۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
ایران از واردات تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری بی‌نیاز می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران از واردات تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری بی‌نیاز می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پیشرفت ۹۸ درصدی اجرای طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به وسعت حدود ۱۹ هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت شهید سلیمانی ارس - نگین آب بر سبز در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که حدود ۳۰ درصد از اراضی آبی را شامل می‌شود.

عباسی تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های با راندمان بالا مثل تیپ و انواع روش‌های موضعی است که در کشور وجود دارد، به دلیل اینکه این روش‌ها بیشترین راندمان آبیاری را داخل مزرعه دارند و در صورتی که خوب بهره برداری شوند، می‌توانند بالای ۹۵ درصد راندمان آبیاری در داخل مزرعه داشته باشند. به همین علت ما بیشترین حمایت و کمک‌های بلاعوض دولتی را از همین روش‌ها انجام می‌دهیم.

این مقام افزود: روش دیگری که از تسهیلات خوب دولتی برخوردار است و جزو روش‌های با راندمان بالاست که برای بعضی از مناطق کاربرد دارد ماشین‌های آبیاری مثل لینیرها و سنترپیوت‌ها هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری با وجود این که یک تکنولوژی جدید و وارداتی بود، به حدی رسیده‌ایم که خدمات فنی مهندسی را در این حوزه به کشورهای همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.

به گفته وی، تا یکی دو سال پیش ۹۵ درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری ساخت داخل بود و حدود ۵ درصد واردات داشتیم که خوشبختانه در دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی آن ۵ درصد را هم ساختیم.

عباسی اضافه کرد: ۱۸ شرکت وارد کننده در حوزه سامانه‌ها وجود دارد که مجوز آن‌ها به صورت ۶ ماهه تمدید می‌شود، به محض نهایی شدن و تاییدیه تولیدات داخلی و اطمینان کمی و کیفی این قطعات، واردات ممنوع خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه بازدید از کانال پایاب سد خداآفرین در روستای صفرلوی شهرستان خداآفرین و بخشی از اراضی بلوک ۱۰ طرح ۴ هزار هکتاری لاریجان، از پیشرفت ۹۸ درصدی اجرای طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به وسعت ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

این مقام تصریح کرد: تنها یکی دو قطعه مربوط به حوزه کشاورزی به بهره‌برداری نرسیده است که یکی از آن‌ها طرح یکانات به مساحت ۲۴۰۰ هکتار است که حدود یکهزار و ۴۰۰ هکتار آن در دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و برنامه ریزی‌های لازم برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن حدود هزار هکتار مابقی هم تا ۳ یا ۴ ماه آینده انجام شده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha