۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواسته دولت و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواسته دولت و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه‌ بودجه ۱۴۰۱ نامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در تبصره یک قید نکرده و تمام منابع ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را به قیمت ETS، محاسبه کرده بود.

به گزارش بازار، محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در واکنش به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی براینکه بخشی از گرانی‌ها در کشور ناشی از مصوبه مجلس در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: دولت در لایحه‌ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور اصولا نامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در تبصره یک قید نکرده و این ارز را حذف کرده بود.

وی ادامه داد: در جزء (۱) بند (۱) تبصره یک متن لایحه بودجه دولت اینگونه ذکر شده بود، دولت مکلف است، تمام منابع ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را به نرخ ETS که تقریباً همان نرخ ارز آزاد محسوب می‌شود، به فروش برساند.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تصریح کرد: تمام بحث نمایندگان مجلس با دولت از حدود ۳ ماه قبل از بررسی بودجه در صحن علنی یعنی از آذر ماه که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کرد تا زمان بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، این بود که دولت آمادگی لازم را برای حذف کامل ارز ۴۲۰۰ ندارد، در صورتی که در تمام این جلسات وزرای جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان آنها اصرار بر حذف ارز ترجیحی به طور کامل داشتند.

زنگنه تاکید کرد: مجلس در تمام جلساتی که در این خصوص با مسئولان دولتی داشت، نسبت به آمادگی دولت برای حذف ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی اطمینان حاصل نکرد و نتوانست از سخنان دولت در این خصوص قانع شود زیرا آنها نتوانستند، اطمینان لازم را از نظر زیرساخت‌ها، کنترل تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آمادگی لازم در نمایندگان ایجاد کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس نیز باز هم میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان دولت و وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد در جلسه‌ای غیرعلنی دفاعیات خود را نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ ارائه کردند که این بار هم نتوانستند، مجلس را در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قانع کنند.

وی ادامه داد: براین اساس مجلس به جهت عدم اطمینانی که به زیرساخت‌های دولت داشت، در بند مربوط به نرخ ارز حاصل از فروش منابع نفتی به دولت اجازه داد، همچنان ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ضمن تاکید براینکه متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت موجود است و نخبگان و کارشناسان می‌توانند به آن مراجعه کنند، گفت: برخلاف قانون بودجه ۱۴۰۰ که ۸ هزار میلیارد دلار به دولت اجازه داده شد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تامین کالاهای اساسی تخصیص دهد، در متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور چنین موضوعی قید نشده بود و مجلس خود این موضوع را اضافه کرد.

زنگنه در ادامه خطاب به دولت تاکید کرد: به توصیه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس باید در برابر مردم مسئولیت‌پذیر باشند و مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده بگیرند. اینکه بخواهیم کاری را ابتدا آغاز و در دستور کار قرار دهیم و بعد از ناکامی در رسیدن به اهداف مشخص شده، تقصیر را به گردن مسئول یا ارگان دیگری بیندازیم، از سلوک سیاسیون انقلابی به دور است. مردم از مجلس و دولت انقلابی قبل از خواستن یک اقدام صحیح، سلوک سیاسی انقلابی و مومنانه را انتظار دارند.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به اینکه متن تمام جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس موجود است، بیان کرد: مجلس به دلیل عدم اطمینان به تمام توضیحات وزیر جهاد کشاورزی و معاونان ریاست جمهوری ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بودجه ۱۴۰۱ در اختیار دولت قرار داد تا بتواند کالاهای اساسی و دارو را برای مردم تأمین کند.

وی افزود: مجلس به دلیل درخواست دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبلغ بسیار خوبی را یعنی حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی حاصل از حذف ارز ترجیحی را در اختیار دولت قرار داد تا بتواند با تدبیر بسیار خوب و شیوه‌های مناسب از افزایش نرخ کالاها به شکل کنونی در کشور جلوگیری کند. متأسفانه این مباحث و مشکلات کنونی ناشی از مشاوره‌های غلط برخی کارشناسان و کارگزاران به دولت است. آنها بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، در صورت حذف ارز ترجیحی تنها ۴ قلم کالا گران می‌شود اما اکنون شاهد گرانی بسیاری از کالاهای اساسی مردم هستیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت به جای فرافکنی و انداختن مسئولیت بر عهده دیگران تجدیدنظری در انتخاب مشاوران خود به ویژه وزرایی که مسئولیت این موضوع را برعهده دارند، کند.

زنگنه بیان کرد: بارها در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد، قبل از هر اقدامی باید برای منابع نقدینگی مورد نیاز دامداران و مرغداران فکری اساسی انجام دهید زیرا راهکار بازارگاه دچار مشکلات اساسی است و تعاونی‌های روستایی در سطح کشور توان عملیات لجستیک برای تأمین نهاده را ندارند.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در تمام جلسات خطاب به نمایندگان محکم اعلام کرد، تمام تدابیر را در نظر گرفته و تسهیلات را تأمین کرده‌ است اما اکنون متأسفانه باز هم شاهد ارائه گزارشات غیرواقع این وزارتخانه به مجلس هستیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: ساداتی نژاد هفته گذشته اعلام کرد، تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان به دامداران تسهیلات پرداخته است در صورتی که براساس بررسی‌های انجام شده، قطعاً این رقم حداکثر نصف رقم اعلامی وزیر است و این موضوع موجب شده تا دامداران و مرغداران دچار مشکل شوند و حتی شاهد آشفتگی در دیگر حوزه‌ها نیز هستیم. /

کد خبر: ۱۵۸٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha