۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
احیای محور ترانزیتی «شرق خزر» نیازمند ایجاد زیرساخت در اینچه برون است
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

احیای محور ترانزیتی «شرق خزر» نیازمند ایجاد زیرساخت در اینچه برون است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: احیای محور ترانزیتی «شرق خزر» به سمت ترکیه و اروپا، نیازمند ایجاد زیرساخت در اینچه برون است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: سفر رئیس جمهور قزاقستان و هیأت اقتصادی بلندپایه به کشور انجام و در آن تفاهمنامه های خوبی به امضاء رسید.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان توضیح داد: همزمان با این سفر قطار ترانزیتی از قزاقستان وارد مرز اینچه برون شد و به سمت ترکیه و اروپا حرکت کرد که نقطه شروع خوبی برای احیای این مسیر است.

وی بیان کرد: اگر این مسیر ترانزیتی احیا شود، علاوه بر درآمدزایی دسترسی ما را به کالاهای وارداتی با سرعت بیشتر و در زمان کمتری میسر کرده و موجب رونق اقتصادی منطقه آزاد اینچه برون می‌شود.

چوپانی توضیح داد: قطارهایی که از سمت اوراسیا وارد ایران شده به دلیل آنکه ریل آنها عریض است باید در اینچه برون، تخلیه و بارگیری مجدد شده و با قطار نرمال به سمت ترکیه و اروپا حرکت کند در نتیجه اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: هرگونه خدمات ریلی بسته به نوع خدمت مانند تعویض بوژی، جابجایی و تخلیه کالا و حق ترانزیت مشمول دریافت فرانک سوئیس شده و به ازای هر تن در کیلومتر درآمد ارزی نصیب ایران می‌کند.

وی اضافه کرد: البته اگر می خواهیم پذیرای این خدمات باشیم و این محور استمرار داشته باشد باید زیرساخت‌ها را در اینچه برون فراهم کنیم تا به جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا برسیم.

چوپانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قزاقستان و روسیه انبار غله جهان بوده و باید از این ظرفیت در کشور نهایت بهره را ببریم و با ورود کالا از طریق ریل و انتقال آن به سمت جنوب یا غرب بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: دسترسی کشورهای شمالی با کشتی بوده ولی حمل کالا از این مسیر(اینچه برون) کاملاً ریلی و هزینه آن به مراتب کمتر است.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      بنگاهداران بخاطر کمطیون که در صدی میگیرند همیشه تلاش میکنند که با کرایه بالا اجاره بده که کمسیون بیشتری گیرش بیاد که از خون خوک کثیفتره ان پول یک بار پول میگیره یکسال طرفو بیچاره میکنه میتونه ان پول حلال باشه ؟ به هیچ عنوان کدام بنگاهدار به نان ونوایی رسیده در کجا همیشه ۸شان پیش ۹شان گرو بوده
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      اول از همه باید مسیر رشت آستارا را تکمیل کنیم که مسیر ریلی یکپارچه تا اروپا داشته باشیم !!! مراحل بعد را می شود برنامه ریزی کرد !!!