۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
آغاز ۲۰۲۰ با گرانی نفت
قیمت نفت به بهترین شرایط در سه سال گذشته رسید

آغاز ۲۰۲۰ با گرانی نفت

در حالی که بهبود روابط آمریکا و چین نگرانی ها در مورد کاهش تقاضا برای نفت را کمتر کرده و در عین حال افزایش تنش ها در خاورمیانه نگرانی ها از احتمال بروز اختلال در عرضه نفت را افزایش داده است، قیمت نفت این هفته بهترین عملکرد سالانه خود در طی ۳ سال اخیر را به ثبت رساند و در نخستین روز معاملات سال ۲۰۲۰ میلادی نیز شاهد افزایش بود.

بازار - رضا اسم خانی: در حالی که بهبود روابط آمریکا و چین نگرانی ها در مورد کاهش تقاضا برای نفت را کمتر کرده و در عین حال افزایش تنش ها در خاورمیانه نگرانی ها از احتمال بروز اختلال در عرضه نفت را افزایش داده است، قیمت نفت این هفته بهترین عملکرد سالانه خود در طی ۳ سال اخیر را به ثبت رساند و در نخستین روز معاملات سال ۲۰۲۰ میلادی نیز شاهد افزایش بود.

روز سه شنبه و در پایان معاملات سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل تاثیر کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و وعده کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک و متحدانش، قیمت نفت برنت رشد سالانه حدودا ۲۳ درصدی و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا افزایش ۳۴ درصدی را به ثبت رساندند. به گفته استفن اینز، استراتژیست ارشد بازار آسیا در موسسه آکسی تریدر: «قیمت نفت تحت تاثیر توافق تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان و ناآرامی های سیاسی در عراق همچنان از روندی افزایشی برخوردار است.»

پس از حملات هوایی نیروهای آمریکایی علیه مواضع گروه کتائب حزب الله تنش ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است. معترضان خشمگین عراقی روز چهارشنبه به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.  با توجه به اینکه عراق دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است و روزانه حدود ۴.۶ میلیون بشکه نفت تولید می کند، تشدید تنش ها در عراق و منطقه خاورمیانه می تواند موجب اختلال در عرضه نفت به بازارهای جهانی شود و همین مسئله به رشد قیمت نفت کمک کرده است.

اما نتایج نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان می دهد که قیمت متوسط نفت برنت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۳ دلار و ۷ سنت خواهد بود. این در حالی است که نظرسنجی مشابهی که در ماه دسامبر انجام شد، قیمت نفت برنت را ۶۲ دلار و ۵۰ سنت پیش بینی کرده بود. این بدان معناست که تحلیلگران انتظار ندارند قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی همچون سال گذشته رشدی انفجاری را تجربه کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت، فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین روز ۱۵ ژانویه در کاخ سفید به امضا خواهد رسید. همچنین از ابتدای ماه ژانویه قرار است اوپک و متحدانش نیم میلیون بشکه دیگر از تولید روزانه نفت خود کم کنند. هرچند این اقدام سهم بیشتری از بازار نفت را تقدیم شرکت های آمریکایی می کند، اما کمک می کند که قیمت ها در سطح قابل قبولی باقی بمانند.

همچنین کاهش میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته دیگر عامل تقویت قیمت نفت بود. بر اساس آمارهای انستیتوی نفت آمریکا، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر با ۷.۸ میلیون بشکه کاهش مواجه شد در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش تنها ۳.۲ میلیون بشکه ای را داشتند.

پس از تعطیلی روز اول ژانویه، در نخستین روز معاملات بازار نفت، امروز قیمت هر بشکه نفت برنت با ۲۱ سنت افزایش به ۶۶ دلار و ۲۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با ۲۱ سنت رشد به ۶۱ دلار و ۲۷ سنت رسید.

کد خبر: ۱٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha