رکورد تولید خود شد. ‌

پتروشیمی پارس در سال گذشته‬ موفق به تولید یک میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۳ ‌تن ‌اتان، ‌۸۱۴ هزار و ۶۷۶ تن پروپان، ۵۲۶ هزار و ۷۲۸ تن بوتان، ۱۰۵ هزار و ۸۷۸ تن گسولین، ۶۸۱ هزار و ۴۸۹ تن اتیل‌بنزن، ۶۳۱ هزار و ۲۴۱ تن استایرن ‌مونومر، ۲۰ هزار و ۲۴۲ تن مخلوط بنزن و تولوئن و در مجموع چهار میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۲۷ تن محصول شده است. ‌

همچنین ۲۰۰ هزار تن تولید از دست رفته در سال گذشته ناشی از عوامل بیرونی و خارج از کنترل از جمله دو مورد ‌حادثه ‌خط ‌آب دریا بود. ‌

آمارهای جهانی نشان می‌دهد میانگین تولید به ظرفیت اسمی صنایع شیمیایی در جهان ‌حدود ‌۸۳ ‌درصد و در آمریکا ۷۸ درصد است که این مقدار در پتروشیمی پارس ۱۰۰ درصد ثبت شد. ‌

این موفقیت در حالی به دست آمد که پتروشیمی پارس با تحریم مستقیم خزانه‌داری آمریکا روبه‌روست. ‌

کد خبر: ۱۵٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha