۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
القای سود فراوان در بورس نادرست است/ ورود هیجانی به بازار، خطرناک است
یک کارشناس اقتصادی:

القای سود فراوان در بورس نادرست است/ ورود هیجانی به بازار، خطرناک است

سمنان - یک کارشناس اقتصادی گفت: درست است که سرازیر کردن پول‌ها و سرمایه‌های مردمی به سمت بازار بورس می‌تواند به قدرتمند شدن تولید منجر شود اما باید گفت راهبرد دولت در زمینه القای سود فراوان برای مردم در بورس نیز نادرست است.

علی‌محمد یاسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه بورس مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری است اما باید دانست که در آن مانند همه انواع دیگر سرمایه‌گذاری ضرر هم مانند سود وجود دارد، بیان کرد: بورس یک معادله است که یکسر آن کاملاً سود و سر دیگر آن کاملاً ضرر است.

وی افزود: راهبردی که دولت این روزها پیش‌گرفته سوق دادن مردم به سمت بورس است که به‌نوبه خود امری درست محسوب می‌شود اما اینکه دولت این‌گونه القا می‌کند که بورس همه‌اش سود است و هیچ ضرری ندارد خیر؛ این راهبردی اشتباه به نظر می‌رسد.

بورس ۱۰۰ درصد سود نیست

این استاد دانشگاه گفت: به‌کرات این روزها می‌شنویم که افراد سرمایه‌هایشان را در بورس گذاشته اند و دولت نیز مردم را به این سمت دعوت می‌کند تا آنجا که فروردین ماه علی رغم تعطیلی ها بر اساس کرونا، رکورد شاخص بورس کشور شکسته شد اما این به خودی خود نشانه خوبی نیست.

یاسینی با بیان اینکه ورود این حجم از مردم با سطح آگاهی های متفاوت از صفر تا ۱۰۰ دارای آفت هایی هم است، تاکید کرد: این‌گونه که دولت می گوید بورس ۱۰۰ درصد سود است، نیست لذا باید دانست که بازار بورس نیازمند مهارت و البته دانش است.

وی افزود: بورس راه اندازی یک سوپر مارکت که البته آن هم نیازمند آگاهی کافی است، نیست. بورس فضایی تخصصی را می طلبد که ورود این حجم از افراد نا آگاه به آن خطر ایجاد تب و تاب‌های هیجانی را نیز به دنبال دارد که حتی پیش بینی شرایط را برای حرفه ای ها نیز دشوار می سازد، از سوی دیگر شاهد بودیم که یک شرکت که هم اکنون فقط کلنگ آن زده شده و زمین خالی است سهام خود را با رشد هفت برابر می بیند این هم از آن اتفاقاتی است که فقط در بورس ایران رخ می دهد.

باید با سرمایه اندک شروع کرد

این مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد با بیان اینکه بورس دریایی است که در آن مدام امواج با تلاطم های کوچک و بزرگ می آیند و می روند، بیان کرد: برای کسی که سرمایه اندکش را به دلیل مشکلات اقتصادی به بورس سرازیر کرده، ورود بدون آگاهی می‌تواند عین ورشکستگی باشد.

یاسینی با بیان اینکه خوب است که پول را از دست مردم جمع و به بازار سرمایه رهنمود کرد اما این‌گونه بی هوا و بی ملاحظه هم نمی توان موفق شد، تاکید کرد: کسانی هستند که به صورت هیجانی خودرو و یا همه اموالشان را فروخته و در بورس سرمایه‌گذاری کرده اند لذا باید گفت این ورطه بازی خطرناکی برای این افراد است.

وی با بیان اینکه بهترین سرمایه در بورس آگاهی و اطلاعات است، گفت: هرگز نمی توان گفت کسی در بورس بدون آگاهی و اطلاعات توانسته موفق شود چرا که شانس در بورس فاکتوری است که علی رغم وجود داشتن، خیلی نباید روی آن حساب کرد در نتیجه بهترین راه برای ورود به بورس، آگاهی، مطالعه، تجربه از طریق فرابورس ها، کارگزاری ها، سرمایه‌گذاری خرد ابتدایی و سپس ورود کم کم به فضای بورس، آشنایی با همه جوانب آن است.

کد خبر: ۱۵٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha