نارضایتی فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های مرتبط با محیط کسب‌وکار
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرد

نارضایتی فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های مرتبط با محیط کسب‌وکار

شاخص ملی حاصل از اجرای طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۰ بیانگر کاهش سطح رضایت از عملکرد دستگاه‌های اجرایی نسب به سال ۱۳۹۹ است.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نتایج چهارمین دوره اجرای طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار کشور در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر اساس این مطالعه فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این طرح، از سه دستگاه اصلی به ترتیب نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیشترین میزان رضایت را داشتند.

هرچند طبق ارزیابی صورت گرفته به‌طورکلی شاخص ملی عدد ۴,۷۹ (امتیاز یک به معنی رضایت کامل و امتیاز ۱۰ به معنی نارضایتی مطلق است) به دست آمده است که نشان‌دهنده رضایت کمتر فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ (۴.۶۶) است.

طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار بر اساس ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، انجام می‌شود که بر این اساس در چهارمین دوره آن که مربوط به سال ۱۴۰۰ می‌شود، حدود ۲۳۰۰ فعال اقتصادی از مجموعه سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون و اتاق اصناف در ماه‌های اردیبهشت و خردادماه سال جاری مشارکت و در آن ۴۴ دستگاه اجرایی و نهاد (۱۸ دستگاه اصلی، ۲۳ دستگاه فرعی و ۳ اتاق) را با توجه به چهار معیار سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، کیفیت رسیدگی به درخواست‌های قانونی مراجعان، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب‌رجوع و درنهایت شفافیت و اطلاع‌رسانی در زمینه ارائه خدمات، ارزیابی کردند.

طبق یافته‌های این طرح، شاخص ملی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی معادل عدد ۴,۷۹ بوده است (امتیاز ۱ به معنی رضایت کامل و امتیاز ۱۰ به معنی نارضایتی مطلق است) که نشان می‌دهد وضعیت متوسط رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد مجموع دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ که این عدد معادل ۴.۶۶ بوده، کاهش یافته است.

از دیگر نتایج حاصل از اجرای طرح مذکور در سال ۱۴۰۰ بالا بودن سطح رضایت فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این طرح، از سه دستگاه اصلی به ترتیب نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

از طرفی سه دستگاه اصلی به ترتیب بانک مرکزی، شهرداری‌ها و سازمان برنامه‌وبودجه کمترین میزان رضایت را نسبت به سایر دستگاه‌ها کسب کردند.

باید توجه داشت که نتایج ارائه شده در سطح ملی و دستگاهی از دقت و صحت کافی برخوردار هستند هرچند از آنجا که نرخ تکمیل پرسش‌نامه برای برخی دستگاه‌ها در تعدادی از استان‌ها کافی نبوده، بنابراین لازم است در مقایسه نتایج بین استانی، احتیاط بیشتری داشت. گزارش نهایی پس از آماده‌سازی، منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha