۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
توسعه صادرات غیر نفتی استان سمنان | رفع موانع در کنار تامین بازارهای هدف
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه صادرات غیر نفتی استان سمنان | رفع موانع در کنار تامین بازارهای هدف

سمنان- استان سمنان دارای ظرفیت‌های خوب صادراتی در بخش‌های صنعتی، معدنی و همچنین کشاورزی است اما علی‌رغم افزایش آمارهای صادراتی، کماکان موانع متعددی پیش پای صادرکنندگان است.

بازار، گروه استان‌ها؛ استان سمنان ظرفیت‌های خوب اقتصادی و توسعه صادرات دارد محصولاتی از جمله پسته دامغان که گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی دارد تا پشم و کرک دام، زیره، کانی‌ها و سنگ‌های معدنی و محصولات صنعتی مانند قطعات خودرو، داروهای دامی و … که بعضاً قطب‌های تولیدی کشور نیز محسوب می‌شوند.

آمارها نشان از افزایش صادرات در استان سمنان می‌دهد اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند که نباید در سایه این آمارها به راحتی تامل کرد و فرصت‌ها را از دست داد در نتیجه باید تاکید کرد که موانع صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی در استان می‌بایست برطرف شود.

افزایش صادرات
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از افزایش صادرات صنعتی استان طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اعلام کرد: در سال گذشته شاهد صادرات ۹۷ میلیون دلار کالا از مبادی رسمی و گمرکی استان سمنان بودیم.

آمارها نشان از افزایش صادرات در استان سمنان می‌دهد اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند که نباید در سایه این آمارها به راحتی تامل کرد و فرصت‌ها را از دست داد

حمید رضا مداح با بیان اینکه در سال قبل ۲۹۰ هزار تن کالا از استان صادر شده است، ابراز کرد: از لحاظ وزنی شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی در صادرات محصولات تولیدی استان بودیم همچنین از لحاظ دلاری ارزش کالاهای صادراتی استان بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که نشان از توفیقات خوب در این زمینه می‌دهد از سوی دیگر باید گفت ارزآوری خوبی را نیز در این صادرات، شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه شاخص دیگری که نشان از رشد صادرات استان در بحث کیفی می‌دهد، افزایش ارزش دلاری هر تن صادرات کالاهای استان سمنان است که شاخص خوبی برای کیفی کردن صادرات محصولات تولیدی محسوب می‌شود، افزود: ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی استان سمنان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر شده که نشان می‌دهد توانسته‌ایم شاهد توسعه صادرات کیفی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات باشیم.

توسعه صادرات غیر نفتی استان سمنان | رفع موانع در کنار تامین بازارهای هدف
زیره یکی از مهمترین تولیدات صادراتی استان سمنان است که به آن بهایی داده نمی شود

کشورهای وارد کننده تولیدات استان سمنان
معاون صمت استان سمنان با بیان اینکه هندوستان، کرواسی، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و … از جمله میزبانان کالاهای تولیدی استان سمنان است، تاکید داشت: ما در بحث تولیدات صنعتی حتی شاهد توسعه صادرات به کشورهای اروپایی نیز هستیم.

مداح با بیان اینکه هیدروکربن سبک، سود سوزآور، کابل زمینی، سرب تصفیه شده، پودر لباسشویی، میلگرد، سیلیسوم، کاشی و سرامیک، کولر آبی، شیرینی و شکلات و کلرو سدیم از جمله صادرات مهم استان سمنان به دیگر کشورهای دنیا است، بیان کرد: توسعه صادرات به تحقق رشد اقتصادی استان کمک شایانی خواهد کرد.

نباید به آمارها دل خوش کرد
برخی کارشناسان اقتصادی اما بر خلاف مسئولان اعتقاد دارند که نباید به این آمارها دل خوش کرد یکی از این کارشناسان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: آمارها نشان از افزایش صادرات می‌دهند اما به این موضوع نباید بی توجه بود که در دو سال قبل به خصوص دوران کرونا شاهد افت شدید صادرات بودیم و مبادی ورودی کالاها و مرزهای کشورها با تلاطم‌ها، مسدودسازی، عدم امکان ترخیص و … مبتنی بر تلاطم‌های ارزی، اقتصادی و… بود پس بخشی از افزایش صادرات در واقع طبیعی است و نه اینکه ما با برنامه‌ریزی خیلی خاصی توانسته باشیم چنین موفقیت‌هایی را رقم بزنیم.

هندوستان، کرواسی، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و … از جمله میزبانان کالاهای تولیدی استان سمنان است

رضا صالحیان با بیان اینکه خوابیدن در باد آمارها غروری می‌آفریند که سبب می‌شود مدت‌ها در جا بزنیم، بیان کرد: مسئولان چرا آمار واحدهای صادراتی که تولید دارند، کیفیت هم دارند اما نمی‌توانند چیزی صادر کنند را اعلام نمی‌کنند؟ چرا میزان ضرری یا بهتر بگوییم سودی که می‌توانیم از صادرات این شرکت‌ها کنیم اما نمی‌کنیم را اعلام نمی‌کنند؟ مسئولان چرا اعلام نمی‌کنند که چندین واحد توسعه صادراتی استان سمنان فقط با مشکل بازاریابی روبرو است و توان صادرات ندارد؟

وی با بیان اینکه استان سمنان قطب داروسازی دامی است ۸۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند اما کجای دنیا توانسته‌ایم بازار ویژه‌ای برای این تولیدات ایجاد کنیم؟ چرا اتوبوس‌های ساخت استان سمنان را نمی‌توانیم به دو کشور دنیا صادر کنیم؟ افزود: اینها ناشی از مشکلاتی هستند که اتفاقاً دولت خودش یکی از پدید آوردگان آن است مشکلاتی از قبیل تلاطم اقتصادی، مشکلات ارزی، عدم کنترل شرایط دلار که برای تولیدگران ضربه زننده است و … سبب شده تا صادرکننده ما با مشکلات روبرو شود و حتی نتواند در زمینه بازاریابی و همچنین خرید و واردات مواد اولیه مورد نیاز کالاهای تولیدی‌اش، موفق عمل کند.

توسعه صادرات غیر نفتی استان سمنان | رفع موانع در کنار تامین بازارهای هدف
قطعه سازی ویژگی بزرگ استان سمنان است اما واحد های تولید قطعه خودرو به دلیل عدم وصول مطالبات شان از خودروسازان با مشکلات عدیده روبرو هستند

تحقق رشد ۸.۶ درصدی
استاندار سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت در سال جاری رشد ۸.۶ درصدی را در بخش اقتصادی در نظر گرفته که باید تلاش کنیم در سه حوزه شامل کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات رشد را تحقق ببخشیم در این راستا تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی در کنار پیگیری مدیران استانی و شهرستانی لحاظ شده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه سرمایه گذاران خوبی برای حضور در استان سمنان اعلام آمادگی کردند و در راستای تحقق رشد اقتصادی از ظرفیت‌های این سرمایه گذاران نیز استفاده خواهد شد تا بتوانیم تولید و به خصوص تولید صادرات محور استان را ارتقا ببخشیم

مسئولان چرا آمار واحدهای صادراتی که تولید دارند، کیفیت هم دارند اما نمی‌توانند چیزی صادر کنند را اعلام نمی‌کنند؟

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان برای توسعه ظرفیت‌های سرمایه گذاری و ارتقای تولید و صادرات بیان کرد: حضور کارشناسان در این مجموعه‌های تخصصی به ما این فرصت را می‌دهد تا بتوانیم موانع تولید را کاهش دهیم.

کم آبی مانع توسعه تولیدات و صادرات
محمدرضا صادقی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان با بیان اینکه کم آبی یکی از موانع توسعه در استان است، گفت: مدیریت آب و به کار گیری دانش نوین و شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای بهره وری در استان سمنان دنبال می‌شود تا بتوانیم موانع تولید را کاهش دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه متوازن در بخش صنعت، بیان کرد: توسعه و تقویت واحدهای خرد و متوسط در کنار توجه به واحدهای بزرگ صنعتی در زمره اولویت‌های تولیدی و توسعه اقتصادی مبتنی بر صنعت در سراسر استان سمنان محسوب می‌شود از سوی دیگر تحقیق و توسعه برای واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین اصلاح و بازنگری در قوانین و حذف قانون‌های مزاحم در بخش‌های مختلف از جمله دیگر اقداماتی است که برای توسعه صادرات استان باید مورد تاکید قرار گیرد.

سمنان، جزو استان‌های معدنی کشور است از سوی دیگر در بخش‌های صادرات کشاورزی، دامی، فرآوری، دارویی و … نیز توان خوبی در این استان وجود دارد اما همچنان قوانین دست و پا گیر و همچنین دستوراعمل های خلق الساعه و غیرکارشناسی در کنار همه مشکلات تولید بلای جان واحدهای تولیدی و صادراتی شده است حال باید دید که در ادامه دولت سیزدهم آیا واحدهای تولیدی و صادراتی استان می‌توانند مشکلات خودشان را کاهش دهند و آیا گشایش‌های خوبی در زمینه توسعه بازارهای صادراتی محصولات تولیدی استان صورت خواهد گرفت؟

کد خبر: ۱۵۷٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha