۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
نقش صنایع دستی در اشتغالزایی و دلایل اهمیت آن در پسا کرونا
یادداشت؛

نقش صنایع دستی در اشتغالزایی و دلایل اهمیت آن در پسا کرونا

اهواز - این احتمال وجود دارد که بعد از بحران کرونا، صنایع دستی با هدف رفع فقر و بیکاری مورد توجه قرار گیرد، احمد یوسفی فعال گردشگری در یادداشت خود به این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری بازار - احمد یوسفی نهاد: بعد از جنگ جهانی دوم، صنایع دستی با محتوای هنری و فرهنگی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی نخستین همایش با شرکت ۴۰ کشور جهان در نیویورک برگزار شد که در قطعنامه پایانی آن همایش تاسیس «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد.

بعد از جنگ جهانی دوم، صنایع دستی به عنوان ابزار ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها رواج بیشتری یافت تا از خشونت، انتقام و خونریزی کاسته شود. این احتمال وجود دارد که بعد از بحران ویروس کرونا، صنایع دستی مجدد مورد توجه کشورهای جهان اول قرار گیرد که این بار تنها به دلیل هدف ایجاد ارتباط فرهنگی برای کاستن خشونت نخواهد بود و با هدف رفع فقر و بیکاری مورد توجه قرار خواهد گرفت. تعدادی از کارشناسان و  تحلیلگران اذعان کردند بیش از ۵۰۰ میلیون انسان در دنیا بعد از بحران کرونا شغل ثابت خود را از دست دهند که این واقعه می‌تواند همانند شرایط پس از جنگ جهانی دوم، رویکرد استفاده از فرصت‌های صنایع دستی را برای ایجاد فرصت‌های شغلی همگانی در جهت مقابله با بیکاری محبوب سازد. به دلیل کم هزینه یا رایگان بودن مصالح و مواد اولیه که در محل زندگی انسان و طبیعت یافت می‌شود، تمرکز بر توسعه صنایع دستی، مخاطب هدف جامع و قابلیت مانور دادن بالایی دارد.

طبق تحلیل‌ها انتظار می‌رود پنج تا هشت میلیون شخص جدید وارد بازار صنایع دستی در جهان شوند.

با توجه به این که تاکنون ۶۰۰ صنعت (۴۸ شهر و روستا) در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده است، سهم ایران ۴۵۰ صنعت (۱۴ شهر و روستا) است که استان اصفهان با ۲۸۷ صنعت صنایع دستی بالاترین جایگاه را دارد؛ در حالی که استان خوزستان با پتانسیل بسیار قوی و متنوع خود، هیچ سهمی از ۴۵۰ صنعت در ۱۴شهر و روستا ثبت شده در شورای جهانی ندارد. امیدوارم مسئولان مربوط استان، تلاش‌های خود برای جهانی کردن صنایع دستی منطقه خوزستان را از هم اکنون شروع کرده و برنامه‌های جامع کوتاه، متوسط و بلند مدت تدوین کنند.

در آخر برنامه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

۱. برگزاری نمایشگاه و جشن مشترک با کشورهای همسایه(هدف) به بهانه ملی شدن شهرهای صنایع دستی خوزستان که در سال گذشته صورت گرفت.(پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا)

۲. برگزاری دوره‌های آموزشی با استاندارهای ملی و بین‌المللی (به صورت مجازی و حضوری)

۳. توجه ویژه به صادر کردن محصول‌های صنایع دستی و تقویت ارتباط با دفتر بازرگانی استان و نهادهای مرکزی

۴. برندسازی محصول‌های صنایع دستی و تجاری‌سازی آن‌ها

*فعال گردشگری

کد خبر: ۱۵٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha