۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
دستگاه های اجرایی کرمان پیگیر جذب تسهیلات تبصره ۱۸ باشند
استاندار کرمان:

دستگاه های اجرایی کرمان پیگیر جذب تسهیلات تبصره ۱۸ باشند

کرمان- استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت بزرگ تبصره ۱۸ برای طرح‌های اشتغالزایی بر جذب سریع دستگاه ها از این بخش و همکاری بانک‌ها تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، اولین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در سال ۱۴۰۱ یکشنبه ۵ تیر ماه به ریاست استاندار کرمان برگزار و تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی، تحلیل وضعیت بازار کار استان در سال گذشته و عملکرد قانون اشتغال پایدار روستایی و جذب تسهیلات تبصره‌ ۱۸ مطرح شد.

محمدمهدی فداکار در این جلسه با اشاره به ظرفیت بزرگ تبصره ۱۸ برای طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی بر جذب سریع دستگاه ها از این بخش تاکید کرد و گفت: بخش عمده ای از عدم جذب این تسهیلات متوجه خود دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی عملکرد متفاوتی در جذب تسهیلات تبصره‌ ۱۸ دارند و این نشان می دهد که خود دستگاه پیگیری نداشته است.

استاندار کرمان تاکید کرد: در صورتی که دستگاهی با مشکل پرداخت اعتبار از ناحیه بانک مواجه است، این مسئله را اعلام کنند تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

فداکار گفت: تاخیر در پرداخت و جذب تسهیلات، قدرت خرید متقاضی را هم پایین می‌آورد و طرح را با مشکل و چالش مواجه می کند، لذا تسهیلات باید سریعتر پرداخت شود.

وی اظهار داشت: از حداکثر ظرفیتی که در سیستم مالی و بانکی وجود دارد، برای اشتغال استفاده کنیم.

۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر جمعیت غیرفعال کرمان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این جلسه عنوان کرد: براساس آخرین آمار، ۶۳ میلیون نفر در کشور جمعیت بالای ۱۵ سال یا در سن کار هستند که ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر مربوط به استان کرمان است.

جعفر رودری با اشاره به جمعیت ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار نفری استان کرمان گفت: از جمعیت بالای ۱۵ یا در سن کار استان کرمان، ۹۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر جمعیت فعال یا عرضه نیروی کار (قادر و مایل به انجام کار) هستند که ۸۶۲ هزار نفر آنها شاغل هستند و آخرین تعداد بیکاران استان ۱۰۹ هزار نفر خواهد بود.

رودری، جمعیت غیرفعال استان را ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: عمده این جمعیت را خانم‌های خانه‌دار و جمعیت در حال تحصیل شامل می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، خالص ایجاد اشتغال استان در سال گذشته را حدود ۲۲ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که خالص ایجاد اشتغال استان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ منفی بود.

رودری اظهار داشت: مثبت شدن اشتغال در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که آثار کرونا در اقتصاد تعدیل شده و در کنار آن سازگاری روی شرایط تحریم رخ داده و سیاست‌های ثبات‌زا از سوی دولت کمک می‌کند که این امر تداوم یابد.

وی بیان داشت: مجموع اشتغال ایجاد شده کشور در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۸۴ هزار فرصت شغلی است که ۲۲ هزار مورد آن معادل ۱۲ درصد سهم استان کرمان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان کرمان ۱۱.۳ درصد بوده که تقریباً بیشتر در حوزه بانوان است، افزود: نرخ مشارکت استان ۴۰.۳ درصد بوده که نسبت به جمعیت روستایی استان به کل کشور ۴۱.۸ درصد است.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات بازار کار در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا، پایین بودن نرخ مشارکت است، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله در استان کرمان ۲۳.۴ درصد بوده که یک شاخص مهم است.

رودری با اشاره به اینکه ۳۶ درصد از جمعیت استان کرمان که در سن کار قرار دارند، شاغل هستند، بیان کرد: بیکاری بالای جوانان به‌ ویژه جوانان تحصیل کرده یک نکته راهبردی در استان کرمان است.

رودری گفت: ۶۰ هزار و ۳۷۴ نفر تعهد اشتغال امسال دستگاه های اجرایی است که ۵۲ درصد در بخش صنعت، ۱۸ درصد کشاورزی و ۳۰ درصد در بخش خدمات تعریف شده است.

کوتاهی در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ پذیرفته نیست
مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر در استان کرمان در سامانه رصد ثبت شده و پیگیر هستیم که تعهد اشتغال استان در سال جاری اجرا شود.

همچنین حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه تاکید کرد تا بانک‌ها در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ استان همکاری لازم را به‌عمل آورند و گفت: کوتاهی در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ پذیرفته نیست و دستگاه‌ها اجازه ندهند که این منابع از استان کرمان خارج شود.

وی مهلت جذب این تسهیلات را تا پایان تیرماه دانست و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان شهریورماه این مهلت تمدید شود اما این امکان هم وجود دارد که دستگاه‌هایی که در جذب تسهیلات عقب هستند، سهمیه آنها به سایر استان‌ها اختصاص داده شود.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha