۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
استانداردسازی اجباری  عسل امسال انجام می شود
گفتگو با مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران؛

استانداردسازی اجباری عسل امسال انجام می شود

از آنجا که عسل از نظر دارویی و هم غذایی برای افراد جامعه سودمند است و ایران جایگاه سومی را از لحاظ تولید عسل در جهان دارد؛ از این رو به نظر می رسد برای پویایی این بخش بیش از این باید حمایت های وزارت کشاروزی وسازمانهای ذیربط در این بخش صورت گیرد.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- با وجودی که تولید عسل از جمله کارهای پر زحمت در بخش کشاورزی است. اما با این وجود سودجویانی دراین بازار هستند که کام بازار را بر تولید کنندگان عسل تلخ و با فروش عسلهای تقلبی، سلامتی مردم را به خطر انداخته اند. درحالی که مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور از استانداردسازی عسل برای اوایل امسال خبر داد. به طوریکه با این اقدام، از این پس مردم می تواند با مصرف عسل های استاندارد، هم به سلامت خود و هم به پویایی صنعت زنبورداری کمک کنند. فرصتی پیش آمد، تا خبرگزاری تحلیل بازار، با حسین باستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور درباره چالش ها و اقدامات توسعه زنبورداری کشور گفتگویی انجام دهد.

وی که حدود یکسال و نیم مدیر عاملی اتحادیه سراسری زنبورداران کشور را برعهده دارد، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته زنبورداری و عضو هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان تهران است. همچنین ۵ سال سابقه مدیرعاملی تعاونی زنبورداران رودبار قصران شمیرانات و ۱۰ سال هم سابقه زنبورداری را دارد.

باستانی درباره میزان تولید عسل در کشور گفت: براساس آخرین امار سال ۹۷، بالغ بر ۹۰ هزار تن میزان تولید بود وسال ۹۸ هم با رشد بیشتری همراه بوده است.
این مقام مسوول از آذربایجان غربی، اصفهان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی و اردبیل به عنوان استانهایی با بیشترین تولید عسل در کشور یاد کرد و افزود: در عین حال که شاید استانهای دیگرهم از نظر کمی دررقایت تولید، کمتر باشند، که ان هم به دلیل تعداد کم کلنی و تولید کنندگان است؛ اما از نظر کیفیت دررقابت با سایر استانها می توانند برابری کنند.

تشدید تحریم ها مانعی برسر راه صادرات عسل

باستانی در زمینه صادرات عسل گفت: صادرات به صورت تشکلی انجام نمی شود اما توسط تاجران این بخش صورت می گیرد. در حوزه صادرات با تشدید تحریمها میزان صادرات هم کاهش یافته است و در عین حال که با سایر موانع صادرات روبرو هستیم.  
وی خاطر نشان کرد: ازطرفی با شیوع کرونا، کشورها هم واردات مواد غذایی را ممنوع کرده اند. اما من معتقدم که در حال حاضر بهترین بازار، بازار داخلی است. از طرفی من براین باورم که جراید کمترین تبلیغات عسل دارند. درحالی که در سایر نقاط جهان در حوزه مصرف عسل تبلیغات گسترده ای انجام می شود. همانطور در قران، خدا می فرماید عسل برای شفاست.  
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور به کمبود تبلیغات درزمینه مصرف عسل شاره کرد و گفت: عسل در تمام جهان به عنوان ماده غذایی سودمند استفاده می شود در شرایط کرونا برای افزایش سیستم ایمنی بدن می تواند بسیار موثر باشد. این درحالی است که تبلغات در حوزه مصرف عسل نداریم. با وجودی که بهترین عسل جهان را از نظر کیفیت در اختیار داریم. با تنوع پوشش گیاهی که در کشور مان است، بالغ بر چند ده نوع عسل تولید می کنیم اما با این حال جای تبلیغات در این زمینه بسیار کمرنگ است. در حالی که باید مردم را به سمت استفاده ازاین ماده شفابخش ترغیب کرد و از طرفی با مصرف عسل هزینه های بیماری را کاهش داد و باعث رونق تولید و باعث دلگرمی زنبورداران شد. در عین حال که می تواند راهی برای امنیت غذایی ورونق این صنعت باشد.

جایگاه سومی جهان از لحاظ تولید عسل
 

همچنین به گفته وی، کشورمان رتبه سومی از لحاظ تعداد کلنی است و همینطور از نظر تولید عسل هم در جایگاه سوم جهان قرار دارد. در ادامه باستانی به چالشهای این بخش اشاره کرد، افزود: در این بخش چالشهایی زیادی وجود دارد، یکی از این مشکلات عدم آموزش کافی است و این درحالی است که آموزش ها به صورت گسسته انجام می شود. همچنین نبود استاندارد درزمینه تولید وفراوری و بسته بندی محصولات زنبور عسل ازدیگر مشکلات این بخش است.

نبود بیمه، از مشکلات زنبورداران

وی همچنین گفت: ازآنجا که بیمه تامین اجتماعی باید برای هر صنفی به صورت خوب وکامل وجود داشته باشد اما زنبورداران از این مزیت بهره مند نیستند. این درحالی است که چندی پیش ازصرفه جویی یارانه ها جهت بیمه شدن زنبورداران تحت بیمه اجتماعی استفاد ه شد، که البته این اقدام برای مدت کوتاهی صورت گرفت.
باستانی در این باره افزود: به طوریکه با تبصره هایی که داشت باعث شد تا زنبورداران بسیاری نتوانند از آن بهره مند شوند؛ برای نمونه مورد یک این بود که زنبوردار تا قبل از یکم فروردین ۸۸ حتی اگر یک روز بیمه شده باشد مشمول این بیمه تامین اجتماعی با سوبسید دولت نمی شد و افراد بالاتر از ۵۰ سال هم مشمول این بیمه نمی شدند، از این رو بیشتر زنبورداران از این چرخه (بیمه) خارج شدند، البته همان تعدادی که مشمول می شدند بعد از دوسال چون هدفمند سازی یارانه به تعهدات خود به بیمه تامین اجتماعی عمل نکرد، بیمه زنبورداران به کل قطع شد.

از طرفی به گفته این مقام مسوول، در پایان سال گذشته با نشست که با دکتر حسن نژاد مدیرعامل محترم صندوق بیمه محصولات کشاورزی داشتیم، قرار شد تا در سال آینده بیمه در برابرعوامل قهریه، عوامل نامساعد جوی و حوادث غیر مترقبه رابرای زنبورداران داشته باشیم.  

 اما در ادامه وی به مشکل دیگر این بخش، بحث مربوط به قیمت تمام شده نهاده ها، ابزار الات، ادوات تولید و پرورش زنبور عسل اشاره کرد و گفت: منظور از نهاده های اصلی، شکر سفید است که برای تغذیه زمستانی کلنی های زنبور عسل و تبدیل آن به انواع مکملها و خمیرها برای تغذیه و پرورش استفاده می شود.  متاسفانه بعد از اینکه شکر از ارز دولتی خارج و ارز نیمایی جایگزین ان شد شاهد جهش چند ده برابری قیمت شکر بوده ایم که ازقیمت ۴۰۵۰ تومانی به ۶۲۵۰ افزایش یافت. به طوریکه این مساله می تواند بستری برای خروج تعدادی زنبورداران از چرخه تولید و کاهش اشتغالزایی شود؛ از اینرو باید دست اندرکاران هرچه سریعتر راهکاری بیاندیشند تا این مشکل حل شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با تاکید براینکه این شکر تنها برای پرورش افزایش کلنی های زنبور عسل و جبران غذایی زمستانی است و تنها برای زمستان مورد استفاده قرار می گیرد گفت: البته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورا ی اسلامی این اختیار به اتحادیه سراسری زنبورداران داده شد تا از مبادی قانوی بتوانند واردات شکر برای مصارف سالانه زنبورداران انجام دهد و در اینجا از وزیر  جدید جهاد کشاورزی کشاورزی درخواست می کنم که تهیه شکر با ارز دولتی برای تغذیه زمستانی کلنی ها زنبور عسل را به عنوان یک نهاده دولتی از دولت درخواست کنند. تا اتحادیه بتواند شکر را به عنوان نهاده با ارز دولتی وارد کند و با قیمت مناسب درا ختیار زنبورداران قرار دهد.  

تحقق استانداردسازی اجباری عسل
 

وی معتقد است تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کاری بسیار مشکل است یا باید از طریق یک فرد خبره یا توسط آزمایشگاه ها انجام شود. دستگاههای نظارتی باید در خصوص استاندارسازی آن اقدامی انجام دهند.
در حالی که وی از استاندارد سازی عسل توسط سازمان استاندارد برای در نیمه ابتدایی سال ۹۹ خبر داد. به طوریکه به گفته این مقام مسوول با استاندارد اجباری، دیگر شاهد عسل بی کیفیت در فروشگاهها نخواهیم بود و در واقع نشان استاندارد، نشان سلامت واقعی عسل است.

عسل با کیفیت تر، قیمت بیشتر

همچنین باستانی به دشواری قیمت گذاری عسل اشاره کرد و افزود: هرچه قدر عسل ازنظر کیفی بالاتر باشد قیمت افزایش می یابد یا چنانچه عسل از گیاهان خاص تولید شود، قیمت بالاتری را دارد در حالی که قیمت گذاری برای عسل برای مصارف دارویی، غذایی و از لحاظ کیفیت باهم تفاوت دارد.
و می افزاید:  برای مثال عسل کوهستان چهل گیاه، عسل کنار، عسل عناب و عسل زرشک که از گیاهان کمیاب تولید میشوند دارای د قیمت بالایی هستند، ازطرفی باید دانست که قیمت تمام شده با هزینه های کل سال تولید سنجیده می شودو قیمت هر کیلو عسل بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به بالا، بنا به کیفیت تولید هست، همچنین اگر از گیاهان کمیاب تولید شوند، قیمت بالاتری دارند.
 

کمتر از یک درصد عسل جهان ارگانیک است و عسل قیمت مشخصی ندارد در دنیا هم همینطور است برای سال ۹۹، قیمت ۷۰ هزار تومان به بالا، برای قیمت خرده فروشی در فروشگاه خواهد بود



به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، عسل قیمت مشخصی ندارد در دنیا هم همینطور است برای سال ۹۹، قیمت ۷۰ هزار تومان به بالا، برای قیمت خرده فروشی در فروشگاه خواهد بود.
باستانی براین باور است بحث دلالان تمام صنوف را درگیر کرده است، راه حل اش این است که زنجیره تولید باید تکمیل شود همچنین سیاست های وزارت کشاورزی از مزرعه تا سفره و در عین حال تکمیل زنجیره تولید انجام شود تا محصول بدون واسطه به دست مصرف کننده با قیمت مناسب برسد.

وی همچنین تاکید می کند، عسلها براساس کیفیت، قیمت شان متفاوت است، هرچه کیفی تر باشد قیمت بالاتر است در عین حال که خاصیت دارویی ان گیاه و عسل از مواردی است که به افزایش قیمت می انجامد.

در ادامه وی همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواستار پیگیری برای مشکلات زنبورداران شد و افزود: از وزیر جدید جهاد کشاورزی با حمایتهای و پیگری هایی که دارند درخواست داریم بیمه تامین اجتماعی زنبورداران، بخش تامین نهاده، بحث آموزش و حمایت اتحادیه سراسری، ملی و تعاونی ها را جزو برنامه خود قرار دهند. ما به عنوان نماینده زنبورداران به منزله صدای تولید کننده هستیم و چنانچه به خواسته اتحادیه ترتیب اثر داده شود، حتما شاهد تولید از نظر کمی و کیفی روبه رشد خواهیم بود.

کمتر از یک درصد عسل جهان ارگانیک است

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور درباره تفاوت عسل ارگانیک با عسل طبیعی توضیح داد: عسل ارگانیک دارای استانداردهای خاصی است که مشتریان خاص خود را نیز دارد و در کشورهای محدود و با قیمتهای بسیار بالا فروخته می شود. زمانی که برند ارگانیک در کنار عسل قرارداده شود به این معنا که یک سری استانداردهای خاص را دارد. درحالی که قیمت چندین برابری همان عسل هم خواهدداشت و بیشتر مشتریان نمی توانند بهای آن را بپردازند به طوری که کمتر از یک درصد عسل جهان ارگانیک هستند.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید تاکید کنم سایر عسلهای طبیعی هم با کیفیت هستند و لفظ ارگانیک به این معناست که هیچ ماده ا ی خارج از طبیعت و یا استفاده از دارویی در بحث تولید وجود نداشته باشد و از طرفی زنبورها در اطراف باغ های که سموم مصرف کرده اند، نباشد. این مدل عسلها برای مشتریان خاص و با سفارشی که می دهند، تولید می شود. عسل ارگانیک همان عسل خالص است به همراه یک سری نکات با تعاریف که باعث شده مشتریان بهای گزافی را بپردازند.

تفاهم نامه با اتحادیه زنبورداران کشور اسلوانی به منظور تبادل ادوات وتجربیات

باستانی درباره برنامه آینده اتحادیه هم این طور به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: قرار است بعد از تمام شدن مشکل کرونا وبرطرف شدن ممنوعیت نشستها اقدامات لازم انجام شود. از جمله در زمینه آموزش زنبورداران کشور با موسسه ترویج تفاهنامه را داریم تا در تمام استانها آمورش استاندارد و با کیفیت صورت گیرد. همچنین با سازما ن کشاورزی مازندران تفاهم نامه ای را اجرا کنیم که بتوانیم با همکاری دانشگاه ه بابلسر به عنوان پایلوت آموزشی زنبورداران اموزش حرفه ای را فراهم کنیم.

همچنین وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه ها تفاهم نامه با اتحادیه زنبورداران کشور اسلوانی به منظور تبادل ادوات وتجربیات که قراراست امسال محقق شود. در صدد هستیم تا درسال ۹۹ حمایتها و تعهدات قبلی مان را صورت می دهیم و مشکلات را مرتفع کنیم برای مثال در سایر نقاط دنیا یک مبلغی را برای حق گرده اقشانی در نظر می گیرند که در کشورمان نداریم و به دنبال تحقق این حق هستیم. همچنین در زمینه تامین نهاده دولتی و حق بیمه زنبورداران با همکاری و اهتمام وازرت جهاد کشاورزی با اتحادیه بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم تا از جایگاه سومی به رتبه اولی از لحاظ کمی و کیفی درجهان برسیم.
 

کد خبر: ۱۵٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha