۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
درد گرانی درمان با ارز ترجیحی که هنوز حذف نشده است! | بازار سیاه ناصر خسرو را خودمان درست کرده ایم
گزارش «بازار» از کمبود، گرانی و آشفته بازار دارو؛

درد گرانی درمان با ارز ترجیحی که هنوز حذف نشده است! | بازار سیاه ناصر خسرو را خودمان درست کرده ایم

با آنکه ارز ترجیحی دارو هنوز حذف نشده است اما گرانی و کمبود این کالا درد بیمار را دوچندان کرده است و معلوم نیست با حذف ارز ترجیحی بیماران به دلیل هزینه بالای درمان به چه سرنوشتی چار شوند.

بازار؛ اسدالله خسروی: قیمت ها در بازار دارو بیداد می کند. خیلی از اقلام دارویی در داروخانه ها یافت نمی شود، طوری که اغلب برای تهیه آن مجبورند راه بازار سیاه ناصرخسرو را در پیش گیرند و دارویی را با هزینه بسیار بالا و کمر شکن خریداری کنند که معلوم نیست از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار است یا خیر. بازار سیاه علنی و قدیمی که با خروج مسافران از مترو ایستگاه امام خمینی، صدایی جز دارو ... دارو ... هر داروی نایابی باقیمت مناسب داریم ... ازسوی خیلی ها به گوش می رسد. شاهده معضلی که سالهاست برای مردم عادی شده بدون اینکه مسئولان برخوردی جدی با آنها کنند و یا از طریق همین دارو فروش های سیار خیابانی سرشاخه های اصلی را شناسایی نمایند.

خریدار بینوا وقتی از تهیه دارو در داروخانه ها ناامید می شود بناچار برای اینکه بیماری خود یا اعضای خانواده اش پیشرفت نکند و یا خدایی نخواسته عدم مصرف دارویی که پزشک برای او تجویز کرده است هستیش پایان یابد، مجبور به خرید دارو با قیمت گزاف از بازار سیاه می شود در صورتی که نمی داند آیا این دارو از کیفیت لازم و استاندار سلامت برخوردار است یا خیر

خرید دارو با قیمت گزاف در بازار سیاه
دارویی که درمان دردهاست اما گران و کمیاب و در پستوها و یا مکان هایی غیر استاندار مخفی است و با فروش به اصطلاح قاچاق آن سودهای میلیاردی را نصیب گردانندگان این سری بازارها می کند، خریدار بینوا نیز وقتی از تهیه دارو در داروخانه ها ناامید می شود بناچار برای اینکه بیماری خود یا اعضای خانواده اش پیشرفت نکند و یا خدایی نخواسته عدم مصرف دارویی که پزشک برای او تجویز کرده است هستیش پایان یابد، مجبور به خرید دارو با قیمت گزاف از بازار سیاه می شود در صورتی که نمی داند آیا این دارو از کیفیت لازم و استاندار سلامت برخوردار است یا خیر.
معضل درد آوری که پایان ندارد. شاید موضوع کمبود و گرانی دارو یک بخش از قضیه باشد اما هزینه های درمان و خدمات پزشکی و پرستاری نیز این روزها به قدری بالارفته است که برای درمان یک سرماخوردگی ساده باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و شاید بیشتر را کنار گذاشت. به طور مثال هزینه وصل یک سرم و آمپولهایی که بدون هیچ زحمتی در درون سرم ریخته می شود بیش از هزینه ویزیت پزشک تمام می شود. سئوال اینجاست که چرا نباید نظارت دقیقی در این بخش دیده شود. و اگر ارز ترجیحی دارو حذف شود آخر عاقبت آن چگونه خواهد بود.

اظهار نظرهای مختلف و متناقضی از سوی وزارت بهداشت و تصمیم گیران و دست اندرکاران حذف ارز ترجیحی موجب شده است تا وارد کنندگان دارو و فعالین عرصه تولید این کالا دچارسردرگمی شوند، بنابراین فعالیت آنها در ساخت و تهیه دارو در پی بی برنامگی ها و بیم از آینده بشدت کاهش یافته که این موضوع باعث کمبود دارو و گرانی آن در بازارشده است

افزایش قیمت و کمبود دارو به دلیل سر درگمی تولید کنندگان و واردکنندگان آن با حذف ارز ترجیحی
همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره کمبود و آشفتگی قیمت ها در بازار دارو می گوید؛ ورود به سیاست اجرای حذف ارز ترجیحی دارو مشکلات زیادی را پیش روی تولید کنندگان و وارد کنندگان این کالا مهم و حیاتی به جای گذاشته است آن طور که مشاهده می شود هنور ارز ترجیحی دارو حذف نشده اما قیمت این کالا در بازار بشدت افزایش و داروی مورد استفاده بیماران در داروخانه ها کمیاب شده است.
وی با بیان اینکه اظهار نظرهای مختلف و متناقضی از سوی وزارت بهداشت و تصمیم گیران و دست اندرکاران حذف ارز ترجیحی موجب شده است تا وارد کنندگان دارو و فعالین عرصه تولید این کالا دچارسردرگمی شوند، گفت: از سال ۱۴۰۰ که موضوع حذف ارز ترجیحی دارو مطرح شد تا کنون هیچ زیرساخت درست ودرمانی برای حذف دارو انجام نشده است تا وارد کنندگان و تولید کنندگان دارو نیز مسیر خود را مشخص کنند، بنابراین فعالیت تولید کنندگان و وارد کنندگان ساخت و تهیه دارو در پی بی برنامگی ها و بیم از آینده بشدت کاهش یافته که این موضوع باعث کمبود دارو و گرانی آن در بازار شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: اگر تصمیم گیریهای دقیق برای تولید و واردات قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی دارو به درستی اتخاذ شود و نظرات مختلف در این زمینه که موجبات سردرگمی فعالان بازار دارو را فراهم می آورد ایراد نشود، دارو به چنین روزی مبتلا نمی شد چرا که اکنون هم تولیدکنندگان و هم واردکنندگان نمی دانند آیا دارویی که تولید و یا وارد می کنند قیمت آن چگونه رقم می خورد. در چنین شرایطی امید است تصمیم گیران با یک سیاست گذاری درست اعتماد لازم را به این بخش برگردانند تا هم مردم و هم دست اندرکاران صنعت دارو دچار فشارافزایش قیمت و سردرگمی نشوند.

طبق گفته مدیرعامل بیمه سلامت حدود ۶ میلیون از افراد جامعه تحت پوشش هیج نوع بیمه ای نیستند. این افراد که جزو اقشار ضعیف پایین درآمد جامعه محسوب می شوند چنانچه به دقت شناسایی نشوند و تحت پوشش بیمه همگانی رایگان سلامت قرار نگیرند بی تردید اولین قربانیان حذف ارز ترجیحی دارو خواهند بود زیرا قرار است با حذف ارز ترجیحی سرو کار دارو به بیمه ها سپرده شود

قربانیان حذف ارز ترجیحی چه کسانی هستد؟
اظهارات سامح یح نجف آبادی در خصوص کمبود و آشفتگی بازار دارو در حالی مطرح است که اکنون خیلی از داروها در داروخانه ها یافت نمی شود و اگر دارویی نیز وجود دارد با افزایش شدید قیمت همراه است. وضعیت نامناسب بازار دارو و کمبود و گرانی آن که این روزها همه را گرفتار کرده است معلوم نیست با حذف ارز ترجیحی دارو چگونه شود، چرا که طبق گفته مدیرعامل بیمه سلامت حدود ۶ میلیون از افراد جامعه تحت پوشش هیج نوع بیمه ای نیستند. این افراد که جزو اقشار ضعیف و دهک های پایین درآمد جامعه محسوب می شوند چنانچه به دقت شناسایی نشوند و تحت پوشش بیمه همگانی رایگان سلامت قرار نگیرند بی تردید اولین قربانیان حذف ارز ترجیحی دارو خواهند بود زیرا قرار است با حذف ارز ترجیحی سرو کار دارو به بیمه ها سپرده شود.
دارویی که به دلیل کمبود آن خیلی ها را روانه بازار سیاه کرده است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این بازار را خود مسئولان ایجاد کرده ند چرا که اگر سطح نظارت بر توزیع دارو بالا باشد و یا دارو به وفوردر داروخانه ها عرضه شود، نیازی به تهیه دارو در بازار سیاه خیابان ناصر خسرو نیست. بازاری که ۴۲ سال است فعال بوده و با توجه به بگیر و ببندها به دلیل سود سرشاری که دارد هیچ وقت جمع نشده وهمچنان پایدار و فعال است.

در حال حاضر تولید در بسیاری از کارخانه های ساخت دارو کم شده است و واردات آنچنانی نیز صورت نمی گیرد طوری که خیلی از داروهای عادی نیز در بازار کمیاب شده است، چه برسد به داروهای خاص. این موضوع چشم انداز روشنی را پیش روی تولید کنندگان و واردکنندگان نگذاشته و دارو نیز چون دانه های روغنی، نهادهای دامی که باید وارد شود برای فعالان این بخش مشکل آفرین شده است

تولید اندک دارو و وارداتی که به خوبی انجام نمی شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در ادامه می گوید؛ در حال حاضر تولید در بسیاری از کارخانه های ساخت دارو کم شده است و واردات آنچنانی نیز وجود ندارد طوری که خیلی از داروهای عادی نیز در بازار کمیاب شده است، چه برسد به داروهای خاص. این موضوع همانطور که گفته شد چشم انداز روشنی را پیش روی تولید کنندگان و واردکنندگان نگذاشته است و دارو نیز چون دانه های روغنی، نهادهای دامی و... که باید وارد شود برای فعالان این بخش مشکل آفرین شده است. واردکنندگان معتقدند؛ بازار تعادل قیمتی ندارد چرا که زیرساخت های لازم برای آن ایجاد نشده است و در صورت وارد کردن دارو نگران فروش واقعی آن هستند که متضرر نشوند چرا که هنوز سیاست گذاری درستی در این بخش اتخاذ نشده است.
در شرایطی که این روزها کمبود دارو و گرانی آن آزار دهند است اما خدمات درمانی نیز بشدت گران شده است. از افزایش قیمت وزیت گرفته تا خدمات در واحدهای درمانی، به گونه ای که یک وزیت ساده در درمانگاه به همراه دارو و خدمات جانبی آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان آب می خورد.
طبق گفته سامح یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس این نابسامانی معمولا در واحدهای درمانی بخش خصوص به چشم می خورد چرا که آنها بعضا از مصوبه وزارت بهداشت در این زمینه تبعیت نمی کنند. خدمات درمانی و پرستاری که به صورت خصوصی ارایه می شود معمولا در پی افزایش قیمت ها در بازار و به تبع آن گران می کنند که این کار غیر قانونی است و نباید تعرفه های خود را خارج از مصوبه وزارت بهداشت افزایش دهند، البته وزارت بهداشت باید سطح نظارت و بازرسی خود را در این بخش بالاببرد.

با حذف ارز دارو هر چند بیمه ها باید مابه اتفاوت قیمت ارز دارو را می پردازند اما این امکان وجود دارد که در بازار آزاد قیمت ها بیش از این گران شود؛ البته با انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه ها دسترسی مردم به دارو آسان شده و از طرفی قاچاق دارو نیز چون گذشته صورت نمی گیرد

حذف ارز ترجیحی دارو و گرانی سرسام آور آن در بازار
موضوع گرانی دارو دربازار در حالی همه را کلافه کرده که هنوز ارز این کالا حذف نشده است آنطور که هادی اسماعیلی کارشناس حوزه دارو در گفتگو با «بازار» می گوید: با حذف ارز دارو هر چند بیمه ها باید مابه اتفاوت قیمت ارز دارو را می پردازند اما این امکان وجود دارد که در بازار آزاد قیمت ها بیش از این گران شود.
وی با بیان اینکه یارانه حذف ارز ترجیحی برای حمایت از مردم در بخش دارو طوری است که قیمت دارو در داروخانه ها از طریق بیمه ها مشخص و پرداخت می شود، اتفاقی که می افتد این است که هر چه قیمت دارو در بازار از سوی تولید کنندگان و واردکنندگان افزایش یاید مابه التفاوت این افزایش قیمت را دولت از طریق بودجه پرداخت می کند و فشار آنچنانی به مصرف کننده نهایی وارد نمی شود.

این کارشناس حوزه دارو گفت: با انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه ها دسترسی مردم به دارو آسان شده و از طرفی قاچاق دارو نیز چون گذشته صورت نمی گیرد چرا که واردات این کالا و توزیع آن در یک شبکه خاص و مشخص با سازو کار جدید انجام می شود. البته حذف ارز ترجیحی مزایایی دارد که دیگر چون گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت داروی یارانه ای که بخش عمده ای از آن قاچاق و صادر می شد اتفاق نمی افتد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: صنایع دارویی کشور توانایی بالایی در ساخت دارو دارند و در مباحث بیو تکنولوژی داروهای هایتک نیز قدم های خوبی برداشته است در چنین شرایطی تولید و واردات دارو در کشور چنانچه اصولی انجام و به خوبی عرضه شود حتی شاهد بازار سیاه دارو که معلوم نیست چه دارویی را به دست مردم می دهند نخواهیم بود.
بنا به این گزارش، با آنکه هنوز ارز ترجیحی دارو حذف نشده است دارو همچنان دربازار کمیاب و بسیار گران شده است و معلوم نیست که با حذف ارز ترجیحی دارو این بازار دچار چه سرنوشتی شود. اما آنگونه که مشخص است دولت بخصوص وزارت بهداشت باید سطح نظارت خود را در بازار بالاببرد چرا که اکنون علاوه بر کمبود و گرانی دارو هزینه خدمات درمانی نیز مردم را به ستوه آورده است.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha