۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
تاثیر پذیری ۱۰۰ شغل مرتبط با مسکن از کرونا/ مشاوره تلفنی و مجازی برای کاهش تردد مشتریان به مشاوران املاک
عضواتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بازار:

تاثیر پذیری ۱۰۰ شغل مرتبط با مسکن از کرونا/ مشاوره تلفنی و مجازی برای کاهش تردد مشتریان به مشاوران املاک

عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه برای ساخت ملک بیش از ۱۰۰ شغل درگیر این پروسه هستند گفت: هر چقدر ساخت و ساز کمتر باشد مشاغل مرتبط نیز کمتر فعالیت می کنند و در شرایط فعلی بیماری کرونا روی تولید و ساخت مسکن و در نتیجه اقتصاد حوزه های مرتبط تاثیر می گذارد.

خبرگزاری بازار _ فریدون یادگاری عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بازار گفت: با این بیماری در رکود مقطعی وارد شدیم و این امر ضربه ای به صنف مشاوران املاک وارد کرد.

وی با بیان اینکه کرونا برای صنف مشاوران املاک نیز مانند دیگر صنوف مشکلاتی را به وجود آورد افزود: مشاوران املاک به دلیل عدم رفت و آمد و اجازه بازدید برای ملک های اجاره ای یا فروش نتوانستند فعالیت کنند.

عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: تا اواسط اسفند برخی از مالکین که به ما مراجعه می کردند نظرشان بر تعامل  با مستاجرین بود و سعی داشتند با دادن تخفیف به مستاجران کمک کنند و مبلغ اجاره راپایین تر اعلام می کردند و اگر فایل جدیدی برای اجاره داشتند سعی بر تعامل و کنار آمدن با مستاجران داشتند.

وی افزود: مستاجرین هم دوست داشتند با مالک توافق کرده و قرارداد اجاره خود را برای سال جدید تمدید کنند و تعداد مشتریانی که به توافق نمی رسیدند خیلی کم بود، همین امر باعث فعالیت کمتر صنف مشاوران املاک شد.

فریدون یادگاری  با تاکید بر اینکه در مجموع ویروس کرونا در همه صنوف و اقتصاد کشور تاثیر داشت افزود: اکثر صنف ها و ادارات با توجه به تصمیمات به حالت تعطیلی درآمد و فعالیتی انجام نمی شد.

وی با اشاره به اینکه از اوایل اردیبشهت مقرر شد بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت هم مشاوران املاک و هم اتحادیه فعالیت کنند این صنف همچون گذشته خدمات رسانی می کند.

تمهیدات اتحادیه برای رفت و آمد کمتر مشتریان در فصل جابجایی و تمدید قراردادها

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار مبنی بر اینکه از خرداد ماه فصل داغ جابجایی و تمدید اجاره هاست، برای کاهش تردد مشتریان و مشاوره تلفنی و... اتحادیه چه پیشنهاد یا تمهیداتی دارد گفت: از گذشته هم بیشتر ارتباط های مشاوران املاک از طریق مشاوره تلفنی و فضای مجازی انجام می شد و زمان عقد قرارداد از طرفین برای حضور دعوت می شد.

فریدون یادگاری افزود: اکنون هم همین برنامه اجرا می شود و بیشتر کارها از طریق تلفن و فضای مجازی انجام می شود و با توجه به ضرورت حضور طرفین معامله برای توافق، پیشنهاد و امضا، در دفاتر مشاوران املاک حضور خواهند داشت.

اظهار کرد: ما به طور مرتب در حال بازدید و سرکشی از اعضا صنف هستیم و همه مشاورانی که مجوز ندارند شناسایی و به اتحادیه معرفی می شوند تا مراحل دریافت پروانه کسب را طی کنند و پس از شرکت در کلاس های حقوقی و ملکی در اتحادیه، در نهایت پروانه کسب را اخذ و به عنوان اعضا جدید فعالیت می کنند.  

او با بیان اینکه برای اعضایی که جواز خود را تمدید نمی کنند به طور اتوماتیک از اتحادیه پیام ارسال می شود که برای تمدید جواز مراجعه کنند، افزود: بیشتر فعالیت ما روی املاکی است که در حال حاضر مجوز اتحادیه مشاور املاک را ندارند تا برای گرفتن مجوز هدایت شوند.

شرایط اقتصادی مشاوران املاک تابع برخی متغیرهاست

عضو اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه، تعداد معاملات از سال ۹۷ تقریبا روند نزولی داشته ، با احتمال اینکه امسال هم این روند به ویژه در خرید و فروش ادامه داشته باشد

چه تاثیری روی وضعیت اقتصادی اعضا اتحادیه خواهد داشت گفت: ما در صنف مشاور املاک یا خرید و فروش معالات ملکی تابع بعضی از متغیرها هستیم زیرا ساخت یک ملک یا واحد تجاری و مسکونی بیش از ۱۰۰ شغل هم درگیر این پروسه هستند، هرچقدر ساخت و ساز کمتر باشد مشاغل مرتبط نیز کمتر فعالیت می کنند. اقتصاد ما با توجه به شرایط جدید و بیماری مقداری ضعیف می شود این هم ممکن استو البته برعکس کسادی  معاملات  در حوزه مسکن نیز  یکی از مواردی است  که در تولید و ساخت مسکن تاثیر  می پذیرد.

بازار مسکن هیچگاه به رکود مطلق نمی رسد

با بیان اینکه بازار مسکن هیچگاه به رکود مطلق نمی رسد افزود: ممکن است در برهه ای معاملات کمتر شود اما به رکود مطلق نمی رسد. در خیلی موارد که به مشکلات اقتصادی هم خوردیم و یا سرمایه گذاری در این بخش کمتر شده اما باز هم خرید و فروش مسکن ادامه داشت ولی کمتر بود.

وی در پایان گفت: ما همانطور که از اعضا برای گرفتن جواز کسب معتبر درخواست می کنیم که به طور قانونی فعالیت کنند همانطور هم باید موانع را از سر راه آنها برداریم و با ادارات و بخش های مختلف برای گرفتن استعلامات و... زمان را برای آنها کمتر کنیم تا در کوتاه ترین زمان بتوانند به کارهای خود برسند.

کد خبر: ۱۵٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha