۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آزمون فارس در کنکور جام جهانی| شانس استان در بازار قطر چقدر است؟
گزارش بازار؛

آزمون فارس در کنکور جام جهانی| شانس استان در بازار قطر چقدر است؟

شیراز- جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی برای درآمدزایی استان فارس است، شانسی که در حوزه فروش صنایع دستی و تامین مایحتاج گردشگران مانند میوه می تواند برای این استان درآمدزایی داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: قطر تا چند ماه دیگر میزبان مهمترین رویداد ورزشی جهان خواهد بود و این کشور به عنوان تنها منطقه در خاورمیانه، کانون توجه میلیون ها نفر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است.

قطری ها از ۱۲ سال پیش برای چنین روزهایی برنامه ریزی کرده اند و با ساخت هشت ورزشگاه مجهز در قلمروی کوچک خود، مقصد گردشگرانی از حداقل ۵۰ کشور جهان برای تماشای این دوره از مسابقات جام جهانی هستند.

دور پیشین رقابت‌های جام جهانی در روسیه برگزار شد و دو میلیون گردشگر از سراسر دنیا به این کشور سفر کردند و میلیاردها دلار سود به جیب مسکو ریختند. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال نیز بیش از دو میلیون توریست به حاشیه خلیج فارس می آیند تا به تماشای ۶۴ مسابقه بنشینند. ۳۲ تیم فوتبال در این دوره از جام جهانی حضور خواهند داشت و اگرچه برای برگزاری چنین مسابقاتی باید استادیوم های مجهز در دسترس باشد اما خدمات و امکاناتی نیز باید بسیج شوند تا این رویداد ورزشی مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار بگیرد.

از مقوله پذیرایی از تیم ها گرفته تا میزبانی از گردشگران، حمل و نقل، تامین امنیت و ایجاد امکانات تفریحی و سرگرمی، موضوعاتی است که امیران قطر را از چند سال پیش به فکر انداخته تا برنامه ریزی های جدی در این زمینه داشته باشند.

در این میان، همسایگان قطر نیز از این فرصت طلایی بهره‌مند خواهند شد و کشورهایی همچون ایران هم می توانند در جام جهانی ۲۰۲۲ ظرفیت های خود را در حوزه گردشگری به نمایش بگذارند.

در حال حاضر شهرهایی همچون بوشهر و جزیره کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و فاصله نزدیک با قطر، انگیزه‌ای برای استقرار تیم‌های فوتبال حاضر در جام جهانی هستند. چند وقت پیش نیز مدیر کل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کشور، استانهای تهران، اصفهان، یزد، کرمان، جزایر کیش و قشم، بندرعباس و فارس را به عنوان مقصد گردشگری تماشاگران جام جهانی قطر پیش بینی کرد.

شیراز و اما و اگرهای جام جهانی ۲۰۲۲
در این میان برخی از فعالان حوزه گردشگری فارس اعتقاد دارند همجواری این استان با بنادر و مسیرهای دریایی، فرصتی مناسب برای انتقال هواداران فوتبال از طریق جزیره های قشم و کیش، بوشهر و بندرعباس به سمت قطر است. در واقع مشتاقان فوتبال از مسیرهای زمینی می توانند با پرداخت مبلغ کمتری، خود را به قطر برسانند و امکان جذب اردوهای تیم های فوتبال و حتی استفاده از شیراز به عنوان قطب پزشکی خاورمیانه در برنامه جام جهانی ۲۰۲۲ فراهم شود.

آزمون فارس در کنکور جام جهانی| شانس استان در بازار قطر چقدر است؟

رضا شاپورجانی، یکی از فعالان حوزه گردشگری در همین رابطه به «بازار» گفت: جام جهانی، فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری فارس است و امکان معرفی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی ایران در بخش های باستانی و بوم گردی فراهم خواهد شد.

فارس در زمینه جذب گردشگر در جام جهانی، شانس اندکی دارد
به گفته شاپورجانی، تماشاگران در ایامی که تیم ملی بازی ندارد می توانند از برخی شهرهای ایران به ویژه شیراز بازدید کنند تا این کلانشهر نیز از این دوره طلایی بهره‌مند شود.

با این حال اما عده ای بر این باور هستند که فارس در زمینه جذب گردشگر در این دوره از جام جهانی، شانس اندکی دارد و اگرچه مدیران اجرایی استان برای تحقق این امر تلاش می‌کنند اما بعید است سهمی از گردشگر، نصیبمان شود.

افشین ابراهیمی، یکی از جوانان شیرازی اعتقاد دارد که گردشگران جام جهانی به دنبال هیجان و تفریح هستند و دیدن جاذبه های باستانی و تاریخی برایشان از درجه اهمیتی کمتری برخوردار است.

ابراهیمی با اشاره به ذائقه گردشگران کشورهای مختلف و هواداران فوتبال، تاکید کرد که جذب گردشگر در ایران و استان فارس بر اساس اصول حرفه ای روز دنیا نیست. از دیدگاه ابراهیمی، هیچ تبلیغ و اقدام قابل توجهی در این حوزه انجام نشده، این در حالیست که سایر همسایگان قطر از چند سال پیش در حال احیای زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر در جام جهانی ۲۰۲۲ هستند.

هیئتی از فارس به قطر می روند تا بررسی کنند امکاناتی در اختیارشان قرار می گیرد یا خیر!
جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در همین رابطه به «بازار» گفت: بیش از هر چیز باید بررسی شود که آیا تماشاچیان فوتبال حاضر هستند به این کشور سفر کنند یا خیر.

از دیدگاه رازقی، هر چند فارس از ظرفیت هایی همچون آثار باستانی، جاذبه های زیارتی، مقبره شعرا و زیبایی های بصری، بهره مند است اما مهمترین نکته، بررسی وجود زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست به استان است.

آزمون فارس در کنکور جام جهانی| شانس استان در بازار قطر چقدر است؟

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، به عنوان مثال باید تحلیل کرد که آیا فرودگاه شیراز در حد یک فرودگاه بین المللی است و وسایل حمل و نقل و تاکسی های فرودگاه نیز به گونه‌ای خواهد بود که توریست ها رغبت کنند از آن استفاده کنند یا خیر؟

هر چند بر اساس اظهارات رازقی، مدیران اجرایی فارس در تلاش هستند تا مسئله جذب توریست در این برهه، میسر شود اما در عین حال نیز نباید انتظار داشت که اتفاقات بزرگی در این حوزه رخ دهد.

استان فارس ظرفیت های صادراتی قابل توجهی دارد و برپایی نمایشگاه و غرفه هایی از صنایع دستی و محصولات کشاورزی، بازار خوبی برای این استان در جام جهانی ایجاد خواهد کرد

البته استان فارس، ظرفیت های صادراتی قابل توجهی دارد و برپایی نمایشگاه و غرفه هایی از صنایع دستی و محصولات کشاورزی، بازار خوبی برای فارس در جام جهانی ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در همین رابطه تاکید کرد که به زودی هیئتی متشکل از بخش خصوصی و دولتی از استان به قطر سفر خواهد کرد تا بررسی کنند که قطری ها تا چه حد می توانند امکاناتی جهت برگزاری نمایشگاه های کوچک در اختیار فارس قرار دهند.

آزمون فارس در کنکور جام جهانی| شانس استان در بازار قطر چقدر است؟

این مسئول با اشاره به ارزان بودن هزینه های سفر به ایران، همین فاکتور را انگیزه‌ای برای تحقق احتمالی این مسئله عنوان کرد و گفت: قطر در این دوره از جام جهانی در حیطه تره بار، میوه جات و خشکبار، نیازهایی دارد که می‌تواند آن را از طریق تجار و صادرکنندگان فارس، مرتفع کند.

جام جهانی ۲۰۲۲ فرصتی برای ایجاد بازارهای صنایع دستی فارس در قطر
مجید سلیمی، معاون صنایع دستی فارس نیز در رابطه با برپایی غرفه های صنایع دستی در قطر گفت: جام جهانی ۲۰۲۲، فرصتی برای ایجاد بازارهای صنایع دستی استان خواهد بود و اقداماتی هم در حال انجام است تا از این ظرفیت استفاده شود.

سلیمی به این نکته اشاره کرد که فارس در قطر، مکانی جهت عرضه صنایع دستی در نظر گرفته که البته هنوز به مرحله قطعیت نرسیده است.

چند ماه پیش هیئتی از این استان به قطر اعزام شده و در رابطه با ارائه برخی محصولات و صنایع دستی فارس در جام جهانی ۲۰۲۲ رایزنی کرده اند

به گفته این مسئول، چند ماه پیش هیئتی از این استان به قطر اعزام شده و در رابطه با ارائه برخی محصولات و صنایع دستی فارس در جام جهانی ۲۰۲۲ رایزنی کرده اند.

به باور معاون صنایع‌دستی فارس، این دوره از جام جهانی، موقعیتی مناسب برای معرفی فرهنگ، هنر و صنایع دستی این استان است که نباید اجازه داد فرصت سوزی شود.

در هر حال شانس استان فارس در جذب گردشگران جام جهانی به عملکرد مدیران اجرایی و متخصصان حوزه گردشگری، بستگی دارد. اگرچه به گواه برخی کارشناسان، امکان جذب توریست به کلانشهر شیراز در این برهه، دور از انتظار است اما رایزنی با امیران قطر و چانه زنی با مسئولان این کشور می تواند فارس را در این موقعیت به اهداف خود در زمینه برپایی غرفه های صنایع دستی در جام جهانی، نزدیک کند.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شاهرخ IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      همون شراب شیراز برای جذب گردشگر کافی ست..البته اگه بزارن.