۹۴ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به دولتی‌ها پرداخت شده است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

۹۴ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به دولتی‌ها پرداخت شده است

رئیس اتاق ایران می‌گوید: با همکاری مرکز پژوهش‌ها، پاسخی در مورد تعیین تکلیف اقساط بدهکاران ارزی به صندوق توسعه ملی ارایه شده که نشان می‌دهد ۹۴ تسهیلات این صندوق به دولتی‌ها ارائه شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محور اصلی نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، بررسی آخرین وضعیت قانون اتاق ایران بود و به دنبال آن مقرر شد در جلسه دیگری به صورت جامع‌تر، موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

در این بین روسای اتاق‌های استانی از برخی فضاسازی‌های نادرست علیه اتاق ایران انتقاد کردند و معتقد بودند این موضوع باید در چارچوب تعامل و انسجام بین اعضای اتاق ایران دنبال شود.

در حال حاضر طرحی درباره قانون اتاق ایران در مجلس اعلام وصول شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است. در این راستا کمیسیون اقتصادی به همراه کمیسیون جهش تولید مجلس جلسه‌ای را در شیراز برگزار کردند و در آنجا نیز تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران حضور داشتند و برخی از بندهای طرح مربوطه را بررسی کردند. طبق اظهارات محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان و یکی از نمایندگان اتاق ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس که از ابتدای بررسی طرح قانون اتاق ایران در جلسات این کمیسیون حضور پیدا کرده است، بخش زیادی از نظرات اتاق ایران در بندهای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مجتبی مدرس‌زاده، دبیرکل اتاق ایران نیز حضور داشت و ضمن اشاره به جایگاه اصلی بخش خصوصی در اقتصاد کشور، ابراز امیدواری کرد: اتاق ایران بتواند در عرصه بهره‌وری، تقویت تولید، خصوصی‌سازی و ارائه مشاوره‌های اقتصادی به قوای سه‌گانه نقش‌آفرین باشد.

در ادامه طرح جداسازی فرآیند دریافت کارت عضویت و کارت بازرگانی که به صورت پایلوت در ۶ استان اجرایی شده مورد توجه قرار گرفت و عبدالله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و مسائل آیین‌نامه‌ای از اجرای این طرح انتقاد کرد. او خواستار رسیدگی فوری به این مسئله شد.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز از بی‌توجهی بانک‌ها نسبت به تامین مالی بنگاه‌ها بعد از حذف ارز ترجیحی و مشکلات ناشی از آن انتقاد کرد و گفت: منابع لازم برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی وجود دارد اما مشکل اصلی از بی‌برنامگی است؛ بخش خصوصی پیش از هرچیز به برنامه نیاز دارد.

به باور این فعال اقتصادی، فرصت کوتاه است و باید از این زمان کم به بهترین شکل استفاده کرد.

در بخش بعدی نشست غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران درباره نشست هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس‌جمهور نکاتی را مطرح کرد.

او در این رابطه گفت: طبق صحبت‌هایی که در این نشست مطرح شد، مقام معظم رهبری تاکید دارند بخش خصوصی حضور پررنگی در اقتصاد داشته باشد و این نشست هم در همین راستا برگزار شده بود.

جمیلی خاطرنشان کرد: اتاق ایران باید از این فرصت به بهترین شکل بهره ببرد و مطالبه‌گرانه خواسته‌های خود را پیگیری کند.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نگاهی به مجموعه اقداماتی که در طول یک ماه گذشته صورت گرفته داشت.

او در ابتدا به برگزاری همایشی از سوی سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: راضی نبودن هیچ یک از ارکان‌ و نهادها از روند خصوصی‌سازی، محور این همایش بود. در این مراسم بر تغییر ساختاری در فرآیند واگذاری‌ها نیز تاکید و تصریح شد که ادامه مسیر فعلی به زیان اقتصاد خواهد بود.

بر اساس اظهارات او در این همایش تاکید خاصی بر رد دیون شد. نمایندگان بخش خصوصی یادآور شدند که رد دیون ارتباطی با خصوصی‌سازی ندارد و تنها تسویه‌حساب دولت است که نباید به عنوان خصوصی‌سازی در آمار و ارقام ذکر شود.

برگزاری همایش توسط صندوق توسعه ملی و انتقادهایی از اتاق ایران درباره دریافت تسهیلات ارزی از صندوق و بازپرداخت ریالی این تسهیلات، موضوع دیگری بود که از سوی شافعی مورد توجه قرار گرفت.

او از ارائه پاسخی به صندوق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد و گفت: در این پاسخ تاکید شد که بالغ بر ۹۴ درصد تسهیلات توسط دولتی‌ها دریافت شده و تنها ۴ تا ۵ درصد آن به شرکت‌های خصوصی اعطا شده است.

رئیس اتاق ایران به سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به ایران که برای نخستین‌بار انجام می‌شد، اشاره و از حضور ایشان در اتاق ایران خبر داد. بر اساس اظهارات او در این دیدار به مسائل اقتصادی و آثار تحریم بر مردم کشور و مهاجران حاضر در ایران به‌ویژه مهاجران افغان اشاره شد.

دیدار هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس‌جمهور، موضوع دیگری بود که شافعی به آن اشاره کرد. او در این رابطه گفت: هیات رئیسه در دیدار با رئیس‌جمهور مسائل روز را با ایشان درمیان گذاشتند.

همراهی بخش خصوصی در سفرهای رئیس‌جمهور، طرح‌های نیمه‌تمام، توسعه صادرات، استفاده از نظرات بخش خصوصی و حضور فعال وزرایی که عضو شورای گفت‌وگو هستند، در نشست‌های این شورا، مهم‌ترین خواسته‌هایی بودند که بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس‌جمهور مطرح شدند.

در بخش دیگری از نشست شورای روسای اتاق‌های استانی، مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گزارشی از مجموعه اقدامات این اتاق در راستای تقویت سطح مناسبات بین دو کشور، ارائه داد.

بر اساس اظهارات او تاکید بر اخلاق تجارت به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی اتاق مشترک مورد توجه بوده است.

او به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با بانک‌های خصوصی، شهرک‌های صنعتی و غیره اشاره و تصریح کرد: بخش خصوصی ترکیه به توسعه روابط تجاری با بخش خصوصی ایران علاقه‌مند است. از طرفی ظرفیت‌های دو کشور برای همکاری تجاری بسیار بالاست و تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم ترکیه هستند که امکان همکاری با آنها وجود دارد و نباید از این بخش غافل شد.

بر اساس اظهارات سعادت، انجمن روزنامه‌نگاران ترکیه از حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه به عنوان اتاق مؤثر مرزی که نقش موثری در تقویت سطح روابط تجاری بین دو کشور داشته و خود ایشان به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه تقدیر کرده است.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha