۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
خرید آهن در فاز اصلاح بازار

خرید آهن در فاز اصلاح بازار

روز گذشته نیز کماکان ریزش قیمت روزانه آهن‌آلات تداوم داشت و اکثر محصولات فولادی روندی کاهشی داشتند به‌طوری که این نوسانات کاهشی در بازه ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اتفاق افتاد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته نیز کماکان ریزش قیمت روزانه آهن‌آلات تداوم داشت و اکثر محصولات فولادی روندی کاهشی داشتند به‌طوری که این نوسانات کاهشی در بازه ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اتفاق افتاد.

بازار ارز نیز تقریبا آرام بود و قیمت دلار با توقف در مرز کانال ۳۲ هزار تومانی نوسانات جزئی را تجربه کرد، به طوری که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۸۷۰ تومن به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن
با توجه به روندی که این روزها بازار آهن و فولاد در پیش گرفته و قیمت‌ها در حال اصلاح هستند، محصولات فولادی در کنار ثبات در برخی مبادی، با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای عرضه می‌شوند.

بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار در اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان با کاهش قیمت همراه بود درحالی که تعدادی از شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند همچنین قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات نوسانات کاهشی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۵۰ الی ۴۰۰ تومانی بودیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مواجه بودیم که این نوسانات بیشتر در تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان قابل مشاهده بود.

همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به همین منوال ثبات داشتند اما قیمت روز ورق سیاه و انواع آن با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بودند.

همانطور که از گزارش‌ها پیداست در یک ماه گذشته چالش‌ها و نوسانات متعددی در بازار آهن و فولاد رخ داد به طوری که دو هفته اول خرداد ماه با کاهش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجی از افزایش تقاضا در بازار ایجاد شد که افزایش قیمت‌ها را در پی داشت.

اما در دو عرضه اخیر این روال اصلاح شد و حجم عرضه‌ها به همان منوال پیشین بازگشت که این امر به کاهش خریدهای هیجانی و به‌تبع اصلاح قیمت‌ها در هفته جاری منجر شد.

آنچه در یک هفته گذشته به افزایش نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس منجر شد، افزایش نرخ دلار نیمایی بود؛ در کنار این براساس گزارش‌های موجود با توجه به کاهش چشمگیر نرخ محصولات صادراتی ایران، اوضاع صادرات نیز چندان مساعد نیست و از طرفی دیگر بحث قطعی برق و انتظارات تورمی نیز خود مزیت بر علت است.

اما اگر همه این عوامل را فاکتور بگیریم یک عامل دیگر وجود دارد که در رشد مثبت نرخ دلار دخیل است. با این حال می‌بینیم که محصولات فولادی به ویژه میلگرد در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهد که یکی از دلایل آن را می‌توان به کاهش نرخ شمش CIS و میلگرد ترکیه نسبت داد.

علت اصلی کاهش نرخ شمش صادراتی ایران را می‌توان در زیرفروشی فولاد روسیه جستجو کرد، بنابراین با توجه به اختلاف نرخ شمش صادراتی ایران و میلگرد ترکیه که حدود ۳۳ درصد و معادل ۱۶۵ دلار است از همین رو به دلیل بالا بودن نرخ گرد ترکیه، میلگرد ۶۰۰ دلاری ایران در منطقه جذابیت دارد، به این ترتیب آنچه در بازار رخ می‌دهد حاصل نرخ پایین شمش ایران و نرخ بالای میلگرد در ترکیه است. گفتنی است تا پیش از وقوع جنگ روسیه و اوکراین فاصله نرخ میلگرد ترکیه با شمش ایران حدود ۱۲ درصد و رقمی استاندارد بود.

با این اوصاف و با توجه به شرایط فعلی کشور، با تعطیلی واحدهای تولیدی در پنجشنبه و جمعه به دلیل مشکلات قطعی برق و برخی عوامل دیگر احتمال افزایش قیمت اهن‌الات از هفته دوم تیرماه وجود دارد اما قدرت و میزان این افزایش به قیمت دلار و همچنین نرخ شمش صادراتی ایران، حجم عرضه محصولات در بورس و زمان تحویل آنها در عرضه امروز بستگی دارد.

همانطور که اشاره کردیم به نظر می‌رسد در هفته جاری که قیمت‌ها در فاز اصلاح قرار دارند فرصت خوبی برای خرید اهن الات مورد نیاز است زیرا همانطور که گفته شد از دهم تیرماه که قطعی کامل برق برخی صنایع فولادی را در پیش داریم، این عامل ممکن است محرکی قوی برای رشد دوباره قیمت‌ها باشد.

در پایان قابال ذکر است که امروز حدود ۱۶۳ هزار و ۵۶۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد که نرخ میانگین آن حدود ۱۳ هزار و ۱۳۱ تومان تعیین شده است، نرخ پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش ۱۴۰ تومانی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین آن است.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha