۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
روزگار سیاه تولیدکنندگان قیر صنعتی
بازار از شرایط نامناسب کارخانجات عایق رطوبتی در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

روزگار سیاه تولیدکنندگان قیر صنعتی

آذربایجان شرقی- بزرگترین کارخانجات تولیدی عایق رطوبتی و انواع قیرهای صنعتی کشور و خاورمیانه در استان آذربایجان شرقی با مشکل تامین مواد اولیه تولید داخل مواجه هستند.

بازار- بیت اله احمدی: برخی نمایندگان مجلس، مباحث مرتبط با شکل ‌گیری مافیای صادرات مواد اولیه تولید قیر را مطرح کردند، تنها پس از چند روز از این اتفاق، ۲۱ آبان ماه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، خبر ممنوعیت صادرات قیر را تا زمان تامین نیاز داخلی اعلام کرد.

این تصمیم در راستای کمک به کاهش قیمت قیر و رفع نگرانی شرکت ‌های قیرساز مبنی بر صادرات وکیوم ‌باتوم توسط پالایشگاه‌ ها گرفته شده است؛ این در حالی است که با ممنوع شدن صادرات، حدود ۷۰ درصد واحدهای صنعتی تولید قیر تعطیل می‌ شوند چرا که صادرات قیر ۲ برابر نیاز داخلی است و برخی از واحدهای قیرساز کشور نه از فروش داخلی بلکه از صادرات، امرار معاش می‌ کنند.

به این بهانه، در این گزارش به بررسی برخی از مشکلات واحدهای تولیدی قیر و انواع عایق های رطوبتی در استان آذربایجان شرقی می پردازیم.

چندین کارخانه و شرکت بزرگ تولیدکننده قیر و عایق های رطوبتی در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که صادر کننده محصولات به کشورهایی اروپایی و آسیایی هستند؛ یکی از این واحدهای تولیدی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قیر و عایق رطوبتی ایران است که به کشورهای اروپایی و آسیایی هم صادارت دارد اما در تامین مواد اولیه که اتفاقا تولید داخل است با مشکلات عدیده ای روبه رو شده است.

صادرات قیز و ایزوگام به کشورهای همسایه

مدیرعامل یک شرکت قیرسازی در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه شرکت ما از معدود تولیدکنندگانی است که تاکنون هیچ گونه تسهیلات دولتی دریافت نکرده است، تصریح کرد: در روز اول شروع به کار کارخانه فقط ۷ پرسنل مشغول به کار بودند اما امروز بیش از ۱۵۰ پرسنل مشغول به کار هستند و اگر بسیاری از امور کارخانه به شکل سنتی انجام می گرفت می توانستیم بیش از ۳ هزار نفر را به کار بگیریم.

سعید فتاح زاده با اشاره به اینکه کیفیت محصولات تولیدی ما بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: محصولات ما به کشورهای ترکیه، قبرس، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان صادرات می شود، عایق کانال های سد دوستی ایران و ترکمنستان را هم ما تامین کردیم، تاسیسات خود را در کشورهای ترکیه، قبرس و گرجستان راه اندازی کرده ایم و پخش و توزیع قیر و ایزوگام در این کشورها هم صورت می گیرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی و تاثیر یا عدم تاثیر آن در فعالیت های این شرکت اذعان داشت: در شرایط فعلی که تولید با مشکل مواجه شده، افرادی موفق می شوند که بتوانند مشکلات را پیش بینی کرده و تمهیدات لازم را برای مواجهه با آن آماده کنند.

دولت سنگ اندازی نکند

یکی دیگر از مدیران عامل شرکت های تولید قیر در آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار گفت: فعالیت اقتصادی نباید درگیر مسائل سیاسی شود، ما در اوج تحریم ها، تولید و تکنولوژی چند دستگاه وابسته به خارج را بومی سازی کردیم، قیمت خارجی این دستگاه، حدود ۵۰ هزار دلار است که ما در این کارخانه توانستیم با صرف هزینه کمتر از ۲۰ هزار دلار آن را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه تنها انتظار ما از دولت این است که مانعی برای تولید نباشد و اگر حمایتی هم نمی کند بر سر راه تولید سنگ اندازی هم نکند، عنوان کرد: گاهی دولت به یک طرح نامناسب، تسهیلات چند میلیاردی پرداخت می کند که نتیجه ای هم به دنبال ندارد اما در این عرصه کارخانه ای به خاطر چند ۱۰۰ میلیون تومان تعطیل و کارگرانش بیکار می شوند.

مشکلی که همیشه وجود داشته و هنوز هم راه حلی برای آن پیدا نشده این است که هیچ تناسبی بین عرضه وکیوم باتوم و میزان تقاضای واحدهای تولیدی وجود ندارد و پروانه ها و ظرفیت های تولیدی منطقی نیست و حتی ارقام اعلامی با واقعیت تناسبی ندارد.

این تولید کننده و فعال صنعتی در این باره گفت: چالش اصلی تولید در این مجموعه، «وکیوم باتوم» است و این محصول چون توسط شرکت های دولتی عرضه می شود، به هیچ عنوان هیچ قاعده ای برای عرضه و تعیین قیمت ندارد و همین بی قاعده بودن عرضه محصول باعث شده مقداری دچار مشکل شویم.

وی افزود: نفت خامی که در پالایشگاه در برج تقطیر به انواع مختلفی از مواد تبدیل و این مواد در نقطه جوش های متفاوتی حاصل می شود دارای ته ماندی شبیه قیر یا همان وکیوم باتوم است.

به گفته این فعال صنعت قیر، پایداری الگوی موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع نفتی به ویژه در شمالغرب کشور، مستلزم هماهنگی در عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه هاست.

تولید ۲۰ میلیون مترمربع انواع عایق رطوبتی

این کارخانه ۳ دهه قدمت دارد و در طول ۱۵ سال گذشته همواره در قله کیفیت ایستاده است، ماده اولیه قیر از پالایشگاه های سراسر کشور تامین می شود و وارد مخازن اولیه می شود و بعد از اینکه یک آنالیز توسط آزمایشگاه گرفته می شود برای سیستم تولید واحد قیرسازی فرستاده می شود و پس از یک پیش گرمایش، وارد برج هوادهی می شود.

تولید قیر در این شرکت به صورت ۲۴ ساعته است بعد از اینکه آنالیز کامل از قیر به دست آمد برای بارگیری محصول ارسال می شود؛ برای ارزش افزوده و توسعه اشتغال در این واحد، تولید عایق های رطوبتی بر پایه قیر انجام می شود.

این واحد با بهره گیری از ۳ خط مجزا و با توان تولید ۲۰ میلیون متر مربع انواع عایق های رطوبتی از جمله عایق سردسیر ویژه مناطق سردسیر و معتدل یکی از بزرگ ترین تولیدکننده عایق در سطح کشور است.

عمده مواد اولیه عایق رطوبتی، قیر است که توسط خود شرکت تولید می شود و انواع پلی استر و ترمو نیز توسط این شرکت تولید می شود.

مجهزترین آزمایشگاه قیر خاورمیانه در تبریز

اینجا صفر تا ۱۰۰ هر مرحله از تولید توسط سیستم های به روز و مدرن دنیا پایش می شود، این واحد یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین آزمایشگاه های قیر و عایق در سطح خاورمیانه را در اختیار دارد که توانسته ایزو ۱۷۰۲۵ را از سازمان ملی تایید صلاحیت ایران اخذ کند.

کل مواد اولیه ای که به شرکت وارد می شود در این آزمایشگاه مورد آنالیز و کنترل کیفی در سطح استانداردهای جهانی قرار می گیرد. گفتنی است، ایجاد ارزش افزوده موفقیتی است که در این کارخانه اتفاق افتاده اما برای حفظ آن همراهی بخش دولتی در تامین مواد اولیه هم ضرورت دارد.

فعالیت بخش خصوصی در صنعت قیر از آن جهت اهمیت دارد که گسترش هر چه بیشتر این بخش، انحصار فعلی را که در اختیار چند تولیدکننده است، از بین می برد

فعالیت بخش خصوصی در صنعت قیر از آن جهت اهمیت دارد که گسترش هر چه بیشتر این بخش، انحصار فعلی را که در اختیار چند تولیدکننده است، از بین می برد؛ به خصوص که کوچک ترین تصمیم این شرکت ها و عملکرد آنها حتی در داخل مجموعه ها هم به صورت مستقیم بر بازار این کالا و حتی سهم ایران در بازار منطقه و دنیا تاثیر مستقیم می گذارد.

 قیر ایران با ظرفیت تولید سالیانه ۷ میلیون تن، در بین کشورهای تولیدکننده وکیوم باتوم، بعد از چین، بحرین و کره‌ جنوبی قرار دارد، اما با بهره گیری از ظرفیت ‌های ایجاد شده کشور، می توانیم بعد از چین در رتبه دوم بایستیم.

کد خبر: ۱٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha