۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
علاقمند به انتقال کالای ارمنستان از مبدا هندوستان و از بندر چابهار هستیم
سفیر ارمنستان:

علاقمند به انتقال کالای ارمنستان از مبدا هندوستان و از بندر چابهار هستیم

سفیر ارمنستان گفت: استفاده از امکانات بندر چابهار برای ما اهمیت دارد و تمایل داریم که کالاها از هندوستان به چابهار و از چابهار به ارمنستان بیاید.

به گزارشبازار، سفیر جمهوری ارمنستان در بازدید از بندر چابهار و در نشست با سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان در بندر شهید بهشتی، راه‌های توسعه همکاری‌های بازرگانی و تجاری از بندر چابهار و از مبدا هندوستان بررسی شد.

سفیر ارمنستان در این نشست، با بیان اینکه ارمنستان به دنبال سرمایه گذاری در حمل و نقل ترانزیتی و انجام خدمات لجستیکی در چابهار است، گفت: استفاده از امکانات بندر چابهار از چند جنبه برای ما اهمیت دارد و ما مایل هستیم که کالاها از هندوستان به چابهار و از چابهار به ارمنستان بیاید.

آرسن آواکیان افزود: ارمنستان مسیر خوبی برای ترانزیت کالا به دریاست و ما علاقمند به همکاری با ایران و هند هستیم.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین ایران و ارمنستان، افزود: دورنمای همکاری‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور روشن و رو به جلو خواهد بود.

روانبخش در ادامه افزود: به دلیل دسترسی نداشتن ارمنستان به دریا؛ با وجود مرز مشترک زمینی بین ارمنستان و ایران، بنادر جمهوری اسلامی ایران در جنوب خصوصا بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای تبادلات تجاری ارمنستان با سایر کشورها از چابهار خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح اتصال اقیانوس هند به دریای سیاه که این روزها مطرح است، گفت: قرار گرفتن ارمنستان در این مسیر ترانزیتی بین ایران و گرجستان، به عنوان نقطه اتصال دهنده و پل ترانزیتی چابهار به بنادر شرق دریای سیاه خصوصا" بندر پوتی" در گرجستان خواهد بود که به انتقال سریع و ارزان محموله ترانزیتی از این مسیر در مقایسه با مسیر دریایی کانال سوئز کمک خواهد کرد.

روانبخش افزود: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب خصوصا بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به ایجاد زیر ساخت‌های بندری برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیت‌های شرکت‌های کشتیرانی خصوصا کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار، گفت: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و باید تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از مرزهای زمینی دو کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.

وی تاکید کرد: مسئولین بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروه‌های کالایی را کاهش دهند.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha