۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
بازار داغ قاچاق کالا در سایه قانون های اشتباه صادراتی| صادرکنندگان از فروش ارز به دولت ضرر میکنند
بازار گزارش می دهد؛

بازار داغ قاچاق کالا در سایه قانون های اشتباه صادراتی| صادرکنندگان از فروش ارز به دولت ضرر میکنند

درحالیکه با شروع بحران جهانی غذایی کارشناسان در خصوص افزایش قاچاق هشدار می دهند، صادرکنندگان میگویند: از فروش ارز به دولت متضرر می شوند و لذا بازارهای خارجی را عملا به قاچاقچیان واگذار کرده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با شروع بحران غذایی در سراسر جهان، کارشناسان بسیاری معتقدند این بحران می تواند سرآغاز قاچاق انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی از کشورهای مختلف به کشورهای اطراف باشد. با توجه به اینکه ایران نیز در همسایگی کشورهایی همچون عراق و افغانستان قرار دارد که اصولا با جنگ و مشکلات عدیده دیگری روبرو هستند لذا احتمال افزایش قاچاق کالا و مواد غذایی از ایران به این کشورها با تشدید بحران جهانی غذایی افزایش می یابد. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند با حذف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در صورتی که امور مدیریت شود دیگر قاچاق مواد غذایی از کشور به صرفه نخواهد بود، اما هنوز هم بسیاری معتقدند قاچاق کالا همیشه به شکلهای مختلف بوده و ادامه نیز خواهد داشت.

وقتی ۵ ماه است آمار صادراتی ما کاهشی است آن هم در حالی که مشتریان در آن طرف آب تامین هستند نشان می دهد که از طریق قاچاق تامین می شوند

خروج قاچاقی زعفران آمار صادراتی ۵ ماهه را کاهشی کرده است
غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ما بارها اعلام کرده ایم که روند کاهش صادرات زعفران به دلیل قاچاق است و به عبارتی می توان گفت قاچاق جایگاه صادر کننده و صادرات از مبادی قانونی را گرفته است و زعفران کاملا به صورت قاچاق از کشور خارج می شود.

میری در خصوص روشهای خروج قاچاقی زعفران از کشور نیز اظهار می دارد: زعفران را می توان در بسته های معمولی در هر جایی جاسازی و خارج کرد که غالبا هم از طریق بندرهای بوشهر، بندر لنگه و یا از طریق پرواز و به صورت چمدانی خارج می شود. از سوی دیگر از مرز افغانستان نیز مرتبا زعفران از کشور خارج می شود.

وی ادامه می دهد: اگرچه در مورد میزان قاچاق آماری وجود ندارد اما وقتی ۵ ماه است آمار صادراتی ما کاهشی است آن هم در حالی که مشتریان در آن طرف آب تامین هستند نشان می دهد که از طریق قاچاق تامین می شوند.

میری می افزاید: با این وجود منِ صادر کننده نمی توانم صادر کنم چون تفاوت عرضه قاچاقی زعفران در بازارهای جهانی با من حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی وقتی قاچاق می شود حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزانتر از ما جنس می فروشند.

وی ادامه می دهد: دلیل اش هم این است که برای قاچاقچی می صرفد و برای من صادر کننده نمی صرفد چون با وضعیت فعلی قیمت دلار به ازای هر کیلو ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای من صادر کننده هزینه دارد اما برای قاچاقچی این هزینه ها را ندارد.

در فروردین ماه ۵۹ و نیم درصد نسبت به فروردین سال قبل و در اردیبهشت نیز ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات زعفران داشته ایم

صادرکنندگان از فروش ارز به دولت زیان می کنند لذا از دور نظاره گر بازارهایی هستند که برای قاچاقچیان درست شده است
این صادر کننده تصریح می کند: به عبارت ساده تر ممکن است ۱۰ درصد این مبلغ برای قاچاقچی هزینه داشته باشد به این ترتیب دست قاچاقچی باز است و در بازارهای جهانی می تواند محصول را با قیمت پایین تر بدهد. به این ترتیب به راحتی برای قاچاقچی ها بازاری درست شده است و صادر کنندگان از دور باید نظاره گر این قضیه باشند.

میری در پاسخ به این سوال که نسبت به مدت مشابه چقدر کاهش صادرات داشته ایم، می گوید: در فروردین ماه ۵۹ و نیم درصد نسبت به فروردین سال قبل و در اردیبهشت نیز ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات داشته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار برای جلوگیری از قاچاق چیست، می گوید: وقتی صادر کننده بار را صادر می کند و ارز را بر می گرداند ارزی که یک تا ۳ درصد برای صادر کننده هزینه دارد، امروز که دلار ۳۳هزار تومان است باید من صادر کننده دلار را به نرخ ۲۶ هزار تومان به دولت بفروشم؛ یعنی هر دلار را به قیمت ۷ هزار تومان ارزانتر به دولت می دهم.

میری ادامه می دهد: با این تفاسیر اگر من نوعی ۱۰۰ هزار دلار داشته باشم ضربدر ۷ هزار تومان شود رقم بالایی می شود که بنده از فروش ارز به دولت زیان می بینم، پس طبیعی است که نمی توانم صادرات کنم.

مقداری صید دریایی داریم که لنج های ما بعضا علی رغم این که سوخت یارانه ای می گیرند و باید صید خود را به داخل کشور بیاورند با توجه به بالا بودن قیمت جهانی به کشورهای همسایه می فروشند که می توان آن را مصداق قاچاق دانست

در جنوب کشور به صورت محدود قاچاق آبزیان دریایی انجام می شود
علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص احتمال قاچاق آبزیان به خبرنگار بازار گفت: در ابتدا باید بدانید که آبزیان منجمد امکان قاچاق ندارد. اما مقداری صید دریایی داریم که لنج های ما بعضا علی رغم این که سوخت یارانه ای می گیرند و باید صید خود را به داخل کشور بیاورند اما گاهی با توجه به بالا بودن قیمت جهانی به کشورهای همسایه می فروشند که می توان آن را مصداق قاچاق دانست.

خدایی افزود: با این وجود در حوزه آبزیان پرورشی مانند «قزل آلا، ماهیان گرمابی و ...» چون در داخل مصرف عمده دارد و تا به سواحل برسد کیفیت آن کم می شود قاچاق در جنوب وجود ندارد. به عبارت دیگر عملا قاچاق آبزیانی غیر از محل صید دریایی در کشور صورت نمی گیرد.

یک ردیابی کالایی در دنیا وجود دارد و اگر نظارت ها دقیق تر باشد به هیچ وجه شاهد قاچاق ها نخواهیم بود

ردیابی کالایی؛ بهترین راهکار جلوگیری از قاچاق کالا
احمد رضا بخشی عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور نیز در خصوص قاچاق کالاها و مواد غذایی ایران به کشورهای همسایه در پی بحران غذایی پیش رو به خبرنگار بازار می گوید: در ابتدا باید توجه داشته باشید که قاچاق کالا و مواد غذایی تنها در ایران نیست؛ یعنی در کشورهای مختلف اگر نظارت ها به طور کامل و دقیق اعمال نشود این قاچاق انجام می شود و مختص به ایران نیست. به عبارت بهتر اگر این محدودیت ها اعمال نشود در کشورهای اروپایی، آسیایی و غیره هم قاچاق اتفاق می افتد.

بخش می افزاید: در این راستا یک ردیابی کالایی در دنیا وجود دارد و اگر نظارت ها دقیق تر باشد به هیچ وجه شاهد قاچاق ها نخواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تک نرخی شدن ارز در کاهش قاچاق بخصوص قاچاق مواد غذایی چقدر موثر خواهد بود، اظهار می دارد: با توجه به اینکه الان ارز ۴۲۰۰ را دیگر در هیچ قسمتی از صنایع غذایی نداریم و ارز تک نرخی شده است به نظر می رسد قاچاق کالا دیگر مقرون به صرفه نباشد.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha