۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد
با موافقت نمایندگان؛

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات آن موافقت کردند و مقرر شد براساس اصل ۱۳۹ و نظر هیات رئیسه این طرح به صورت دو شوری بررسی شود.

ابوالفضل عموئی در تشریح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، گفت: این طرح با حضور کارشناسان دستگاه های ذیربط، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و نهادهای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ با اصلاحاتی در متن به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه، اظهار کرد: طرح کنونی مربوط به تشکیل سازمان پدافند غیرعامل است؛ این سازمان مسئول ارائه سیاست ها و طرح ها و نظارت بر آن ها در جهت مبارزه با تهدیدهای غیرعامل، غیرنظامی و تهدید در موضوعات غیرمتعارف است.

وی اظهار کرد: این تهدیدها ممکن است به زیرساخت های کشور در شرایط بحران آسیب بزند؛ زیرساخت های حساسی که مهم محسوب می شوند لذا این سازمان با طراحی اولیه از سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و کار خودش را آغاز کرده است.

نماینده مردم تهران در قوه مقننه افزود: اساسنامه این سازمان نیز به تصویب رهبر انقلاب رسیده و در سال ۹۷ ایشان فرمودند قانون تشکیل این سازمان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

عموئی گفت: در سال ۹۸ در مجلس دهم طرح تشکیل این سازمان به عنوان مبنای قانونی تشکیل به وجود آمدن این سازمان دولتی را ارائه کردند و مورد بررسی قرار گرفت؛ اکنون بررسی تکمیلی در مجلس یازدهم انجام خواهد شد که براساس آن طرح فعلی در کمیسیون امنیت مورد تصویب قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مدیریت پیش دستانه تهدیدها علیه امنیت کشور یکی از مهم ترین وظایف این سازمان محسوب می شود، در واقع این سازمان و سیاستگذاری هایش سبب تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدها می شود.

وی ادامه داد: تهدید در حوزه مسائل نظامی تا تهدیداتی که زیرساخت های کشور مانند صنعت آب، برق و ... را مورد هدف قرار می دهد در زمره مسائلی محسوب می شود که این سازمان به آن ها می پردازد. در گفت وگوهای مختلفی که طی سال های گذشته انجام شده این سازمان ذیل ستاد کل نیروهای مسلح تعریف شده اما به دلیل شمول گسترده ماموریت های آن وزارتخانه های مختلف نیز با آن ارتباط دارند و به نوعی همه ساختارهای کشور باید پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: براساس طرح فعلی کمیته دائمی تشکیل خواهد شد، همه دستگاه های کشوری و لشگری در آن عضو بوده، اساسنامه آن نیز به تصویب رهبر انقلاب خواهد رسید. همچنین کلیه دستگاه ها نیز مکلف خواهند شد برخی از طرح های تملک دارائی خودشان را ذیل برنامه ریزی سازمان پدافند غیرعامل انجام دهند. در هر دستگاهی مسئول اجرای سیاست پدافند غیرعامل، مسئول آن دستگاه می باشد لذا ساختار جدیدی ذیل دستگاه ها ایجاد نمی شود.

کد خبر: ۱۵۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha