۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
اگر به توافق برگردند، دوربین‌های آژانس را وصل می‌کنیم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

اگر به توافق برگردند، دوربین‌های آژانس را وصل می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما پیشتر دسترسی‌های فراپادمانی البته تحت کنترل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده بودیم ولی با توجه به صدور قطعنامه این دسترسی‌ها به کلی قطع شد.

به گزارش بازار، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حاشیه سازی‌های اخیر آژانس انرژی اتمی علیه ایران در برنامه یکشنبه شب نقش جهان گفت: موضوع اصلی این است که تلاشی سیاسی برای اهداف سیاسی در حال انجام است.

وی افزود: درست است که ما در ظاهر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه هستیم و بسیاری از سخنان آنها در چارچوب فنی و پادمانی صورت می‌گیرد اما اهداف کاملا سیاسی است. به خصوص در یک و دو ماه گذشته که مذاکرات به پیچیدگی برخورد کرد و طرف مقابل مواضع به حق ایران را قبول نکرد.

کمالوندی گفت: حال ما پیش بینی می‌کردیم که با شرایط ایجاد شده در بعضی نواحی بخواهند فشارهایی را بر ما وارد کنند. یکی در ارتباط با موضوعات باقیمانده پادمانی بود که باید به صورت فنی حل شود و طی مذاکراتی که با آژانس داشتیم، در حال پیشروی هم بودیم اما به یکباره در سفری که آقای گروسی در سفری که به پارلمان اروپا داشت، اعلام کرد که از پیشرفت کار در ارتباط با ایران راضی نیستم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما در انتظار جلسه دوم با معاون وی بودم و مشکلی هم نبود. به همین منظور زمانی که با معاون گروسی جلسه داشتم به او گفتم با توجه به سخنان رئیس شما، چه نیازی هست که ما به مذاکرات ادامه دهیم. به نحوی می توان گفت آقای گروسی گزارش خود را قبل از اتمام تلاش‌های ما داده بود و این بدان معناست که برخی به آژانس فشار آورده بودند تا مطالبی بگوید و فشار سیاسی را به ما زیاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت فشارها بر ایران را به صدور قطعنامه‌ای سوق دادند و حال با اینکه لحن آن بسیار ملایم است ولی نفس صدور آن در شرایطی که ما همکاری خوبی با آژانس داریم و موضوعات هم برای ۲۰ سال گذشته است و موضوعی حول آلودگی جزئی است که در بسیاری از جاهای جهان ایجاد شده و در کشور ما نیز در نهایت معلوم شد که منشاء خارجی داشته است.

کمالوندی در ادامه گفت: آنها درباره پاسخگویی ایران نکته‌ای نگفتند و تنها صورت مسئله را تشریح کردند که این موضوع به نحوی به ذهن مخاطبین می‌رسد که گویی ایران همکاری نداشته است در صورتی که واقعیت با این مسئله مغایرت دارد.

وی درباره اهداف پشت پرده اینگونه حاشیه سازی‌ها اخیر حول مسئله هسته‌ای ایران گفت: برخی در جهان به دنبال این هستند که در سطح بین‌المللی اینطور وانمود کنند که فعالیت ‌های ایران مبهم و مشکوک است و تمام کشورها باید دست به دست هم دهند و به ایران فشار وارد کنند تا بتوانند به خواسته خودشان که داشتن نظارت فرا پادمانی است، دست پیدا کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما پیشتر دسترسی‌های فراپادمانی البته تحت کنترل به اینها داده بودیم ولی با توجه به صدور قطعنامه این دسترسی‌ها به کلی قطع شد که البته کمترین کاری بود که در پاسخ به صورت قطعنامه علیه ایران می‌توانستیم انجام دهیم که البته فعالیت‌های دیگری هم بوده است.

وی در مورد توقف پروتکل الحاقی تاکید کرد: بر اساس ماده ۶ قانون اقدام راهبردی موظف بودیم پس از دو ماه در صورت عدم لغو تحریم‌ها این دوربین‌ها را قطع کنیم. ما دوربین‌ها را قطع نکردیم ولی دسترسی ناظرین بر آنها قطع بود. تا بیش از یک سال اطلاعات ثبت شده تا همین ماه که دوربین‌ها را کامل قطع کردیم. حال اگر باز هم کشورها به توافق خود بازگردند، روال به حالت قبل باز می گردد.

کمالوندی همچنین در مورد مسئله خروج از npt گفت: کسانی که npt را می‌پذیرند، باید تمام امکانات برنامه صلح آمیز هسته‌ای را داشته باشند، حال ایران نه تنها کمکی دریافت نمی‌کند بلکه تحت فشار هم هست. حال ولی خروج از npt امروز به مصلحت نیست زیرا بهانه جدید به دست دشمنان ما می‌دهد.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha