۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
حذف تعرفه‌ واردات کالاهای چینی؛ راهکار کاهش یک درصدی تورم آمریکا
سفیر سابق ایالات متحده پیشنهاد داد

حذف تعرفه‌ واردات کالاهای چینی؛ راهکار کاهش یک درصدی تورم آمریکا

سفیر سابق ایالات متحده گفت که حذف تعرفه واردات کالاهای چین می‌تواند تورم را یک درصد کاهش دهد و در انتخابات میان‌دوره‌ای به بایدن کمک کند.

به گزارش بازار، دیوید ادلمن، سفیر سابق ایالات متحده می‌گوید، حذف تعرفه واردات کالاهای وارداتی چینی به مرور زمان تورم را در ایالات متحده کاهش می‌دهد و اعتماد را به اقتصاد باز گردانده و می‌تواند به رئیس جمهور جو بایدن در پای صندوق‌های رای کمک کند. روز دوشنبه آدلمن گفت: در انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده در ماه نوامبر، تورم موضوع شماره ۱ خواهد بود.

ادلمن که در دولت اوباما به عنوان سفیر ایالات متحده در سنگاپور خدمت می‌کرد، گفت: در حالی که رئیس جمهور وقت برای کنترل تورم توان محدودی دارد، یک ابزار مهم دارد و آن توانایی کاهش فشار بر اقتصاد آمریکا و مصرف‌کنندگان آمریکایی است که ناشی از تعرفه‌های بسیار بالا است که سالانه بر بیش از ۳۷۰ میلیارد دلار واردات چین اعمال می‌شود.

وی با اشاره به شاخص قیمت مصرف کننده که معیار اصلی تورم است، گفت: بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که در طول زمان، می‌توانید یک درصد کاهش کامل در این شاخص داشته باشید که برای مصرف‌کنندگان آمریکایی بسیار معنادار است.

با این که جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با چین در سال ۲۰۱۸ میان هر دو طرف رای دهندگان آمریکایی محبوبیت داشت، ادلمن گفت که این تلاش اقتصادی بیهوده بوده و منافع تجاری معناداری به وجود نیاورد. بایدن حالا در زمان انتخابات متوجه شده این اقتصاد است که برای رای‌دهندگان مهم‌تر است. اگر رئیس جمهور می‌تواند برای کاهش این فشار کاری انجام دهد، باید این کار را انجام دهد. در نهایت، اقتصاد خوب، سیاست خوب را می‌سازد. دولت ایالات متحده در حال بررسی تعرفه‌های تجاری دوران ترامپ بر کالاهای چینی است، فرآیندی که به جای تمایل سیاسی ایالات متحده برای تنظیم مجدد روابط، با مقررات قانونی آغاز شده است.

اقتصاددانان، ناظران سیاسی و تحلیلگران زیادی از دولت بایدن خواسته‌اند تا تعرفه‌ها را با افزایش نگرانی از تورم و رکود کاهش دهد. لری سامرز، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا، اظهارات آدلمن را در اوایل روز یکشنبه تکرار کرد و گفت که لغو تعرفه‌ها بر واردات چینی درست است. این امر قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارد و ما را قادر می‌سازد تا در برخورد با چین رویکرد استراتژیکی داشته باشیم. با گذر زمان شاخص قیمت مصرف‌کننده را یک درصد یا بیشتر کاهش می‌دهد، کاهش تعرفه ها کار درستی است. سامرز گفت: امیدوارم دولت وقت راهی برای انجام آن پیدا کند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت برخی از تعرفه ها بر کالاهای چین هیچ هدف استراتژیکی ندارد و بایدن در حال بررسی حذف آنها به عنوان ابزاری برای کاهش تورم است. چین نه تنها به اهداف تعیین شده ایالات متحده در این معامله تجاری دست نیافته است، تجزیه و تحلیل موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون نشان می دهد که تعرفه ها باعث افزایش تورم برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی شده است.

ادلمن گفت: مطمئناً مصرف کنندگان آمریکایی به او برای انجام این کار پاداش خواهند داد. حذف تعرفه‌ها نه تنها در کوتاه‌مدت و در طول زمان برای مصرف‌کنندگان آمریکایی خوب است، بلکه به رئیس‌جمهور کمک می‌کند تا روابط ایالات متحده و چین را دوباره تنظیم کند. در نهایت داشتن تعامل اقتصادی بین دو اقتصاد بزرگ جهان برای بزرگ ترین اقتصاد جهان خوب است. با این حال، رابرت دالی، مدیر مؤسسه کیسینجر مرکز ویلسون در مورد چین و ایالات متحده، هم در مورد تلاش واشنگتن برای لغو تعرفه ها و هم در مورد سهم آنها در تورم تردید داشت. او گفت اگر او به سادگی این تعرفه‌ها را بدون دریافت چیزی از چین لغو کند، فشار زیادی از سوی جمهوری‌خواهان، به‌ویژه در سنا، که رویکرد او را نسبت به چین ملایم می‌خوانند، دریافت می‌کند.

مانند دالی، ویلیامز از کپیتال اکونومیکس نیز مطمئن نبود که لغو تعرفه ها کمک زیادی به مهار تورم کند. او گفت که انجام این کار تنها چند دهم درصد شاخص قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد، نه یک درصد پیش بینی شده. وی گفت: اعمال تعرفه‌ها باعث افزایش تورم نشد.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha