۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
افزایش بهای بلیط هواپیما با نام یکسان‌سازی| نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود
«بازار» گزارش می دهد

افزایش بهای بلیط هواپیما با نام یکسان‌سازی| نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود

در حالیکه سازمان هواپیمایی کشوری هر گونه افزایش قیمت بلیط هواپیما را تکذیب و رد می کنند گزارش ها حاکی از این است که نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کمبود هواپیما و افزایش تقاضا برای پروازهای داخلی این روزها مزیت های زیادی برای برخی ایرلاین ها داشته است و همین مساله موجب شده تا شرکتهای هواپیمایی از فرصت استفاده کرده و قیمت برخی مسیرها و پروازها را افزایش داده اند.

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی در اواسط اردیبهشت ماه با اشاره به اینکه تعداد صندلی های هواپیما کم نشده بلکه درخواست ها افزایش یافته است معتقد است که باتوجه به ورود هواپیماهای خریداری شده، حدود ۴۰ درصد به ظرفیت صندلی های هواپیماها افزوده شده اما در عین حال، میزان درخواست به خصوص در زمان تعطیلات ۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش بهای بلیط هواپیما با نام یکسان‌سازی| نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود

برای تامین نیاز جامعه به سفر باید تعداد هواپیماهای خریداری شده افزایش بیشتری یابد تا درخواست پرواز با میزان عرضه صندلی برابری کند. این اظهارات از همان روزها با استقبال ایرلاین های داخلی همراه شد و به نوعی آنها را به گران فروشی بلیط هواپیما ترغیب کرد.

دو شرکت هواپیمایی به دلیل افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما در دو هفته گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تذکراتی دریافت کردند و همین مساله موجب شده است تا حسن خوشخو سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی اعلام کرد که این مساله ربطی به گرانفروشی ندارد.

اما این تکذیب در حالی انجام می شود که آنطور که سازمان هواپیمایی اعلام می کند این اقدام نه گران فروشی بلیط هواپیما بلکه تنها با هدف یکسان‌سازی صورت گرفته است.

این یکسان سازی که به نوعی آنرا باید افزایش قیمت بلیط هواپیما تصور کرد که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر افزایش نرخ بلیط هواپیما در چند روز اخیر از سوی تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در برخی از مسیرهای پروازی داخلی، طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد تغییرات ایجاد شده در نرخ‌های بلیط از سوی دو شرکت هواپیمایی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است.

حال این گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یادآور مصاحبه ماه های گذشته محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی است که گفته بود اکنون ۱۵۸ فروند هواپیمای عملیاتی داریم و تعداد صندلی ناوگان هوایی نیز ۴۰ درصد افزایش یافته، اما درخواست نسبت به مشابه سال قبل ۲.۵ برابر شده است و شاهد استقبال مردم از این بخش هستیم. افزایش ناوگان درخواست به حق مردم است و تقریباً ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم که باید به چرخه پرواز برگردانیم، البته خرید هواپیما نیز در دستور کار است که می‌تواند به پوشش تقاضا کمک کند.

این اظهارات نشان می دهد که کمبودها و افزایش تقاضا بهانه خوبی برای ایرلاین ها خواهد بود.

افزایش بهای بلیط هواپیما با نام یکسان‌سازی| نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود

حسن خوشخو سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی اعلام کرده بود که گران فروشی بلیط هواپیما اصلا مطرح نیست اما در زمان تصویب و تایید نرخ‌نامه اخیر برای نرخ هواپیما برخی از مسیرهای خاص در برخی از مناطق کشور بنا به ملاحظات اجتماعی و اقتصادی با قیمت کمتری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: برای تعیین قیمت بلیت هواپیما نرخ هر صندلی را به ازای هر ساعت پرواز تصویب کردیم و همواره قیمت بلیت هواپیما براین اساس محاسبه و تصویب شده است.

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود که به عنوان مثال اگر نرخ هر ساعت پرواز برای یک صندلی ۱۰۰۰ تومان تصویب شده است برای برخی از شهرستان‌ها برای حمایت از مردم و رونق صنعت هوانوردی در آن مناطق ۸۰۰ تومان تعیین شد اما درگذر زمان براساس میزان تقاضای موجود و کاهش عرضه شرکت‌های هواپیمایی تمایل کمتری برای پرواز به این شهرها دارند. براین اساس مکانیزم تعیین بلیت هواپیما در این شهرها با دیگر مناطق کشور یکسان‌سازی شده است.

خوشخو با بیان این‌که براساس قانون برنامه پنجم تعیین نرخ بلیت هواپیما، آزاد سازی شده و در شورای عالی هواپیمایی نرخ محاسبه شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی مورد تایید قرار می‌گیرد، گفته است اگر قرار باشد نرخ بلیط هواپیما در مسیرهایی تغییر کند یا افزایش یابد باید با اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری و تایید در شورای عالی هواپیمایی باشد اما در این مورد افزایش غیرقانونی قیمت یا گرانفروشی صورت نگرفته است.

افزایش بهای بلیط هواپیما با نام یکسان‌سازی| نرخ هر صندلی به ازای هر ساعت پرواز محاسبه می شود

مدیرعامل پارس‌ایر که یکی از این ایرلاین های گران فروش محسوب می شد اخیرا در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها با تاکید بر این‌که بر اساس قیمت‌های مصوب بلیط پروازهای داخلی به فروش می‌رسد، گفته است که فروش بلیط صرفا از طریق سایت‌ها و عاملان فروش مجاز انجام می‌شود.

او در واکنش به فروش بلیط پرواز هواپیمای پارس در مسیر تهران-مشهد با قیمت بالاتر از سقف‌های تعیین شده با اشاره به این‌که فروش بلیط های این هواپیمایی در تمامی مسیرها تماما در چارچوب نرخ های مصوب انجمن شرکت های هواپیمایی عرضه می‌شود، اظهار کرده بود که درج تصویر نرخ فروش خارج از دامنه مجاز توسط عاملین فروش فاقد مجوز رسمی یا فاقد قرارداد همکاری مستقیم با هواپیمایی پارس، مورد تایید نیست.

وی با یادآوری این‌که با دستور حاکمیت (سازمان هواپیمایی کشوری) موتورهای جستجو نرخ‌های غیر مجاز را فیلتر می‌کنند، تاکید دارد که بر این اساس عرضه بلیط با نرخ غیر مصوب عملا امکان پذیر نیست و همه سایت‌های معتبر کشور با تاکید به فیلترینگ فروش با نرخ مصوب را در دستور کار خود قرار داده اند و حدود ۹۵ درصد هموطنان بلیط خود را از سایت‌های معتبر خریداری می‌کنند.

حال به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید طبق وعده هایی که محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی داده است که با گران فروشی ایرلاین ها و مدیران این شرکت های هواپیمایی برخورد خواهد کرد و به سمت خرید هواپیماهای جدید خواهد رفت این اتفاق رقم خواهد خورد یا خیر؟

کد خبر: ۱۵۷٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha