۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
کرونا صنعت گردشگری آذربایجان شرقی را از نفس انداخت
گزارش بازار؛

کرونا صنعت گردشگری آذربایجان شرقی را از نفس انداخت

تبریز- شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز اقامتی شامل هتل‌ها و هتل آپارتمان ها در کنار محدودیت تردد بین استان‌ها باعث شد تا صنعت گردشگری آذربایجان شرقی از نفس بیفتد و خسارت‌های بالایی به این صنعت وارد شود.

خبرگزاری بازار- در حالی که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، ضررهای جبران‌ناپذیری به صنایع و مشاغل گوناگون وارد کرد و آمار بیکاری را بالا برد ولی خسارت به بخش گردشگری در کشورمان و به تبع آن آذربایجان شرقی که یکی از استان های گردشگر پذیر در ایام مختلف سال است، به شدت بالا بود.

صنعت گردشگری آذربایجان شرقی که از آبان سال گذشته با افزایش قیمت بنزین دچار رکود شد و بعداز آن فرارسیدن زمستان و بارش های شدید برف و بسته شدن محورهای گردشگری باعث رکود ادامه دار در این صنعت در سال ۹۸ شد.

بعداز زمستان سرد تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی در حالی که همه چشم انتظار نوروز بودند ولی با شیوع ویروس کرونا تمام امیدهای فعالان گردشگری ناامید شد.

صنعت گردشگری آذربایجان شرقی با شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر و زیان‌های هنگفتی شد و تعطیلی مراکز تفریحی و اقامتی نیز باعث افزوده شدن مشکلات فعالان این عرضه شد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی در حوزه میراث فرهنگی و جاذبه های خاص گردشگری در کنار بازار تاریخی تبریز و ثبت شده در فهرست یونسکو،   در رده پنج استان نخست ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های صنعت گردشگری و میراث فرهنگی و یکی از گردشگرپذیرترین استان ها برای جذب گردشگران خارجی است.

این استان زیبا و سرسبز با داشتن روستاهای توریستی بسیار یکی از قطب های گردشگری کشورمان است که در ایام مختلف سال و به خصوص تعطیلات عید نوروز همواره میزبان هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی است ولی امسال شیوع ویروس کرونا باعث ضرر و زیان بالایی به این صنعت شد.

آذربایجان شرقی همچنین دارای ۶۶ هتل و هتل آپارتمان است که از این میان طی ایام نوروز بالای ۸۰ درصد آنها به جهت جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند.

این استان دارای هزار واحد فعال در حوزه گردشگری و ۱۳ هزار هنرمند فعال صنایع دستی دارای پروانه فعالیت رسمی است که در شرایط بحران کرونا، با حجم بزرگی از خسارات و زیان‌های اقتصادی روبه‌رو شدند و این رکود همچنان ادامه دارد.

رکود صنعت گردشگری تا پایان سال ۹۹ ادامه دارد

یکی از فعالان صنعت گردشگری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص دلایل رکود این صنعت در استان گفت: کرونا تمام برنامه های ما را امسال برهم ریخت و متحمل ضررهای بالایی شدیم.

علیرضا اسفندیاری با تاکید بر اینکه رکود صنعت گردشگری تا پایان سال ۹۹ ادامه دارد، ادامه داد: عادی ‌سازی شرایط کرونا و رونق گردشگری در این استان و دیگر مناطق کشورمان تا بیش از یک سال طول می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه در هتل بنده و چند مجموعه دیگر گردشگری که دارم بالای ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند، افزود: کرونا و رکود گردشگری باعث شد تا ما ضررهای زیادی را متحمل شویم و خیلی ها نیز از کار بیکار شدند ولی البته بنده حقوق تمام پرسنل خود را پرداخت کردم.

اسفندیاری با بیان اینکه ضربه‌ای که کرونا به صنعت گردشگری ایران وارد کرد، به سادگی جبران نمی شود، گفت: ویروس کرونا نفس خیلی از مشاغل را گرفت و در این بین صنعت گردشگری را به‌طور کامل زمین زد.

این فعال حوزه گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هنوز فعالیت این بخش تعلیق است، گفت: با اینکه تردد های داخل و بیرون استانی آزاد است ولی خیلی از مردم به خاطر شروع دوباره کار و ترس از شیوع مجدد ویروس کرونا دیگر رغبتی  برای سفر ندارند.

تعطیلی ۵۰ هتل و هتل آپارتمان در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص از تعطیلی ۵۰ هتل و هتل آپارتمان در استان خبر داد و به خبرنگار بازار اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد هتل و هتل آپارتمان‌ های استان تعطیل هستند.

احمد حمزه زاده با بیان اینکه شرایط بهداشتی و روانی جامعه نیز اجازه فکر کردن به امور گردشگری را از مردم گرفته است، ادامه داد: در این ماه های اخیر شاهد رکود صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی بودیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه گردشگری به ویژه دفاتر گردشگری با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، ابراز داشت: کنسل شدن پروازها، رزرواسیون هتل‌ها، برگزاری تورها گردشگری اعم از فرهنگی و طبیعت‌گردی نمونه این مسائل بود.

حمزه زاده اظهار داشت: تعطیلی تاسیسات گردشگری، هتل و هتل آپارتمان ها در راستای حفظ سلامتی هموطنان و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا است، به همین منظور پس از گذر از شرایط بحرانی حاضر میزبانی شایسته برای تمام هموطنان و گردشگران در استان خواهیم بود.

خسارت ۳۰۰۰میلیارد ریالی کرونا به صنعت گردشگری آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین از خسارت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریالی کرونا به صنعت گردشگری این استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آغاز شرایط بحرانی کرونا با آغاز تعطیلات نوروزی و پیک سفرها همزمان بود از این رو فعالان این حوزه نظیر آژانس‌های مسافرتی، هتل‌داران و راهنمایان گردشگری، واحدهای پذیرایی و فعالان صنایع دستی با شرایط سخت اقتصادی روبرو شده‌اند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه سلامت جامعه در اولویت شرایط اضطراری کنونی قرار دارد، افزود: البته اداره کل میراث فرهنگی استان در تلاش است تا با تعاملات مستمر خود تسهیلات حمایتی ویژه‌ای را برای فعالان این عرصه فراهم سازد.

وی با بیان اینکه امیدواریم وضعیت فعالان گردشگری و صنایع دستی استان در مجلس بررسی شود، گفت: باید یارانه‌ مکمل به فعالان صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته و همچنین وام های کم بهره در نظر گرفته شود.

صنعت هتلداری آذربایجان شرقی به کمک بیماران کرونایی آمد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همچنین با بیان اینکه صنعت هتلداری آذربایجان شرقی به کمک بیماران کرونایی آمد، افزود: ۶ هتل و هتل‌آپارتمان در تبریز به منظور بهره‌برداری در راستای استفاده مبتلایان به کرونا پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان آماده‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق نظر وزارت بهداشت مبتلایان به کرونا پس از بهبودی نباید به طور مستقیم به خانه بازگردند، گفت: ۶ هتل و هتل آپارتمان در آذربایجان شرقی به منظور پذیرش افراد مبتلا به کرونا پس از بهبود و ترخیص از بیمارستان برای سپری کردن دوران نقاهت در استان آماده شد. در مجموع ۷۰۰ تخت در تبریز به این منظور اختصاص داده شده است.

حمزه زاده ادامه داد: به دنبال شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور، بیشترین آسیب اقتصادی به حوزه گردشگری و فعالان این عرصه وارد شد، لذا در راستای حمایت از واحدهای گردشگری استان  کمیته ویژه گردشگری در ستاد تسهیل و رفع موانع استان تشکیل شد تا مسائل مربوط به آسیب ها و زیان های وارد شده به این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

ضرورت استفاده از فرصت تعطیلی اماکن گردشگری برای تکمیل زیرساخت‌ها

با اینکه در این روزها و هفته های اخیر تمامی اماکن گردشگری و تاریخی این استان به دلیل کرونا تعطیل بوده ولی ضروری است از این فرصت تعطیلی در جهت تکمیل زیرساخت ها استفاده شود چراکه برخی از ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی زیرساخت های کاملی ندارند و نواقص آنها مشهود است.

در این خصوص احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اعلام اینکه ۷۵ پروژه طی سال ۹۹ در استان به بهره‌برداری خواهد رسید، از توسعه چشم‌گیر زیرساخت‌های گردشگری استان خبر داد.

وی افزود: در سه سال گذشته شاهد تلاش بسیار خوب حوزه‌های تخصصی اداره کل بوده‌ایم که امروز با آماده شدن پروژه‌های آغاز شده در ایام یاد شده شاهد توسعه زیرساختی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خواهیم بود.

حمزه زاده با اشاره به اینکه امسال شاهد اتمام بخش عمده‌ای از چندین پروژه مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی استان خواهیم بود، ادامه داد: ۳۰ پروژه مرمتی ابنیه تاریخی استان طی سال جاری افتتاح خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در صنعت گردشگری استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی افزود: امسال ۲۵ پروژه نیز در حوزه تأمین زیرساخت‌های گردشگری استان تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حمزه زاده به پروژه‌های تأمین و توسعه زیرساخت‌های گردشگری توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی به عنوان بازوی توانمند توسعه، همواره در بخش گردشگری استان فعال بوده و با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری نام استان را در زمره استان‌های سرآمد این حوزه قرار داده‌اند، لذا در این راستا طی سال جاری نیز شاهد افتتاح ۲۰ پروژه اقامتی، تفریحی، پذیرایی با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی خواهیم بود.

گردشگری صنعتی پولساز برای کشور است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در این خصوص گفت: گردشگری صنعتی پولساز برای کشور است و باید از فعالان این عرضه که به خاطر کرونا متضرر شده اند حمایت شود.

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا در ایران حوزه گردشگری جزو نخستین بخش هایی است که آسیب دید، گفت: حمایت از حوزه گردشگری اولویت ما در دوران پساکرونا است.

وی تاکید کرد: پیگیری وضعیت و حمایت از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز در اولویت کاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی همچنین با پیگیری وضعیت فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی، افزود: تقویت و حمایت از این حوزه گردشگری مورد توجه مجلس شورای اسلامی و دولت در دوران پسا کرونا است.

پزشکیان ادامه داد: فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از جمله فعالان این عرصه هستند که از نخستین روزهای این بحران، برای مقابله با این ویروس تلاش خود را آغاز کردند.

با تمام این اوصاف امیدواریم اظهارات مسئولان امر در حمایت از فعالان بخش گردشگری آذربایجان شرقی محقق و عملی شود چراکه مغفول ماندن آثار و تبعات اقتصادی کرونا در شرایط خاص کشور، صدمات و لطمات به‌ مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

کد خبر: ۱۵٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha