۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
مزیت‌های اقتصادی عضویت ایران در سازمان شانگهای چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

مزیت‌های اقتصادی عضویت ایران در سازمان شانگهای چیست؟

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در شرایط سخت تحمیلی توسط آمریکا و کشورهای غریی امکان بهره‌ مندی از بازاری مهیا و فارغ از تحریم را به همراه دارد که سبب تقویت مزیت‌های ترانزیتی کشور می‌شود.

بازار؛ گروه بین الملل: از سپتامبر ۲۰۲۱ با پایان اجلاس بیست‌ویکم سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تمامی اعضا رای موافق خود برای عضویت رسمی و اصلی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند. سازمانی منطقه‌ای که توسعه همکاری‌های سیاسی_امنیتی و اقتصادی را در کنار تقویت اعتماد و حسن همجواری برای حفظ ثبات در کشورهای عضو و حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه را در نظر دارد و مقابله با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر از دغدغه‌های اصلی‌ اعضایش محسوب می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران از سالهای آغازین دهه ۲۰۰۰ میلادی برنامه‌ ریزی و اقدامات تدریجی را برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای آغاز کرده بود که نهایتاً در دولت سیزدهم این امر محقق شد و فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی متعددی در اختیار ایران قرار گرفت تا در روند سیاست‌گذاری‌های کلان داخلی، سهم بیشتری به دیپلماسی اقتصادی و بازارهای منطقه‌ ای ببخشد.

تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این سازمان را بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند که چیزی معادل یک‌ پنجم اقتصاد جهان است. هرچند از مجموع شش‌هزار میلیارد دلار تجارت جهانی تنها ۳۰۰ میلیارد دلار به تجارت بین اعضای این سازمان اختصاص یافته است. امری که توجه اعضای سازمان همکاری شانگهای راهم به خود جلب کرده و رهبران این کشورها را به سوی افزایش سهم سازمان متمایل کرده است.

به گزارش بازار به نقل از ستاد اطلاع رسانی نخستین نمایشگاه بین المللی ایران اسکوکواکس، با توجه به جایگاه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در امر تولید و مصرف انرژی در جهان که آنها را به بزرگترین کشورهای جهان در این حوزه بدل کرده است، مهمترین مزیت‌ های تجاری ایران در سازمان همکاری شانگهای را باید در بخش انرژی یافت، ایران از نظر ذخایر نفت چهارمین کشور و از نظر ذخایر گاز دومین کشور مهم جهان است. ایران را یکی از مهمترین کشورهای دارای ذخایر انرژی جهان می شناسند و از همین رو مزیت‌ های عضویت ایران در این سازمان هم در همکاری برای صادرات منابع انرژی تجدید ناپذیر یعنی نفت و گاز قابل شناسایی است و هم در زمینه توسعه فناوری‌ های انرژی تجدید پذیر می‌ توان روی همکاری ایران حساب کرد.

موقعیت جغرافیایی خاص ایران که این کشور را در چهارراه جهان قرار داده، ایران را به مرکز ارتباطی و ترانزیتی حیاتی جهان تبدیل کرده است و ترانزیت کالا از مسیر ایران با بهره‌ مندی از کریدور شمال_جنوب، به دلیل کوتاهترشدن مسیر می‌تواند صرفه اقتصادی بسیاری را به دنبال داشته باشد

موقعیت جغرافیایی خاص ایران که این کشور را در چهارراه جهان قرار داده، ایران را به مرکز ارتباطی و ترانزیتی حیاتی جهان تبدیل کرده است و ترانزیت کالا از مسیر ایران با بهره‌ مندی از کریدور شمال_جنوب، به دلیل کوتاهترشدن مسیر می‌تواند صرفه اقتصادی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر عضویت چین در این سازمان که در حال حاضر با فاصله زیادی بزرگترین مصرف‌ کننده و تولیدکننده محصولات پتروشیمی در جهان به شمار می‌ رود، عضویت و حضور موثر ایران در سازمان همکاری شانگهای را با توجه به جایگاه سرمایه‌ گذاری در حوزه پتروشیمی برای ما به فرصت مهمی تبدیل کرده، به ویژه که از ۳۶۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این حوزه تنها ۱۴۵۰ میلیارد دلار متعلق به چین است. ایران می‌ تواند با تکیه بر این بازار آماده، در پی افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی و درآمد زایی از ترانزیت کالا باشد.

عضویت در سازمان همکاری‌ های شانگهای در شرایط سخت تحمیلی توسط آمریکا و کشورهای غریی امکان بهره‌ مندی از بازاری مهیا و فارغ از تحریم را به همراه دارد که سبب تقویت مزیت‌های ترانزیتی کشور می‌شود

با توجه به این موارد از یک‌ سو و وضعیت خاص امروز کشور از سوی دیگر، می‌توان تاکید کرد عضویت در سازمان همکاری‌ های شانگهای در شرایط سخت تحمیلی توسط آمریکا و کشورهای غریی امکان بهره‌ مندی از بازاری مهیا و فارغ از تحریم را به همراه دارد که سبب تقویت مزیت‌های ترانزیتی کشور می‌شود و به تامین بخشی از نیاز های مالی کشور از طریق کنسرسیوم بین‌ بانکی منجر خواهد شد.

در همین راستا قرار است نخستین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی فرصت تای همکاری اقتصادی کشورهای عضو، ناظر و شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای SCO و همسایگان جمهوری اسلامی ایران (ایران اسکوکواکس) با حضور کشورهای عضو پیمان شانگهای، اکو و همسایگان ایران در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ مهر برگزار شود.

همانطور که مشارکت همزمان در دو مگا پروژه «ابتکار کمربند_یک جاده» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا»، در کنار تجارت تخصصی در حوزه انرژی و پتروشیمی به عنوان اصلی‌ ترین صنایع مهیای فعلی در ایران، کارآیی اقتصادی این سازمان و مزیت‌ های متنوع و سودآورش برای ما را چندبرابر می‌سازد، این کنفرانس نیز فرصتی برای پیشبرد همین اهداف و تعامل بیشتر بازیگران اصلی و نقش‌ آفرینان موثر در رویدادی بین‌المللی است.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha